Top 10: het hybride werken in moderne kantoren - de trends

6 min

 

Top 10: het hybride werken in moderne kantoren - de trends

Voor het nieuwe jaar zette Willem Adriaanssen van HEVO zijn tien belangrijkste trends voor de hybride werkomgeving op een rij. In deze blog zet hij deze punten op een rij.

Willem Adriaanssen is partner bij HEVO en verantwoordelijk voor de markten kantoren en bedrijfshuisvesting.

1. Autonomie met moderne leiderschapsstijl

Mensen willen de autonomie behouden om hun werk zelf te organiseren, zonder voortdurend te worden geobserveerd over wanneer en hoe het werk wordt uitgevoerd. Dit vereist een verschuiving in de managementstijl, waarbij de nadruk ligt op ondersteuning, facilitering en het stellen van kaders.

2. Aantrekkelijk werkgeverschap

De strijd om talent intensiveert, gegeven de schaarste op de arbeidsmarkt in diverse sectoren. Om talent aan te trekken voor je organisatie, is het van belang te kijken naar het totaalpakket dat de organisatie te bieden heeft. Interessant werk met een goede beloning (zowel primair als secundair) is niet langer voldoende. Het aanbieden van uitstekende ontwikkelings­mogelijkheden en goede werkomstandigheden is van essentieel belang. Op elk gebied moet een op maat gemaakte oplossing worden geboden met diverse keuzemogelijkheden, inclusief de werkplek op kantoor en thuis, de ICT, de werkafspraken etc. Hierbij is het cruciaal om specifiek te kijken naar de doelgroep die je aan je organisatie wilt binden, zoals recent afgestudeerden

3. Betere werk-privébalans

Mensen streven naar een gezonde balans tussen werk en privé, waarbij onnodige reistijd wordt geminimaliseerd. De manier van reizen ondergaat eveneens veranderingen en wordt gevarieerder. Dit vereist aanpassingen in het mobiliteitsbeleid en meer flexibiliteit. Tevens is een goed thuiswerkbeleid noodzakelijk, met speciale aandacht voor het creëren van een geschikte, arbo-conforme werkplek thuis. Het is echter belangrijk op te merken dat dit niet voor iedereen haalbaar is, met name voor jongeren.

4. Slimmer, asynchroon en flexibeler werken

Het kantoor, de werkplekken en de benodigde voorzieningen worden intelligenter en flexibeler. Werknemers hebben behoefte aan goede faciliteiten, aan geschikte hardware en software, die flexibel inzetbaar is en gemakkelijk (tijdelijk) te gebruiken. Plug-and-play is de norm, zelfs voor specifieke videoconferentietoepassingen. Data-analyse van aspecten zoals bezettingsgraad en spreiding over tijd kan moeiteloos worden uitgevoerd. Bovendien kan facility management gemakkelijk bepalen welke capaciteit nodig is voor catering en schoonmaak op specifieke momenten.

Asynchroon samenwerken is een werkwijze waarbij deelnemers niet tegelijkertijd aan een project of taak werken, maar wel samenwerken. Dit betekent dat deelnemers niet per se op dezelfde tijdstippen hun bijdrage moeten leveren, maar dat ze wel met elkaar kunnen communiceren en ideeën delen. Hierdoor wordt het project niet langer beperkt door de beschikbaarheid van alle deelnemers op hetzelfde moment, waardoor een meer flexibele en efficiënte samenwerking mogelijk wordt. Deze gecombineerde benadering benadrukt de verschuiving naar een dynamischere en geavanceerdere werkomgeving.

5. Gevarieerde bezetting en benutting

Bij iedere organisatie is een wisselende bezetting te zien over de dagen en de week. Afhankelijk van het type organisatie zijn de bekende ‘overlegdagen’ maandag, dinsdag of donderdag, waardoor de bezetting en benutting van het kantoor op die dagen veel hoger is. De woensdagen en de vrijdagen zijn voor steeds meer mensen de favoriete vrije dagen of thuiswerkdagen. Daarbij is er ook nog een verloop te zien gedurende de dag waarbij de 2e helft van de middag vaak al rustiger is. Dit heeft effect op de beleving van de werkomgeving, waarbij er op de drukke dagen en piekmomenten voor wordt gezorgd dat er voldoende activiteit op kantoor is om het 'teamgevoel' te behouden. Mensen moeten steeds meer verleid worden om regelmatig naar kantoor te komen.

