Zes belangrijkste facilitaire trends in de zorgsector

5 min

 

<span>Zes belangrijkste facilitaire trends in de zorgsector</span>

“Als facility professional in de zorgsector sta je elke dag voor nieuwe uitdagingen”, aldus Eric de Wit van HEYDAY Consultancy.

Ontwikkelingen in de zorgsector, de veranderende zorgvraag en regelgeving rondom de verduurzaming van gebouwen benadrukken het belang van een sterke facilitaire basis. Eric de Wit, Business Manager bij HEYDAY Consultancy noemt zes facilitaire trends in de zorgsector: “Van de stijgende vraag naar zorgvastgoed tot een duurzame en toekomstbestendige omgang met onze werk- en leefomgeving.”

1. Bekostiging van de zorg 
Zorgkosten blijven stijgen, de druk op het leveren van hoogwaardige zorg neemt toe en cliënten worden kritischer op de kwaliteit van zorg. “Zorgorganisaties zoeken daarom naar manieren om de kwaliteit te waarborgen en te verbeteren”, zegt Eric. “In de praktijk zien we dat organisaties een groot deel van het budget en deels ook het bedrag dat bestemd is voor bijvoorbeeld huisvesting, voor deze kerntaken gebruiken. Daardoor blijft er minder budget over voor huisvesting, het onderhoud van vastgoed en het verbeteren van facilitaire dienstverlening. Dit zorgt op den duur juist voor hogere kosten rondom het herstel en onderhoud van vastgoed. Dat is zonde, want een optimaal gebouw en gezonde omgeving dragen bij aan het welbevinden van je mensen, cliënten en bezoekers.”

2. Verduurzaming binnen je organisatie
Om de doelen uit het Klimaatakkoord van Parijs te halen, geldt strenge wet- en regelgeving rondom de verduurzaming van vastgoed. Zo heeft de Europese Unie als doelstelling om de CO2-uitstoot van gebouwen met 55% te verminderen tegen 2030. In 2050 moeten gebouwen volledig energieneutraal zijn. “Voor zorgorganisaties is dat een uitdaging. Veel zorglocaties zijn gebouwd in de jaren ‘50, ‘60 en ‘70 en zijn niet of nauwelijks gerenoveerd. Om de gestelde doelen te halen, is het belangrijk om nu al te investeren in de verduurzaming van gebouwen. Vanuit onze expertise en kennis van de sector, denken wij hierin met je mee. Ook kijken we naar manieren om je facilitaire dienstverlening en het gebruik van je pand te verduurzamen. In ons advies houden we altijd rekening met je doelstellingen en DNA, de huidige wet- en regelgeving en de mogelijkheden binnen de kaders en het budget van je organisatie.” 

3. Van intramurale naar extramurale zorg 
“De noodzaak om je zorglocaties te verduurzamen, is de uitgelezen kans om fundamentele keuzes te maken in het gebruik van je huisvesting. Bijvoorbeeld in de verschuiving van intramurale naar extramurale zorg. Steeds meer zorg wordt geleverd bij mensen thuis of op locatie, zonder dat de cliënt langdurig verblijft binnen de zorginstelling. Tegelijkertijd stijgt de vraag naar zowel intramuraal als extramuraal zorgvastgoed. Deze veranderingen vragen onder meer om een andere functie van je gebouw. En om een aangepaste inzet van je facilitaire dienstverlening, zoals schoonmaak, catering, beveiliging en receptiedienstverlening. Denk aan het aanbieden van schoonmaakdiensten en het organiseren van maaltijdbezorging op de locaties waar cliënten worden behandeld. Of aan het optimaal inrichten van de hospitality dienstverlening, zodat je jouw cliënten, bezoekers en medewerkers op elk moment gastvrij ontvangt.”

4. Datagedreven facility management
Het ontsluiten en efficiënt gebruikmaken van data speelt een belangrijke rol in de inrichting van je facilitaire dienstverlening. Er zijn tal van systemen die data genereren. Zo kun je aan data uit de slagbomen van je parkeerzone zien op welke dagen het druk of minder druk is in je gebouw. Op basis van data uit de kassa van je bedrijfsrestaurant, krijg je inzicht in drukke momenten en de gerechten die het meest populair zijn. “Door dit soort beschikbare data optimaal te benutten, krijg je inzicht in welke diensten beter, sneller en efficiënter kunnen. En kun je ook veel meer voorspellingen doen op basis van trends. Om zo jouw facilitaire dienstverlening te optimaliseren en kosten te besparen. Het budget dat je overhoudt, kun je vervolgens besteden aan de kerntaken van je organisatie. Zodat je de altijd beste zorg voor je cliënten kunt leveren.”  

5. Nieuwe woonzorgconcepten
Ouderen hebben steeds meer behoefte aan autonomie en regie over hun leven en de zorg die ze krijgen. Doordat zij beter toegang hebben tot informatie over zorg en behandelingen, kunnen ze vaker zelf de regie nemen. Ook willen ze zelf steeds meer keuzes kunnen maken als het gaat om voeding of vrijetijdsbesteding. “Daarom ontwikkelen we in samenwerking met een zorginstelling een nieuw woonzorgconcept, waarbij ouderen zelf keuzes kunnen maken op basis van hun behoeften en financiële middelen”, zegt Eric. “Door een solide basis met aanvullende opties te bieden, kunnen ouderen zelf hun ideale woonomgeving samenstellen. Daarnaast kan het inzetten van een hospitality professional als vast aanspreekpunt bijdragen aan de samenhorigheid binnen de woongemeenschap. Zo werken we samen met partners aan flexibele en wendbare huisvesting, die meebeweegt met de tijd.” 

6. Tekort aan zorgpersoneel
De krapte op de arbeidsmarkt is sterk merkbaar binnen de zorgsector. Door de vergrijzing neemt de zorgvraag de komende jaren verder toe, terwijl er een enorm tekort is aan zorgpersoneel. Het werven van toegewijde en betrokken professionals is voor veel organisaties een uitdaging. “Terwijl liefde en passie hebben voor je vak, een belangrijke voorwaarde is”, stelt Eric. “Dat geldt voor zorgprofessionals, maar ook voor facilitair professionals of consultants die in de zorg werken. Het is essentieel dat je begrijpt hoe het eraan toegaat binnen de organisatie en de sector waarin je werkt. Vanuit onze brede kennis en ervaring op het gebied van facility management, adviseren we je over een efficiënte en effectieve inrichting van je diensten. Daarnaast zorgen we voor inzichten die je helpen bij het creëren van een inspirerende werkomgeving, waarin de mens centraal staat. Een toekomstbestendige werkomgeving die past bij jouw doelen, oplossingen biedt voor je werk en aantrekkelijk is voor potentieel personeel.” 

 

Delen:

Meer nieuws

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Floran Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

Terug naar boven