WorkPlace Inside #21: Melvin Schalkx
Drijfveren en inspiratie zijn onderwerpen die voor iedereen belangrijk zijn tijdens werk. Melvin Schalkx vertelt in deze editie van de WorkPlace Inside over wat hem inspiratie brengt.
De WorkPlace Inside geeft inzicht in wat de experts van Smart WorkPlace beïnvloedt, inspireert en energie geeft. Elke woensdag van juli en augustus verschijnt er een nieuwe editie, alle edities zijn hier terug te vinden.
Als creatief persoon is mijn denkwijze altijd net even anders dan de rest. Ik ben echt een beelddenker en haal inspiratie uit alles om me heen. Ik hoor vaak dat ik met verrassende en onverwachte oplossingen of ideeën kom. In mijn werkwijze heb ik, net als elke andere ondernemer, een aantal drijfveren. Ik heb een voortdurend streven naar het nieuwe, het betere en het leukere in alles wat ik onderneem.
Klassiekers
Ik haal inspiratie uit allerlei dingen, maar er zijn 7 klassiekers die mij en mijn creativiteit hebben gevormd:
- Robot: Dit vintage designobject herinnert me eraan om het kind in mezelf nooit te verliezen en staat voor innovatie. Het combineert klassieke vormgeving met vooruitstrevendheid.
- Elvis: De platencollectie die ik van mijn ouders kreeg, inspireerde me als kind al. De muziek, de jumpsuits, de karateacts... Het staat voor mij symbool voor passie en creativiteit.
- Vitra Eames Lounge Chair: Ik waardeer tijdloze objecten. Als een meubelstuk na 20 jaar nog steeds mooi is, zoals de Eames Lounge Chair, dan is het echt goed ontworpen. Dit is designfilosofie: geen consumptiegroei, maar een duurzame investering.
- Omega Speedmaster: Dit horloge is bijzonder door zijn kwaliteit, mechanisch ontwerp en geschiedenis. In de jaren '60 ontwikkelde Omega een horloge voor NASA, dat nog steeds een uniek en tijdloos model is.
- Rendang: Met roots in zowel de Hollandse als Indische keuken, blijft rendang mijn favoriet. Eten verbindt, en daarom hebben we op kantoor “What's Cookin'”: om de beurt koken we voor elkaar en eten we samen. Dan leer je elkaar als team nog beter kennen.
- Kuifje: Kuifje symboliseert de avonturier in mij. Zijn verhalen hebben veel overeenkomsten met ondernemerschap: vol uitdagingen en verrassingen. Uiteraard hebben we de volledige collectie stripboeken op kantoor.
- Porsche 911: Dit iconische ontwerp combineert tijdloze lijnen met een mix van vintage en moderne elementen. Zoals de Mini typerend en herkenbaar is, zo ook de Porsche 911. Deze designfilosofie pas ik ook toe in onze projecten: tijdloos en modern.
Humor
Bij Bureau Vandervorm hanteren wij een 'geen-gezeur-garantie'. Onze partners, collega's en klanten spelen hierin een grote rol. Daarom is een aangename communicatie essentieel. Hoewel ik mijn werk uiterst serieus neem, maken een luchtige noot, een grapje of een informeel gesprek een project veel aangenamer. Dit gaat niet ten koste van de kwaliteit, maar zorgt voor een leuk proces waar iedereen graag aan bijdraagt.
Stippen op de horizon
Ik voel me een geboren ondernemer. Op de basisschool stelde ik al graag bij het sporten mijn eigen team samen, waarbij ik genoot van het leiderschap, plannen smeden en de strategische inzet. Die passie voor ondernemerschap is door de jaren heen alleen maar gegroeid, en voor mij is het essentieel om voortdurend te blijven ontwikkelen. Ik zie overal kansen, mogelijkheden en ruimte voor verbetering. Zo is ons eigen kantoor een proeftuin waarbij kunnen experimenteren met wat wel en niet werkt. Maar ook in mijn privéleven ben ik altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Momenteel werk ik aan het verbeteren van mijn padel-vaardigheden door lessen te volgen met een groep vrienden. Ik ben niet iemand die genoegen neemt met middelmatigheid. Kortom, op alle gebieden streef ik ernaar om mezelf voortdurend te blijven ontwikkelen. Dit is typerend voor hoe ik onderneem: altijd blijven leren, elke dag lachen op de werkvloer en nieuwe stippen op de horizon zetten.
De waarde van goede akoestiek voor het kantoor
zondag 8 oktober
Geluid staat steevast in de top 3 factoren die medewerkers als storend ervaren op kantoor. Tijdens de WorkPlace Academy's ...
Doe mee aan het DEIB-onderzoek!
zondag 8 oktober
WorkWire nodigt bedrijven uit om deel te nemen aan haar nieuwe onderzoek naar DEIB (Diversity, Equity, Inclusion en Belonging) ...