6. Inclusieve werkomgeving

Er is een grote diversiteit in wensen en behoeften van mensen rondom het invullen van het werk. Een inclusieve werkomgeving biedt zowel ruimte voor de individuele behoeften als ruimte voor de organisatiebehoeften. Daarbij wordt rekening gehouden met de behoeften van alle generaties op de werkvloer en alle ontwikkelingsniveaus, van stagiair tot senior, gerelateerd aan de specifieke taken die verricht worden. Ook wordt rekening gehouden met verschillende persoonlijkheidskenmerken en bijvoorbeeld het verschil tussen introverte en extroverte mensen.

7. Meer werkplezier

De kerntaken van het kantoor omvatten samenwerking, creatieve werkvormen en persoonlijk (informeel) contact. Dit vereist een heroverweging van de opzet en vormgeving van het kantoor; het moet aantrekkelijk worden ontworpen, zodat het de inspanning van de reis waard is. Gastvrijheid wordt steeds crucialer in de werkomgeving, waarbij medewerkers en bezoekers zich welkom moeten voelen. Werkzaamheden worden steeds vaker in teamverband uitgevoerd, met wisselende interne en externe samenstellingen, wat specifieke teamwerkplekken vereist, zoals bij agile werken of scrum. Niettemin mag men niet uit het oog verliezen dat er ook behoefte is aan concentratiewerkplekken, omdat medewerkers gedurende een werkdag vaak diverse taken moeten volbrengen, elk met verschillende eisen aan de werkplek.

8. Eén team

Mensen streven naar een gevoel van verbondenheid met collega's, het team en de organisatie. Het versterken van deze verbondenheid vereist zowel digitale als fysieke oplossingen. De reden waarom mensen zich betrokken voelen bij een organisatie is aan het veranderen, vooral bij jongere generaties die zich sterk aangetrokken voelen tot betekenisvol werk of het hogere doel van de organisatie. De verhaallijn van de organisatie moet niet alleen kloppen, maar ook consistent worden doorgevoerd in alle beleidsvelden, inclusief huisvesting. Daarbij is het voor het ontwikkelen en ondersteunen van vooral de jongere generaties of nieuwe medewerkers van belang om voldoende collega’s te kunnen treffen. Even vragen hoe de ander iets aanpakt, gaat nu eenmaal makkelijker als je elkaar regelmatig ziet. Aangezien de huisvesting een van de meest zichtbare aspecten van een organisatie is, fungeert deze tevens als een uithangbord. Hierdoor krijgt huisvesting een belangrijkere rol in de branding van het bedrijf of de organisatie.

9. Gezondheid en welbevinden

Gezondheid en welzijn krijgen steeds meer aandacht van mensen, wat ook vraagt om een gezonde werkomgeving. Dit omvat niet alleen de kwaliteit van het binnenklimaat (luchtkwaliteit, temperatuur, licht) maar ook aspecten als akoestiek, ergonomie van de werkplek en de aanwezigheid van groen in, op en rondom het gebouw. Deze focus op gezondheid vertaalt zich eveneens naar een gezond aanbod in de catering en het aanmoedigen van voldoende lichaamsbeweging zowel tijdens als buiten werktijd.

10. Duurzame huisvesting

De verwachtingen met betrekking tot duurzaamheidsprestaties en eisen voor huisvesting nemen voortdurend toe. Zowel door medewerkers als de samenleving wordt gekeken naar organisaties die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, waarbij een niet-duurzaam gebouw steeds meer als een diskwalificatie wordt gezien. De trend bij nieuwbouw gaat richting gebouwen die energieneutraal of zelfs energie­producerend zijn, maar in ieder geval zonder gebruik van fossiele brandstoffen. Het streven naar circulariteit wordt niet alleen toegepast in het inbouwpakket, maar ook in de algehele huisvesting. Naar verwachting zal biobased bouwen met demontabele elementen en het bouwen van volledig houten constructies verder toenemen.

Tot slot: wees zorgvuldig en ga samen aan de slag om van hybride werken een succes te maken door met elkaar te brainstormen over een efficiënt en aangenaam evenwicht. Met een goed doordacht en uitgewerkt plan is een win-winsituatie te bereiken met enthousiaste medewerkers die in een ‘flow’ hun werk uitvoeren. Wat is jouw ideale kantoorconcept?

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven