De 5 grootste voordelen van Facilitair Interim voor Werkgevers

1 min

 

De 5 grootste voordelen van Facilitair Interim voor Werkgevers

Een interim-oplossing kan op een snelle en efficiënte manier progressie in werking zetten. In deze blog gaat HEYDAY in op wat interim is en welke 5 voordelen van interim voor werkgevers het waardevolst zijn.

Hierbij gaan HEYDAY in op voorbeelden uit het facilitaire werkveld.

Interim facilitair (manager): wat is dat?

Een facilitaire interim-oplossing houdt in dat een facilitaire functie tijdelijk vervuld wordt. Hier kunnen verschillende redenen of doelen voor zijn, waarin we een driedeling maken.

Allereerst gaat het vaak om tijdelijke vervanging van mensen die wegvallen binnen een organisatie. Denk aan ziekte of zwangerschapsverlof. Daarnaast kan het ook gaan om professionalisering binnen de organisatie, waarbij wordt geprofiteerd van nieuwe kennis die wordt binnengehaald. De benodigde aanvulling uit de introductie is hier ook een voorbeeld van.

Naast vervanging en professionalisering, gaat een facilitair interimmer vaak op projectbasis aan de slag binnen een organisatie. Het gaat dan om het opzetten van nieuwe zaken die vragen om een interimmer omdat de rol binnen het bedrijf zelf niet kan worden opgepakt.

De 5 belangrijkste voordelen van Facilitair Interim voor werkgevers

Er zijn dus verschillende redenen te bedenken waardoor een organisatie naar een facilitaire interim-oplossing op zoek gaat. Maar naast het oplossen van deze uitdagingen, zijn er meer voordelen van interim voor werkgevers. Hieronder geven we de 5 belangrijkste voorbeelden.

    1. Een frisse blik

Organisaties en mensen houden graag vast aan de richting die ze zijn ingeslagen. Niet alleen omdat ze het altijd zo gedaan hebben, maar vaak ook omdat het altijd gewerkt heeft. Bij nieuwe uitdagingen kan dit ervoor zorgen dat we ons blind staren op bepaalde problemen, kansen en mogelijkheden die een andere aanpak kan brengen.

Een frisse blik biedt in deze gevallen uitkomst. Iemand die met nieuwe ideeën een organisatie binnenstapt en een eigen visie op zaken heeft. Spitsen we dit toe op facilitair werk, kan een facilitair interim-professional zaken signaleren die een ander niet zo snel opvallen. Een facilitaire interimmer kijkt bijvoorbeeld naar hoe de guest journey momenteel is. Hoe ervaren je gasten de organisatie? Waar lopen zij tegenaan?

De facilitair interimmer zal hierbij verder kijken dan wat je direct ziet. Daarnaast neemt een interimmer niet alleen zijn eigen ervaring mee, maar ook ervaring uit andere organisaties (zie punt 3 en 4).

    2. Flexibiliteit

Een van de grootste voordelen van interim voor werkgevers is de flexibiliteit die het hen oplevert. Deze flexibiliteit is vooral belangrijk als er wordt gezocht naar een tijdelijke optie, zonder eigen personeel kwijt te raken. Neem bijvoorbeeld het opvangen van zwangerschapsverlof of ziekte.

In deze gevallen is één en één altijd twee: met een interim-oplossing haal je iemand binnen die de opengevallen functie snel kan opvullen, zonder dat je een nieuw personeelslid vast hoeft aan te nemen. Daarnaast brengt de juiste interimmer al bepaalde ervaring met zich mee, zoals beschreven in onderstaande punten.

     3. Ervaring uit diverse organisaties en werkvelden

Aangezien onze interimmers veel verschillende organisaties van binnenuit meemaken, zien zij verschillende kanten van het werkveld die unieke kennis met zich meebrengen. Geen organisatie is hetzelfde en dat geldt uiteraard ook voor hun uitdagingen, maar die kennis komt zeker van toepassing bij nieuwe opdrachten.

Problemen die op dit moment bij de ene organisatie spelen, kunnen in de toekomst op andere plekken voorkomen. Dan is het binnenhalen van een bevlogen professional die al binnen diverse organisaties heeft meegeholpen een groot voordeel.

Zeker in het facilitaire werkveld, een vak dat zich constant aan het ontwikkelen is en waar veel geïnnoveerd wordt, levert dit grote meerwaarde. Hierbij kunnen opdrachtgevers profiteren van kennis die een facilitair interimmer al heeft opgedaan bij andere organisaties. Denk hierbij aan innovaties als het implementeren van slimme systemen of huisvestingsconcepten.

    4. Interne kennisdeling

Deze kennis gaat verder dan de ervaring van één enkele interimmer. Er wordt namelijk voor gezorgd dat onze interimmers in nauw contact staan met elkaar, zodat ze ook van elkaar kunnen leren. Dit betekent dat je als werkgever niet alleen een frisse werknemer binnenhaalt, maar een hele kennisorganisatie.

Om dit mogelijk te maken, organiseert HEYDAY maandelijks HEY-dagen. Dit zijn samenwerkingsdagen waarop de interimmers en consultants samenkomen en diverse inzichten en uitdagingen met elkaar delen. Wat speelt er bij andere opdrachtgevers? Welke ervaringen nemen ze mee?

Het belangrijkste doel hiervan is om punt drie nog verder te versterken: problemen die bij de ene opdrachtgever spelen, kunnen bij een andere opdrachtgever later voorkomen. Door de ervaringen en kennis van een hele kennisorganisatie te delen, is de kans dat deze uitdagingen snel kunnen worden gesignaleerd en opgelost nóg groter.

    5. Gericht matchingproces

Tegenover al die kennisdeling staat natuurlijk ook een ander aspect: specialistische kennis. Niet iedere interimmer heeft dezelfde interesses, specialiteiten en expertises. Dat maakt een gedegen matchingproces zo belangrijk.

Om deze reden matchen we onze interimmers altijd gericht met organisaties en hun specifieke uitdagingen. Dit zorgt er niet alleen voor dat je als werkgever een bevlogen professional binnenhaalt die binnen zijn interesses wordt ingezet; het bespaart ook veel tijd die normaal gesproken in een sollicitatieproces gestoken zou worden. In onze vijver vol enthousiaste interimmers is de perfecte match dichterbij dan ooit.

Voordelen Interim als werkgever

Iedere organisatie en bijbehorende uitdagingen zijn natuurlijk uniek, wat betekent dat een interim-oplossing altijd op maat bekeken moet worden. Toch zien we in de praktijk dat bovenstaande voordelen van (facilitair) interim voor werkgevers in alle branches van toepassing zijn.

Of het nu gaat om een effectiever wervingsproces, de waarde van flexibiliteit of het profiteren van onze interne kennisdeling; er zijn veel manieren waarop HEYDAY Interim waarde toevoegt binnen organisaties.

Delen:

Meer nieuws

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire dienstverlening

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire ...

donderdag 28 augustus

ISS en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) bundelen hun krachten om jongeren betere kansen ...

Lees meer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit op de werkvloer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit ...

woensdag 27 augustus

Uit nieuw internationaal onderzoek van International Workplace Group (IWG), bekend van onder meer Spaces en Regus, blijkt ...

Lees meer

5 jaar hybride werken: wat werkt, wat schuurt?

5 jaar hybride werken: wat werkt, wat schuurt?

woensdag 27 augustus

Op woensdag 27 augustus 2025 vindt het jaarlijkse congres van het Center for People and Buildings (CFPB) plaats, ditmaal ...

Lees meer

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

dinsdag 26 augustus

Wat doe je als je te veel kantoorruimte hebt, maar toch strategisch aanwezig wilt blijven in de regio? Die vraag lag op ...

Lees meer

Jubileum WorkPlace Xperience 2026 in Jaarbeurs Utrecht

Jubileum WorkPlace Xperience 2026 in Jaarbeurs Utrecht

dinsdag 26 augustus

Op 22 en 23 april 2026 vindt de vijfde editie van de WorkPlace Xperience plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Deze jubileumeditie ...

