De waarde van goede akoestiek voor het kantoor

2 min

 

De waarde van goede akoestiek voor het kantoor

Geluid staat steevast in de top 3 factoren die medewerkers als storend ervaren op kantoor. Tijdens de WorkPlace Academy's workshop akoestiek bespraken aanwezigen en experts hoe je dit op kan lossen.

Op maandag 7 oktober 2024 kwamen de aanwezigen samen in het kantoor en de showroom van Easy Noise Control in Utrecht.

Alles akoestiek

Marco Verhoef, WorkPlace Consultant bij WorkWire, opende als spreker de dag door het belang van geluid te onderstrepen. "Al sinds het begin van de mensheid is ons gehoor een van de belangrijkste zintuigen om gevaar te herkennen." Gek is het dus niet dat bij verstoring door geluid 66 procent van onze productiviteit verloren gaat. Dit verlies kost het bedrijfsleven in de EU per jaar 30.8 miljoen euro. Verhoef bouwt in zijn verhaal de fundatie waar de volgende sprekers op verdergaan, namelijk de complexiteit van akoestiek. Van gedrag tot alle vormen van demping, antigeluid en ruis.

Remy Wenmaekers, Akoesticus bij Level Acoustics & Vibration, neemt het stokje over. Met meer informatie over het designproces dat nodig is voor een goed ontworpen kantoor als het aankomt op akoestiek. "Het is een vaak verkeerd begrepen concept, maar in het kantoor is er vooral interesse in 'onverstaanbaarheid'. Voor focuswerk is het niet per se nodig dat een ruimte stil is." Deze onverstaanbaarheid ontstaat wanneer je bijvoorbeeld minder dan 50 procent van de woorden van iemands gesprek kan volgen en het je dus niet meer afleidt.

Juist deze onverstaanbaarheid is de kern van het verhaal van de laatste spreker, Ronald Zuydervliet, Geluidsexpert bij SoftdB. Het bestrijden van geluid met meer geluid is hier de focus. "In veel nieuwbouw is vooral de installatie zo stil, dat het achtergrondgeluid in een kantoor te weinig is. Gespreksgeluid blijft dan erg ver verstaanbaar." Door dus slim 'niet storend' geluid toe te voegen kan je heel specifiek de akoestiek van een ruimte beheren en zelfs aanpassen.

Open bespreking

Na de sprekers was het tijd voor het bespreken van deze informatie. De sprekers en aanwezigen bespraken de meest uitdagende aspecten, praktische voorbeelden en de toekomst van akoestiek. Vragen die vaak naar voren kwamen zaten in het gedrag van gebruikers. Iedereen wil natuurlijk graag mensgericht ontwerpen, maar het gedrag van gebruikers voorspellen of sturen is een belangrijke uitdaging van akoestiek. Verhoef stemt hier mee in, "Een ruimte kan natuurlijk perfect akoestisch afgestemd zijn op focuswerk, maar als die ruimte dan niet voor dat doeleinde gebruikt word dan krijg je alsnog klachten. Het meenemen van de gebruikers in het ontwerp is hierbij cruciaal."

Na deze ronde was het tijd voor een rondleiding door het pand van Easy Noise Control, hier waren veel van de besproken oplossingen te zien en te ervaren. Een unieke rondleiding om direct in aanraking te kunnen komen met de theorie. Met een aansluitende borrel eindigt deze geslaagde sessie.

Wil jij ook meer leren en in aanraking komen met inspirerende sprekers en praktische voorbeelden? Bekijk dan snel de agenda voor aankomende sessies.

Delen:

Meer nieuws

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

maandag 14 juli

Tijdens de Workplace Xperience 2025 presenteerde PHI Factory de Facility Circularity Index (FCI): de eerste methode die ...

Lees meer

Webinar: Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving

Webinar: Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving

donderdag 10 juli

Op woensdag 17 september organiseren we een inspirerend webinar over circulariteit in de gebouwde omgeving.

Lees meer

De ´vraag naar aanwezigheid´ 

De ´vraag naar aanwezigheid´ 

donderdag 10 juli

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

SWP Talks #67: Hospitality

SWP Talks #67: Hospitality

woensdag 9 juli

Anna Casemier zit als host met Lisette van der Valk, Projectmanager Huisvesting van Young Facility, en Hotelier Willem Reimers, ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Stephan Simons

WorkPlace Inside: Stephan Simons

woensdag 9 juli

"Ontspanning, inspiratie en grip houden, ook buiten het ondernemen." Daarmee beschrijft Stephan Simons zijn mentaliteit ...

Lees meer

De kracht van een goed werkplekconcept

De kracht van een goed werkplekconcept

dinsdag 8 juli

Solved moest tijdelijk met het hele kantoor verhuizen, een nieuwe plek geeft ook ruimte voor nieuwe inzichten. Silvia de ...

Lees meer

Niet blindstaren op energie

Niet blindstaren op energie

vrijdag 4 juli

Deelnemers aan het rondetafelgesprek 'de kracht van een integrale aanpak' willen zich niet blindstaren op alleen het onderwerp ...

Lees meer

Haskoning opent nieuw duurzaam kantoor

Haskoning opent nieuw duurzaam kantoor

donderdag 3 juli

Op de TU Delft Campus transformeerde Haskoning de monumentale Mijnbouwfaculteit naar een modern Paris Proof kantoor. Voor ...

Lees meer

Gaat AI ons redden?

Gaat AI ons redden?

donderdag 3 juli

In de BNW Index 2024 werd geconstateerd dat ontwikkelingen rondom de werkomgeving elkaar zó snel opvolgen, dat we ...

Lees meer

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

woensdag 2 juli

Op 5 juli 2025 opent SC Cambuur officieel de deuren van haar nieuwe thuisbasis: het Kooi Stadion. Deze datum staat bij veel ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Esther Roelofs

WorkPlace Inside: Esther Roelofs

woensdag 2 juli

Wat kan de Himalaya ons leren over een goede werkomgeving? Esther Roelofs vertelt over haar connectie met hiken en de werkplek ...

Lees meer

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur HEYDAY Interim

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur HEYDAY Interim

dinsdag 1 juli

Per 1 juli is Natalie Hofman aangesteld als de nieuwe business unit directeur bij HEYDAY Interim, een zelfstandige business ...

Lees meer

Het belang van certificering en rapportage bij compliance

Het belang van certificering en rapportage bij compliance

dinsdag 1 juli

Op een zonovergoten ochtend in mei vindt de Compliance Round Table plaats in een heel bijzondere locatie: ‘De Kapel’ ...

Lees meer

Vero: nieuwe gratis AI-agent

Vero: nieuwe gratis AI-agent

maandag 30 juni

Alvero ondersteunt workplace professionals met Agentic AI Introductie Vero: een gratis AI-agent die helpt met vragen, ideeën ...

Lees meer

“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

maandag 30 juni

“De nood tot vernieuwing van onderwijshuisvesting is hoog”, valt te lezen in een opiniestuk van Jan Joost Flim, ...

Lees meer

E-zine 'Smart Buildings'

E-zine 'Smart Buildings'

donderdag 26 juni

De adoptie, transformatie en mogelijkheden van technologie op de werkplek zijn ongekend en ontwikkelen harder dan ooit. ...

Lees meer

Ontdek met Amabel het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek met Amabel het nieuwe kantoor van Haskoning

donderdag 26 juni

Op woensdag 2 juli 2025 vertelt Amabel Chiarito over het innovatieve werkplekconcept van Haskoning in het nieuwe, duurzame ...

Lees meer

SmartLabs en IWG kondigen 10-jarige samenwerking aan

SmartLabs en IWG kondigen 10-jarige samenwerking aan

donderdag 26 juni

SmartLabs en International Workplace Group gaan een wereldwijde samenwerking aan van tien jaar. Daarmee spelen ze in op ...

Lees meer

Natuurlijke ontmoetingen in Tripolis Park

Natuurlijke ontmoetingen in Tripolis Park

woensdag 25 juni

Hollandse Nieuwe creëerde voor MVRDV in Tripolis Park een werkomgeving waar betekenisvolle connecties en spontane ontmoetingen ...

Lees meer

De kracht van een integrale aanpak

De kracht van een integrale aanpak

dinsdag 24 juni

De droom van iedere gebouweigenaar: een toekomstbestendige vastgoedportefeuille waarmee je energie bespaart, een gezonde ...

Lees meer

Terug naar boven