Column: 5 kritische vragen voor je huisvestingsjaarplan 2024

2 min

 

Column: 5 kritische vragen voor je huisvestingsjaarplan 2024

Het jaar is begonnen en dat betekent dat er nieuwe jaarplannen gemaakt worden. Anke van Eck van de Thuiswerk Academie zet in deze column 5 kritische vragen uit die helpen bij het maken van je huisvestingsjaarplan.

Eind 2023 viel mij iets op wanneer ik in gesprek was met bevlogen mensen die bezig zijn met het huisvestingsvak: werkzaam bij gebruiker / eigenaar, strategisch huisvestingsadviseur, architecten. Wij huisvestingsexperts zijn stiekem wel eens verliefd op de eigen projecten. Herkenbaar?

Huisvestingsplannen

Dat is ook logisch: de plaatjes zien er fantastisch uit, en de werkvloer met de nieuwste (hopelijk ook duurzame) meubels shinen ons toe. Maar eigenlijk zijn jouw collega’s, de medewerkers van het bedrijf, de allerbelangrijkste ‘assets’. Dus de belangrijkste vraag die we dienen te stellen bij huisvestingsplannen, en die wordt nog weleens vergeten vanwege onze verliefdheid, is: is dit allemaal écht nodig? Of zijn we onbewust aan het overproduceren? Omdat we denken dat met een gloednieuw werkplekconcept en interieur de medewerkers wel terug naar kantoor komen. Want ja, dat willen veel managers (de interne klant) graag.

Duurzame inzetbaarheid

Dat zette mij aan het denken. Want dit is allesbehalve duurzaam. Niet voor de financiële positie van het bedrijf. Niet voor Moeder Aarde. Bovendien is duurzame inzetbaarheid van de waardevolle medewerkers het cruciaalst. En dat is toch waar huisvesting voor bedoeld is: het faciliteren van mensen en hun werkprocessen.
Het hybride werken, ofwel werken op kantoor én thuis (liever nog in en om het hele huis), is een belangrijke bijdrage om de spaarzame tijd en energie van medewerkers juist in te zetten. Dus wees kritisch op de prachtige huisvestingsplannen is mijn uitnodiging aan jou.

Employee-Experience Expert Heleen Mes publiceerde eind 2023 een vijftal kritische vragen om het EX-jaarplan te checken. Aangezien huisvesting een middel is om de medewerkers te faciliteren en hun dagelijkse werkbeleving te optimaliseren heb ik deze vragen als inspiratie gebruikt en deze specifiek gemaakt voor het checken van het jaarplan voor het huisvestingsteam.

5 kritische vragen

Hierbij 5 vragen om te checken of je op de goede weg bent om de ‘best workplace’ te faciliteren voor jouw organisatie:


1. Welke producten en diensten van jouw team dragen het meest bij aan de ideale werkomgeving (op álle locaties) van jullie medewerkers? Hoe ga je hier in 2024 in investeren?

2. Welk deel van tijd besteed je aan innovatie en verbeteringen die bijdragen aan een optimale hybride werkweek op teamniveau? Is dat een goede verhouding vergeleken met de totale activiteiten?

3. Hoe kun je medewerkers in 2024 meer betrekken bij het innoveren van de fysieke werkomgeving, optimaal werken op álle werkplekken en locaties? TIP: denk aan de Bytes en Behaviour (beiden cruciaal voor het succes van de Bricks).

4. Welke producten en diensten biedt jouw team in 2024 aan om het werk beter of anders te organiseren, zodat personeelstekort niet leidt tot te hoge werkdruk van medewerkers?

5. Welke positieve zaken gaan medewerkers merken in 2024 die bijdragen aan hun productiviteit en creativiteit (op een duurzame manier)?

BONUS: Welke positieve zaken gaan medewerkers merken in 2024 die bijdragen aan hun betrokkenheid binnen het team en de organisatie in zijn of haar geheel? En val dan ajb niet in de valkuil dit enkel te faciliteren op het kantoor, er is zoveel meer mogelijk, ook online.

Delen:

Meer nieuws

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

dinsdag 17 juni

Het Definitief Ontwerp voor het nieuwe gemeentekantoor van de ABG-organisatie is afgerond. HEVO bereikt daarmee een belangrijke ...

Lees meer

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table gingen professionals van onder andere ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Terug naar boven