Themadossier: Wellbeing

Wellbeing van medewerkers staat tegenwoordig steeds hoger op de agenda binnen bedrijven. Gelukkige en gezonde medewerkers zijn productiever en maken samenwerken voor iedereen aangenamer.

Wellbeing van medewerkers bestaat uit vier verschillende soorten hoofdfactoren:

  • Omgevingsfactoren: de fysieke werkomgeving van de medewerker. Is de werkplek comfortabel, is de temperatuur en luchtkwaliteit voldoende en is er fijne verlichting aanwezig.
  • Fysieke factoren: factoren zoals voldoende beweging, gezonde voeding en de ervaring van pijn en ziekte. Dus vooral de leefstijl van de medewerker.
  • Sociale factoren: relaties van de medewerker met familie, vrienden, collega’s en met de manager. De werksfeer speelt bij sociale factoren ook een belangrijk rol. Dit zorgt voor een goede band tussen medewerkers en laat ze betrokken voelen.
  • Psychologische factoren: Hierbij gaat het om onderdelen als stress (hoe kunnen medewerkers hiermee omgaan en welke steun ontvangen ze), autonomie (medewerkers inspraak in hun werkzaamheden en werktijden geven) en rust (imedewerkers de mogelijkheid bieden zich weer op te laden door middel van pauzes of vakanties helpt hun beter presteren en/of zich beter voelen). Het is ook belangrijk dat medewerkers continu blijven leren en zich blijven ontwikkelen, dat ze zich nuttig voelen en dat ze een doel hebben. Als mensen zich nutteloos voelen of geen doel hebben, kunnen ze last krijgen van depressieve klachten waardoor ze minder goed kunnen presteren.

In het themadossier Wellbeing treft u themagerelateerd nieuws, onderzoeken, whitepapers, projecten en blogs. Heeft u aanvullingen voor het themadossier Wellbeing? Informeer de redactie via peter@smartwp.nl.

De Experts en Partners zijn u graag van dienst met relevante kennis en ontmoeten u graag!

Wilt u uw organisatie profileren op dit thema? Word dan partner van Smart WorkPlace!

Meer informatie

Themadossier: Wellbeing
De toekomst van teams (3/3)

De toekomst van teams (3/3)

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het derde deel, geschreven door Catherine van Nierop: Verbinding en het goede gesprek.

Lees verder

Hoe kunnen we van werkstress iets positiefs maken?

Hoe kunnen we van werkstress iets positiefs maken?

Bij Coöperatie VGZ staat werkstress hoog op de agenda. Milou Hartelman, HR-specialist bij Coöperatie VGZ, dook in het onderwerp en deelt in een blog de lessen.

Lees verder

Meer woon- en werkplezier door licht

Meer woon- en werkplezier door licht

Beter slapen, zien en presteren. Hoe? Door licht. Uit onderzoek blijkt: licht beïnvloedt onze gezondheid. Liesbeth Schellens en Charlotte Rosenkötter, adviseurs Huisvesting bij draaijer+partners, vertellen over het belang van licht in zorginstellingen. Want de juiste verlichting bevordert ons welbevinden.

Lees verder

Kantoorpark gemeente Amstelveen meer dan ontmoetingsplek

Kantoorpark gemeente Amstelveen meer dan ontmoetingsplek

Het kantoorpark op de eerste verdieping van het verbouwde raadhuis van de gemeente Amstelveen, ontworpen door PD Group, geeft medewerkers en bezoekers direct het gevoel buiten te zijn door de grote hoeveelheid bomen en planten, het bijzondere meubilair en de speciale buitengeur die door de luchtventilatie wordt verspreid.

Lees verder

Waar is iedereen? Is de bezetting bij u op kantoor ook zo laag?

Waar is iedereen? Is de bezetting bij u op kantoor ook zo laag?

Er wordt van alles verzonnen om medewerkers naar kantoor te lokken: pizza’s, bingo, yoga maar niks lijkt te werken. Toch ligt de oplossing voor het oprapen volgens Solved.

Lees verder

Minimaliseren van nadelen workation

Minimaliseren van nadelen workation

De voor- en nadelen van workation zijn afhankelijk van de definitie stelt Marco Rooks van Tjill. Aan het eind van zijn blog geeft hij tips om de nadelen van workation te minimaliseren.

Lees verder

Omzet als primaire driver: 99% van de bureaus slaat de plank mis met assessments

Omzet als primaire driver: 99% van de bureaus slaat de plank mis met assessments

Bij assessments moeten organisaties onderscheid maken tussen functionele geschiktheid en karakterologische geschiktheid. Bijna alle bureaus maken dat onderscheid echter niet, aldus Jasper Steffens van ThunderMinds.

Lees verder

Rianne Appel: “Ik vind een workation een verschrikkelijk iets”

Rianne Appel: “Ik vind een workation een verschrikkelijk iets”

Is werken vanaf je vakantieadres wel of niet een goed idee. SWP-expert Rianne Appel is duidelijk: “Ik vind een workation een verschrikkelijk iets.”

Lees verder

Aandacht voor de wellbeing van werknemers in gebouwen

Aandacht voor de wellbeing van werknemers in gebouwen

Wat zouden organisaties concreet kunnen (of moeten) doen om het welbevinden of ‘werkgeluk’ van hun medewerkers te vergroten? HEVO legde vier stellingen voor aan vier experts.

Lees verder

Welzijn in een coworking ruimte: de voordelen van een wellness programma 

Welzijn in een coworking ruimte: de voordelen van een wellness programma 

Het implementeren van een wellness programma in een coworking ruimte biedt zowel de eindgebruiker als de exploitant voordelen. In onderstaande Expertblog wordt uitgelegd  hoe dat zit.

Lees verder

Ben jij in control over jouw gezonde en sociale werkomgeving?

Ben jij in control over jouw gezonde en sociale werkomgeving?

Controle over de werkomgeving is één van de belangrijkste determinanten voor ons welzijn op de werkvloer. Melissa Jongerius van Smart WorkPlace partner draaijer+partners legt in een blog uit waarom.

Lees verder

Wellbeing in mei centraal thema bij Smart WorkPlace

Wellbeing in mei centraal thema bij Smart WorkPlace

Wellbeing van medewerkers staat tegenwoordig steeds hoger op de agenda binnen bedrijven. Gelukkige en gezonde medewerkers zijn productiever en maken samenwerken voor iedereen aangenamer. Daarom is wellbeing in mei het centrale thema bij Smart WorkPlace.

Lees verder

Terug naar boven