Zes belangrijkste facilitaire trends in de zorgsector

<span>Zes belangrijkste facilitaire trends in de zorgsector</span>

“Als facility professional in de zorgsector sta je elke dag voor nieuwe uitdagingen”, aldus Eric de Wit van HEYDAY Consultancy.

Ontwikkelingen in de zorgsector, de veranderende zorgvraag en regelgeving rondom de verduurzaming van gebouwen benadrukken het belang van een sterke facilitaire basis. Eric de Wit, Business Manager bij HEYDAY Consultancy noemt zes facilitaire trends in de zorgsector: “Van de stijgende vraag naar zorgvastgoed tot een duurzame en toekomstbestendige omgang met onze werk- en leefomgeving.”

1. Bekostiging van de zorg 
Zorgkosten blijven stijgen, de druk op het leveren van hoogwaardige zorg neemt toe en cliënten worden kritischer op de kwaliteit van zorg. “Zorgorganisaties zoeken daarom naar manieren om de kwaliteit te waarborgen en te verbeteren”, zegt Eric. “In de praktijk zien we dat organisaties een groot deel van het budget en deels ook het bedrag dat bestemd is voor bijvoorbeeld huisvesting, voor deze kerntaken gebruiken. Daardoor blijft er minder budget over voor huisvesting, het onderhoud van vastgoed en het verbeteren van facilitaire dienstverlening. Dit zorgt op den duur juist voor hogere kosten rondom het herstel en onderhoud van vastgoed. Dat is zonde, want een optimaal gebouw en gezonde omgeving dragen bij aan het welbevinden van je mensen, cliënten en bezoekers.”

2. Verduurzaming binnen je organisatie
Om de doelen uit het Klimaatakkoord van Parijs te halen, geldt strenge wet- en regelgeving rondom de verduurzaming van vastgoed. Zo heeft de Europese Unie als doelstelling om de CO2-uitstoot van gebouwen met 55% te verminderen tegen 2030. In 2050 moeten gebouwen volledig energieneutraal zijn. “Voor zorgorganisaties is dat een uitdaging. Veel zorglocaties zijn gebouwd in de jaren ‘50, ‘60 en ‘70 en zijn niet of nauwelijks gerenoveerd. Om de gestelde doelen te halen, is het belangrijk om nu al te investeren in de verduurzaming van gebouwen. Vanuit onze expertise en kennis van de sector, denken wij hierin met je mee. Ook kijken we naar manieren om je facilitaire dienstverlening en het gebruik van je pand te verduurzamen. In ons advies houden we altijd rekening met je doelstellingen en DNA, de huidige wet- en regelgeving en de mogelijkheden binnen de kaders en het budget van je organisatie.” 

3. Van intramurale naar extramurale zorg 
“De noodzaak om je zorglocaties te verduurzamen, is de uitgelezen kans om fundamentele keuzes te maken in het gebruik van je huisvesting. Bijvoorbeeld in de verschuiving van intramurale naar extramurale zorg. Steeds meer zorg wordt geleverd bij mensen thuis of op locatie, zonder dat de cliënt langdurig verblijft binnen de zorginstelling. Tegelijkertijd stijgt de vraag naar zowel intramuraal als extramuraal zorgvastgoed. Deze veranderingen vragen onder meer om een andere functie van je gebouw. En om een aangepaste inzet van je facilitaire dienstverlening, zoals schoonmaak, catering, beveiliging en receptiedienstverlening. Denk aan het aanbieden van schoonmaakdiensten en het organiseren van maaltijdbezorging op de locaties waar cliënten worden behandeld. Of aan het optimaal inrichten van de hospitality dienstverlening, zodat je jouw cliënten, bezoekers en medewerkers op elk moment gastvrij ontvangt.”

4. Datagedreven facility management
Het ontsluiten en efficiënt gebruikmaken van data speelt een belangrijke rol in de inrichting van je facilitaire dienstverlening. Er zijn tal van systemen die data genereren. Zo kun je aan data uit de slagbomen van je parkeerzone zien op welke dagen het druk of minder druk is in je gebouw. Op basis van data uit de kassa van je bedrijfsrestaurant, krijg je inzicht in drukke momenten en de gerechten die het meest populair zijn. “Door dit soort beschikbare data optimaal te benutten, krijg je inzicht in welke diensten beter, sneller en efficiënter kunnen. En kun je ook veel meer voorspellingen doen op basis van trends. Om zo jouw facilitaire dienstverlening te optimaliseren en kosten te besparen. Het budget dat je overhoudt, kun je vervolgens besteden aan de kerntaken van je organisatie. Zodat je de altijd beste zorg voor je cliënten kunt leveren.”  

5. Nieuwe woonzorgconcepten
Ouderen hebben steeds meer behoefte aan autonomie en regie over hun leven en de zorg die ze krijgen. Doordat zij beter toegang hebben tot informatie over zorg en behandelingen, kunnen ze vaker zelf de regie nemen. Ook willen ze zelf steeds meer keuzes kunnen maken als het gaat om voeding of vrijetijdsbesteding. “Daarom ontwikkelen we in samenwerking met een zorginstelling een nieuw woonzorgconcept, waarbij ouderen zelf keuzes kunnen maken op basis van hun behoeften en financiële middelen”, zegt Eric. “Door een solide basis met aanvullende opties te bieden, kunnen ouderen zelf hun ideale woonomgeving samenstellen. Daarnaast kan het inzetten van een hospitality professional als vast aanspreekpunt bijdragen aan de samenhorigheid binnen de woongemeenschap. Zo werken we samen met partners aan flexibele en wendbare huisvesting, die meebeweegt met de tijd.” 

6. Tekort aan zorgpersoneel
De krapte op de arbeidsmarkt is sterk merkbaar binnen de zorgsector. Door de vergrijzing neemt de zorgvraag de komende jaren verder toe, terwijl er een enorm tekort is aan zorgpersoneel. Het werven van toegewijde en betrokken professionals is voor veel organisaties een uitdaging. “Terwijl liefde en passie hebben voor je vak, een belangrijke voorwaarde is”, stelt Eric. “Dat geldt voor zorgprofessionals, maar ook voor facilitair professionals of consultants die in de zorg werken. Het is essentieel dat je begrijpt hoe het eraan toegaat binnen de organisatie en de sector waarin je werkt. Vanuit onze brede kennis en ervaring op het gebied van facility management, adviseren we je over een efficiënte en effectieve inrichting van je diensten. Daarnaast zorgen we voor inzichten die je helpen bij het creëren van een inspirerende werkomgeving, waarin de mens centraal staat. Een toekomstbestendige werkomgeving die past bij jouw doelen, oplossingen biedt voor je werk en aantrekkelijk is voor potentieel personeel.” 

 

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven