Happy & Healthy, ook thuis

3 min

 

Bedrijven doen hun best medewerkers gelukkig en gezond te houden. In deze blog gaat Anke van Eck dieper in op hoe jij ervoor kan zorgen dat medewerkers ook happy & healthy werken op thuiswerkdagen.

Inmiddels is ook het hybride werken genormaliseerd en is de vraag, hoe wordt de thuiswerker ondersteund om ook op een thuiswerkdag happy & healthy te blijven? Want dit vraagt nogal wat van medewerkers. Vitaal thuiswerken blijkt een vaardigheid die nog niet iedereen goed ontwikkeld heeft. 

Gezonder aan het werk

Veelgehoorde klachten van thuiswerkers zijn: hoofdpijn, stijfheid of kramp in lichaam, vermoeidheid, opgebrand gevoel. Veelal vanwege te weinig afwisseling voor lijf en brein. Enerzijds komt dat omdat men er nog te weinig bewust van is. Anderzijds ook vanwege de angst om te weinig productief te zijn. De psychologische overtuiging van zitten en zitten achter de pc zit diep in ons systeem verankerd schrijft …. in het boek Goed Werk van Isabel de Clerq.

Om medewerkers dus ook op een thuiswerkdag happy & healthy te laten voelen zijn er een aantal zaken benodigd:

  • Erkenning dat vitaal thuiswerken een vaardigheid is
  • Investeren in de bewustwording en oplossingsmogelijkheden voor thuiswerkers
  • Begeleiden in het ontwikkelen van persoonlijke succes routines rondom dynamisch werken, op kantoor én thuis

En hoe tof is het dat het ook mogelijk is om medewerkers hun eigen ideale en authentieke thuiswerkplekken in huis te laten creeeren. Zodat de thuiswerkomgeving klopt bij wie zij zijn als individu. Want wanneer we ons in ons element voelen is het makkelijk(er) om verbinding te maken met onze collega’s en klanten. Vervolgens stroomt de creativiteit als vanzelf en komen de oplossingen en ideeen tijdens de werkdag (in plaats van wanneer we gaan slapen!).

Impact

Ook de impact van kleur en het interieur is van grote invloed op ons humeur. We brengen immers in onze maatschappij bijna 90% van de tijd binnen door! Het is belangrijk dat we slimmer gaan werken, ook op een thuiswerkdag. Wat is ervoor nodig om jouw medewerkers ook happy & healthy te laten zijn op een thuiswerkdag? Elke verandering begint bij bewustwording van het probleem (ook wanneer er nog geen probleem ervaren wordt). Om vervolgens de behoeften helder te krijgen. Wat zou de ideale situatie zijn? Hoe voelt een lekkere (thuis)werkdag? Dan voel je je VOL-DAAN. Geen lange to-dolijst meer maar een TaDaa lijst om tevreden of trots op te zijn. En is er energie (over) voor de rest van de dag.

De invulling van happy & healthy medewerkers kan verschillen: de een heeft behoefte aan betere indeling van de werkdag, de ander wil meer afwisselen qua werkhouding. Weer een ander heeft hulp nodig bij het inrichten van de ideale computerwerkplek. Het komt allemaal neer op activiteitsgerelateerd werken en de balans tussen in-put en no-put die leiden tot out-put (lees meer)

Ga eens na, welke investeringen doe jij allemaal in de huisvesting? En vervolgens de check: hoeveel investeer jij in de Thuisvesting? Is dit in balans gezien het aantal werkdag op kantoor en thuis? Wil jij een topwerkgever zijn en investeren in medewerkers om ook thuis happy & healthy productief te zijn? Het vraagt niet veel tijd en je hebt er geen groot team voor nodig.

En toch bereik je er wel uitzonderlijke resultaten mee.

Download hier de brochure en ontdek onze vernieuwende en schaalbare aanpak.

Delen:
Anke van Eck

Anke van Eck

Designer & Thuiswerkexpert, ThuiswerkAcademie

Meer nieuws

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

vrijdag 14 november

Farid Azarkan (Director Facilities & Real Estate) en Paula Raijmaker (Manager Vastgoed) van de Rabobank, en John van ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Terug naar boven