Lees meer

Door AI van rapporten naar echte antwoorden

Door AI van rapporten naar echte antwoorden

maandag 25 augustus

Een overvloed aan data betekent nog niet dat de juiste antwoorden eenvoudig te vinden zijn. Met de nieuwe AI-module Deep ...

Lees meer

Nieuwe cijfers CBS: werkenden zitten bijna 9 uur op een dag 

Nieuwe cijfers CBS: werkenden zitten bijna 9 uur op een dag 

vrijdag 22 augustus

In 2025 zaten Nederlandse werknemers gemiddeld 8,8 uur per dag. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. Schertsend ...

Lees meer

Lichte ontmoetingsplek in monumentaal ministerie

Lichte ontmoetingsplek in monumentaal ministerie

donderdag 21 augustus

In het Ministerie van Economische Zaken in Den Haag is de orangerie en het Friedhoff-paviljoen nieuw leven ingeblazen. Het ...

Lees meer

Ctalents helpt mensen met autisme aan duurzaam werk

Ctalents helpt mensen met autisme aan duurzaam werk

donderdag 21 augustus

Terwijl honderdduizenden vacatures onvervuld blijven, zit 65% van de mensen met autisme zonder baan. Detacheringsbureau ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

woensdag 20 augustus

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Ontdek Campus Day 2025 in Amsterdam

Ontdek Campus Day 2025 in Amsterdam

dinsdag 19 augustus

Op dinsdag 30 september 2025 komt de volgende editie van Campus Day naar Amsterdam, met het actuele thema 'De campus in ...

Lees meer

De top 10 Workation bestemmingen van 2025

De top 10 Workation bestemmingen van 2025

dinsdag 19 augustus

In de derde jaarlijkse Work from Anywhere Barometer heeft International Workplace Group (IWG) Tokyo uitgeroepen tot de beste ...

Lees meer

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap in werkplekconcepten!

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap ...

maandag 18 augustus

Activity Based Working heeft veel organisaties verder gebracht. Tijdens de cursusdag van WorkWire op donderdag 4 september ...

Lees meer

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

donderdag 14 augustus

Per 1 augustus jl. is Rianne Appel-Meulenbroek benoemd tot hoogleraar Corporate Real Estate & Workplace Management aan ...

Lees meer

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

woensdag 13 augustus

In de praktijk blijven Meerjaren Onderhoudsplanningen (MJOP) steken in een statische lijst. In een webinar ontdek je hoe ...

Lees meer

Interface publiceert Impactrapport: duurzaamheid zonder compromis

Interface publiceert Impactrapport: duurzaamheid zonder compromis

woensdag 13 augustus

Interface, wereldwijd actief in vloeroplossingen, heeft zijn Impactrapport 2024 gepresenteerd. Het rapport laat zien hoe ...

Lees meer

24 september: start cursus Workplace Management bij VGZ

24 september: start cursus Workplace Management bij VGZ

dinsdag 12 augustus

Bij VGZ in Arnhem start op 24 september a.s. de Basiscursus Workplace Management. Hoofddocent Jan Gerard Hoendervanger laat ...

Lees meer

Hoe pak je wellbeing als designprincipe aan?

Hoe pak je wellbeing als designprincipe aan?

dinsdag 12 augustus

Hoe realiseer je werkgeluk op de werkvloer? Een event op 18 september aanstaande brengt je verhelderende inzichten rondom ...

Lees meer

Aanpassing CSRD: “Route naar toekomstbestendiger bedrijf”

Aanpassing CSRD: “Route naar toekomstbestendiger bedrijf”

maandag 11 augustus

De invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is aangepast en uitgesteld, na een besluit van het ...

Lees meer

Hoe inclusief is jouw organisatie écht?

Hoe inclusief is jouw organisatie écht?

woensdag 6 augustus

“Psychologische veiligheid is geen zachte wens, het is een harde voorwaarde voor inclusie.” Die boodschap brengt ...

Lees meer

Terug naar boven