De 5 grootste voordelen van Facilitair Interim voor Werkgevers

1 min

 

De 5 grootste voordelen van Facilitair Interim voor Werkgevers

Een interim-oplossing kan op een snelle en efficiënte manier progressie in werking zetten. In deze blog gaat HEYDAY in op wat interim is en welke 5 voordelen van interim voor werkgevers het waardevolst zijn.

Hierbij gaan HEYDAY in op voorbeelden uit het facilitaire werkveld.

Interim facilitair (manager): wat is dat?

Een facilitaire interim-oplossing houdt in dat een facilitaire functie tijdelijk vervuld wordt. Hier kunnen verschillende redenen of doelen voor zijn, waarin we een driedeling maken.

Allereerst gaat het vaak om tijdelijke vervanging van mensen die wegvallen binnen een organisatie. Denk aan ziekte of zwangerschapsverlof. Daarnaast kan het ook gaan om professionalisering binnen de organisatie, waarbij wordt geprofiteerd van nieuwe kennis die wordt binnengehaald. De benodigde aanvulling uit de introductie is hier ook een voorbeeld van.

Naast vervanging en professionalisering, gaat een facilitair interimmer vaak op projectbasis aan de slag binnen een organisatie. Het gaat dan om het opzetten van nieuwe zaken die vragen om een interimmer omdat de rol binnen het bedrijf zelf niet kan worden opgepakt.

De 5 belangrijkste voordelen van Facilitair Interim voor werkgevers

Er zijn dus verschillende redenen te bedenken waardoor een organisatie naar een facilitaire interim-oplossing op zoek gaat. Maar naast het oplossen van deze uitdagingen, zijn er meer voordelen van interim voor werkgevers. Hieronder geven we de 5 belangrijkste voorbeelden.

    1. Een frisse blik

Organisaties en mensen houden graag vast aan de richting die ze zijn ingeslagen. Niet alleen omdat ze het altijd zo gedaan hebben, maar vaak ook omdat het altijd gewerkt heeft. Bij nieuwe uitdagingen kan dit ervoor zorgen dat we ons blind staren op bepaalde problemen, kansen en mogelijkheden die een andere aanpak kan brengen.

Een frisse blik biedt in deze gevallen uitkomst. Iemand die met nieuwe ideeën een organisatie binnenstapt en een eigen visie op zaken heeft. Spitsen we dit toe op facilitair werk, kan een facilitair interim-professional zaken signaleren die een ander niet zo snel opvallen. Een facilitaire interimmer kijkt bijvoorbeeld naar hoe de guest journey momenteel is. Hoe ervaren je gasten de organisatie? Waar lopen zij tegenaan?

De facilitair interimmer zal hierbij verder kijken dan wat je direct ziet. Daarnaast neemt een interimmer niet alleen zijn eigen ervaring mee, maar ook ervaring uit andere organisaties (zie punt 3 en 4).

    2. Flexibiliteit

Een van de grootste voordelen van interim voor werkgevers is de flexibiliteit die het hen oplevert. Deze flexibiliteit is vooral belangrijk als er wordt gezocht naar een tijdelijke optie, zonder eigen personeel kwijt te raken. Neem bijvoorbeeld het opvangen van zwangerschapsverlof of ziekte.

In deze gevallen is één en één altijd twee: met een interim-oplossing haal je iemand binnen die de opengevallen functie snel kan opvullen, zonder dat je een nieuw personeelslid vast hoeft aan te nemen. Daarnaast brengt de juiste interimmer al bepaalde ervaring met zich mee, zoals beschreven in onderstaande punten.

     3. Ervaring uit diverse organisaties en werkvelden

Aangezien onze interimmers veel verschillende organisaties van binnenuit meemaken, zien zij verschillende kanten van het werkveld die unieke kennis met zich meebrengen. Geen organisatie is hetzelfde en dat geldt uiteraard ook voor hun uitdagingen, maar die kennis komt zeker van toepassing bij nieuwe opdrachten.

Problemen die op dit moment bij de ene organisatie spelen, kunnen in de toekomst op andere plekken voorkomen. Dan is het binnenhalen van een bevlogen professional die al binnen diverse organisaties heeft meegeholpen een groot voordeel.

Zeker in het facilitaire werkveld, een vak dat zich constant aan het ontwikkelen is en waar veel geïnnoveerd wordt, levert dit grote meerwaarde. Hierbij kunnen opdrachtgevers profiteren van kennis die een facilitair interimmer al heeft opgedaan bij andere organisaties. Denk hierbij aan innovaties als het implementeren van slimme systemen of huisvestingsconcepten.

    4. Interne kennisdeling

Deze kennis gaat verder dan de ervaring van één enkele interimmer. Er wordt namelijk voor gezorgd dat onze interimmers in nauw contact staan met elkaar, zodat ze ook van elkaar kunnen leren. Dit betekent dat je als werkgever niet alleen een frisse werknemer binnenhaalt, maar een hele kennisorganisatie.

Om dit mogelijk te maken, organiseert HEYDAY maandelijks HEY-dagen. Dit zijn samenwerkingsdagen waarop de interimmers en consultants samenkomen en diverse inzichten en uitdagingen met elkaar delen. Wat speelt er bij andere opdrachtgevers? Welke ervaringen nemen ze mee?

Het belangrijkste doel hiervan is om punt drie nog verder te versterken: problemen die bij de ene opdrachtgever spelen, kunnen bij een andere opdrachtgever later voorkomen. Door de ervaringen en kennis van een hele kennisorganisatie te delen, is de kans dat deze uitdagingen snel kunnen worden gesignaleerd en opgelost nóg groter.

    5. Gericht matchingproces

Tegenover al die kennisdeling staat natuurlijk ook een ander aspect: specialistische kennis. Niet iedere interimmer heeft dezelfde interesses, specialiteiten en expertises. Dat maakt een gedegen matchingproces zo belangrijk.

Om deze reden matchen we onze interimmers altijd gericht met organisaties en hun specifieke uitdagingen. Dit zorgt er niet alleen voor dat je als werkgever een bevlogen professional binnenhaalt die binnen zijn interesses wordt ingezet; het bespaart ook veel tijd die normaal gesproken in een sollicitatieproces gestoken zou worden. In onze vijver vol enthousiaste interimmers is de perfecte match dichterbij dan ooit.

Voordelen Interim als werkgever

Iedere organisatie en bijbehorende uitdagingen zijn natuurlijk uniek, wat betekent dat een interim-oplossing altijd op maat bekeken moet worden. Toch zien we in de praktijk dat bovenstaande voordelen van (facilitair) interim voor werkgevers in alle branches van toepassing zijn.

Of het nu gaat om een effectiever wervingsproces, de waarde van flexibiliteit of het profiteren van onze interne kennisdeling; er zijn veel manieren waarop HEYDAY Interim waarde toevoegt binnen organisaties.

Delen:

Meer nieuws

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries wint CBRE Sustainability Award

De Dries wint CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Terug naar boven