Het belang van gelukkige zorgprofessionals  

5 min

 

Het belang van gelukkige zorgprofessionals  

Kan de architectuur van een ziekenhuis het herstel van patiënten bevorderen? Lonneke Pruijssers van LIAG architecten vertelt in deze blog over het Prinses Máxima Centrum en de impact van architectuur.

Hoe bevordert de architectuur van een ziekenhuis het herstel van patiënten? Dat onderwerp staat hoog op de agenda van het ziekenhuisbestuur. En bij architecten, als zij met deze huisvestingsopgave aan de slag gaan. Zij weten precies een omgeving te ontwerpen en in te richten volgens de principes van een ‘healing environment’. Hoewel het begrip erg ruim is, het bijdraagt aan het fysiek, mentaal en sociaal welbevinden onder alle gebruikers, ligt de focus op de patiënten: het bevorderen van de genezing, en het verbeteren van de ziekenhuiservaring. 

Echter, te midden van deze focus op patiëntenzorg, verdwijnt het welzijn van zorgprofessionals vaak naar de achtergrond. Juist zij ervaren dagelijks een hoge werkdruk, en moeten inspelen op de gevolgen van personeelstekorten of acute situaties. Deze stress heeft een negatieve impact op hun welbevinden. Het brengt de kwaliteit van de zorg die zij bieden aan patiënten in gevaar. Het is een optelsom van factoren, maar maakt wel dat steeds meer medewerkers overwegen om de zorgsector te verlaten. En dat terwijl zorgprofessionals het belangrijkste kapitaal van elke zorginstelling vormen. 

Zorg voor de zorgprofessional

Bij het ontwerp van bijvoorbeeld een ziekenhuis zou daarom de volgende vraag centraal moeten staan: Hoe kunnen we met het gebouwontwerp betere zorg faciliteren? De architectuur zet dus in op het welzijn van patiënten én de professionals die hen verzorgen. Bij architectenbureau LIAG staat elke gebruiker centraal. Zo ook bij de totstandkoming van het ontwerp voor het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie in Utrecht.  

De aanpak omvat evidence-based design, waarbij keuzen in het ontwerp zijn gestoeld op wetenschappelijk onderzoek. Verder zetten we methoden, technieken en observaties vanuit de omgevingspsychologie in. Bovendien betrekken we alle gebruikers actief bij het gehele ontwerpproces om zowel hun behoeften en ervaringen op te halen als te toetsen. Tot slot, is bij deze opgave ook de expertise van (kinder)psychologen ingezet.  

Case study: Het Prinses Máxima Centrum 

Het Prinses Máxima Centrum is de plek waar zorg en onderzoek op het gebied van kinderoncologie samenkomen. De architectuur ondersteunt de doelstelling van dit nationaal centrum maximaal, namelijk 100% genezing en optimale levenskwaliteit. Het uitgangspunt van het gebouwontwerp is om kinderen zoveel mogelijk kind te laten zijn. De ontwikkeling van het kind gaat ‘gewoon’ door, ook als hij / zij ziek is. Met dit ontwerp valt winst te behalen voor zowel de jonge patiënten, als voor de medewerkers én daarmee de organisatie als geheel.  

Het concept van een ‘healing environment’ wordt volledig benut. Architect Thomas Bögl legt uit: “Dit begrip is niet meer weg te denken in de zorgsector. De beleving van een omgeving staat centraal. Deze moet bijdragen aan het fysiek, sociaal en mentaal welbevinden van alle gebouwgebruikers. Contact met de natuur is daarbij een van de belangrijkste pijlers. Hier profiteert immers iedereen van.” De gunstige ligging van het Prinses Máxima Centrum, op de overgang van stad naar landschap, heeft de functionele indeling van het gebouw bepaald. “Zo hebben we de ruimten bestemd voor het langdurig verblijf optimaal weten te integreren in de groene setting. Niet alleen alle ouder-kind-kamers en personeelsruimten hier hebben zicht op het naastgelegen landgoed of een van de binnentuinen, dat geldt ook voor elke gang. Deze opzet brengt bovendien letterlijk licht en lucht in het gebouw.” 

Het gebouw houdt rekening met de werk- en zorgprocessen en met de behoeften van de zorgprofessionals. "In een vroeg stadium van het ontwerpproces hebben we input verzameld van alle gebruikers. Het begrijpen en toetsen van de specifieke behoeften van elke doelgroep is van essentieel belang," benadrukt Thomas. "Zo deelden zorgprofessionals bijvoorbeeld hun zorgen over gebruik van de personeelsruimte. Vaak vindt hier de overdracht, een bespreking, de documentatie of een slecht-nieuwsgesprek plaats. Tegelijkertijd is dat ook de plek waar zij moeten pauzeren. Dat werkt niet." Het Prinses Máxima Centrum is om die reden uitgerust met een verscheidenheid aan werkplekken. "Het medisch personeel is erg blij met de speciaal ontworpen nissen, te vinden bij zo’n ouder-kind-kamers," vervolgt hij. "Hier kunnen ze in alle rust het dossier bijwerken of medische apparatuur controleren zonder de privacy van het zieke kind en de ouders te verstoren." 

"Uniformiteit in de opzet van afdelingen en de inrichting van ouder-kind-kamers kwam verder als belangrijk naar voren," vervolgt de architect. "Dit geeft zorgprofessionals een gevoel van controle over de omgeving en de situatie. Zo is bijvoorbeeld een zorgpost, plus voorraadkamer, op strategische punten geplaatst, namelijk op de hoek van twee afdelingen. Dit zorgt niet alleen voor overzicht, maar is ook efficiënt. Door deze efficiënte indeling hebben we zelfs de loopafstanden met een derde per dienst weten te verkorten. Verder kunnen zij invloed uitoefenen op het binnenklimaat; het raam kan open en de temperatuur kan worden aangepast. Daarnaast is ingezet op de aantrekkelijkheid van de personeelsruimten. Deze ruimten zijn – net als de rest van het Prinses Máxima Centrum – ingericht met warme kleuren en natuurlijke materialen. Faciliteiten zoals een binnentuin of restaurant zijn ook toegankelijk voor hen. Dit vergroot de trots en betrokkenheid van zorgprofessionals bij hun werkplek." 

Praktische aanbevelingen 

Inzichten uit onderzoek en praktijkervaring vormen een solide basis voor het formuleren van aanbevelingen om het welzijn van zorgprofessionals te verbeteren. Naast een 'healing environment' zijn er ook andere essentiële aspecten die bijdragen aan hun welzijn, zoals een aangenaam binnenklimaat, de mogelijkheid om de werkomgeving naar behoefte aan te passen en door te zorgen voor een diversiteit aan aantrekkelijk uitziende werkplekken en het bieden van goede faciliteiten. Thomas benadrukt: "We geven hen de ruimte om te doen wat ze het liefste doen, namelijk zorg verlenen en aandacht hebben voor de patiënt. Het Prinses Máxima Centrum is daarop ingericht. Dit betekent een efficiënte opzet van het gebouw en zorg voor een gevoel van controle en overzicht in elke situatie." Deze aanbevelingen dragen bij aan het werkplezier van zorgprofessionals.

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven