De bijdrage van de kantoor­omgeving aan een High Performance Workplace

De bijdrage van de kantoor­omgeving aan een High Performance Workplace

Hoe kan uw kantooromgeving een optimale bijdrage leveren aan het realiseren van een High Performance Workplace? Die vraag stond op 6 juni jl. centraal tijdens de kennisbijeenkomst ‘Waar zijn mijn collega’s gebleven?’

De kennisbijeenkomst vond plaats in het kantoor van VNO-NCW/MKB-Nederland in de Haagse Malietoren.

High Performance Workplace

De presentatie van Willem Adriaanssen (foto) van HEVO heeft als ondertitel ‘Als een High Performance Workplace de doelstelling is, dan is een kantoortuin niet het antwoord. Maar wat dan wel?’. Hij stelt dat het niet voor niets is dat negen van de tien mensen na corona graag deels thuis willen blijven werken: ze hebben namelijk genoeg redenen om niet naar kantoor te komen. Bovendien zijn veel kantoren ver onder de maat wanneer gekeken wordt naar aspecten als temperatuurregeling, geluidsniveau, luchtkwaliteit, stilteruimten, informele ruimten en groen. Adriaanssen trekt daarop een harde conclusie: ‘Als je thuis je werk beter kunt doen is dat een diskwalificatie van het kantoor.’ Tegelijkertijd constateert hij dat er nog altijd belangrijke redenen zijn waarom medewerkers wel naar kantoor willen komen, waarvan elkaar ontmoeten de belangrijkste is.

De uitdagingen

Werken na corona brengt verschillende uitdagingen voor organisaties met zich mee, stelt Adriaanssen. Waaronder binding met de organisatie, het borgen van teamcohesie en wendbaarheid. Maar ook voor de individu zijn er uitdagingen zegt Adriaanssen. Zo zijn betrokkenheid, werk-privébalans en digitaal overleggen een aantal van de uitdagingen waar thuiswerkers mee te maken krijgen.

En dat terwijl ondertussen de snelheid en onvoorspelbaarheid van veranderingen steeds groter wordt en de gevraagde performance steeds hoger.

High Performance Workplace

De uitdaging vraagt om een High Performance Workplace. Volgens Adriaanssen wordt de werkplek van de toekomst door acht factoren beïnvloed: 

  • Zingeving en betekenis.
  • Gedrag en perceptie. 
  • Diversiteit. 
  • Tijd. 
  • Ruimte. 
  • Vorm en uitstraling. 
  • Media en technologie. 
  • Duurzaamheid. 

Adriaanssen doet daarom een duidelijke oproep: ‘Zet de mens centraal! Want aantrekkelijk werkgeverschap bevordert verbinding, sociale cohesie en werkplezier.’ Adriaanssen ziet bij hybride werken niet een duidelijke scheiding tussen kantoor enerzijds en digitaal of thuis anderzijds. ‘Kijk daarom per persoon en per afdeling welke werkzaamheden op kantoor goed gaan en welke thuis of digitaal.’

Benieuwd naar het hele verslag en de andere sprekers van het evenement? Lees dan verder op de website van HEVO

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven