CSU start met facilitaire adviestak

5 min

 

CSU start met facilitaire adviestak

Als grote facilitaire dienstverlener krijgt CSU geregeld klantvragen over maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de noodzaak tot verduurzaming, robotisering, datagedreven dienstverlening of inzet van (schaarse) medewerkers.

Om beter en sneller te kunnen inspelen op dit soort tactisch-strategische issues, heeft de organisatie besloten een nieuwe afdeling op te zetten; CSU Facilitair Advies. Smart Workplace vroeg Carola Put, Manager CSU Facilitair Advies, naar de aanleiding en de plannen.

CSU Facilitair Advies is actief sinds april van dit jaar. Wat was de aanleiding om deze afdeling in het leven te roepen?

“De timing hangt samen met een wijziging van de organisatiestructuur die CSU in april van dit jaar doorvoerde. Het doel en de ambitie daarbij is om krachtig en snel te reageren op ontwikkelingen in de arbeidsmarkt, en tevens meer wendbaar te zijn door verdere digitalisering. Ook het verder ontwikkelen van vakmanschap voor klanten en medewerkers speelt daarbij een rol. De achterliggende aanleiding is dat er steeds meer vraagstukken op ons pad komen die het karakter hebben van strategische adviesvragen. Vaak werden die ergens in de organisatie opgepakt, maar daar zat verder weinig samenhang in. Er was geen logische plek in de organisatie waar we dat bij elkaar konden brengen, om zo ook onze kennis verder te ontwikkelen. De plek is er nu wel: CSU Facilitair Advies.”

Wat zijn typische vraagstukken waar jullie je op richten?

“Deels gaat het om belangrijke trends in de markt waar wijzelf en onze klanten mee te maken krijgen. Denk aan verduurzaming in de meest brede zin, robotisering, datagedreven schoonmaak, spanningen op de arbeidsmarkt, werk/privébalans, enzovoorts. Klanten verwachten van ons dat wij daar een visie op hebben. Belangrijke bronnen daarvoor zijn grote onderzoeken, zoals het Facility & Workplace Management-onderzoek van TwynstraGudde, de Toekomstvisie op de werkomgeving van vakvereniging FMN en recent PwC-onderzoek naar ontwikkelingen op het gebied van onder meer big data en kunstmatige intelligentie. Voor een ander deel zijn het heel concrete klantvragen, die soms op het eerste gezicht helemaal niet tactisch-strategisch lijken, maar dat uiteindelijk wél blijken te zijn. Ook dat soort vragen komen nu bij ons terecht.”

Kun je daar een voorbeeld van geven, van een dergelijke vraag?

“Neem bijvoorbeeld de nieuwe wetgeving ten aanzien van single used plastics. Dat lijkt een puur operationeel probleem: plastic bekertjes voor eenmalig gebruik mogen niet meer. Maar al snel komen klanten erachter dat het uitfaseren ervan impact op allerlei facilitaire processen. En dan komen ze ineens met heel andere vragen, zoals: wat is nu meest duurzame alternatief? En hoe kunnen we dat organisatorisch en logistiek het beste inrichten? Wat en wie hebben we daarvoor nodig? Waarna duidelijk wordt dat er behoefte is aan ketenoplossing, en aan een partij die zo’n transitie ook echt kan organiseren.”

Dat laatste is bij jullie onderdeel van het advies?

“Absoluut. We willen niet alleen een adviespartij zijn die een rapport oplevert en een factuur stuurt. In veel organisaties zien we dat FM-afdelingen regieorganisaties zijn geworden die verder afstaan van de operatie. Dus wij willen ook echt het advies handen en voeten geven en een transitie tot stand brengen. Niet voor niets is onze propositie De Facilitaire Coalitie onderdeel geworden van CSU Facilitair Advies. Dat is een integraal model, dat begeleid wordt door een Facilitair Verbinder en gericht op de perfecte ketensamenwerking. Een werkwijze die al helemaal is uitgekristalliseerd en waarmee we al veel ervaring hebben.”

Je noemde aan het begin van dit gesprek het issue spanningen op de arbeidsmarkt. Kun je daar wat meer over zeggen?

“Een van de meer tactisch-strategische issues waar bedrijven mee kampen is een gebrek aan vakkrachten. Dat speelt onder meer heel erg in de zorg, maar ook elders. Dat leidt tot allerlei vragen omtrent het aanwezige medewerkerspotentieel, taakverbreding en functiedifferentiatie, maar ook of bepaalde werkzaamheden bij ons kunnen worden ondergebracht bij CSU. Daar proberen we zo goed mogelijk op in te spelen, deels in het belang van onze klanten, maar deels ook in ons eigen belang. Want veel mensen zien een baan bij CSU vooral als een startfunctie, om van daaruit verder te kijken. Er is dus veel verloop en dat maakt dat wij er belang bij hebben om ook interessantere banen te creëren. De schoonmaakmedewerker wordt dan tevens een facilitair medewerker die bijvoorbeeld ook bijspringt in de keuken of de post rondbrengt.”

Facilitair Advies als dienstverlening is nieuw voor CSU. Hebben jullie last van een bepaald imago in de markt?

“Zoals gezegd: we deden versnipperd over de organisatie al heel veel advisering, maar we zijn er misschien wat al te bescheiden over geweest. Veel klanten weten nog niet wat we op dit gebied kunnen. Maar ook jonge mensen die een facilitaire opleiding hebben afgerond denken niet snel aan CSU voor een startfunctie. Met CSU Facilitair Advies bieden we voor het eerst ook een interessant podium voor starters. Je kunt je hier ook ontwikkelen in strategisch klantmanagement. Bovendien werken we als afdeling samen met kennisdragers op innovatie, op duurzaamheid, op gebouwbeleving en hospitality, enzovoorts. We kunnen putten uit heel veel expertise op heel veel terreinen, en op basis daarvan ook echt oplossingen voor de praktijk ontwikkelen. Daar zijn we denk ik wel uniek in.”

Toekomstbestendige zorg met Facilitair Advies

Krimpende budgetten, een toenemende vraag naar en afnemend aanbod van verpleegkundigen, veranderingen in wet- en regelgeving (onder andere MDR) en meer druk op hygiëne dwingen zorginstellingen om processen anders in te richten.

Tegelijkertijd hebben ziekenhuizen en zorginstellingen waar CSU Facilitair Advies mee samenwerkt, hoge ambities op het gebied van toekomstbestendige zorg. In de transitie die zij daarvoor doorvoeren staat het begrip taakdifferentiatie centraal. Zorgmedewerkers zullen zich in de nabije toekomst meer en meer gaan richten op directe zorgtaken. De overige taken, nu nog uitgevoerd door medewerkers van de zorginstelling, zouden dan uitgevoerd moeten worden door andere medewerkers en partners.

CSU Facilitair Advies is gevraagd deze taakdifferentiatie vorm te geven. Dat begon met een zogeheten situatiescan op de verpleegafdelingen, uitgevoerd door de zorgspecialist van CSU Facilitair Advies. In deze scan is geïnventariseerd welke kerntaken er zijn, en welke bijbehorende handelingen: administratie, eten en drinken, huishoudelijke, logistieke en schoonmaak- werkzaamheden, hospitality, medische hulpmiddelen, zorghandelingen en alle andere zorg-ondersteunende werkzaamheden.

Op basis daarvan heeft CSU Facilitair Advies een nieuw ontwerp van de dienstverlening gepresenteerd, rekening houdend met de bestaande verschillende operationele inrichtingen en medewerkersgroepen die een rol vervullen. Dat leidt tot een optimaal ingericht ondersteunings-proces waarbij de bestaande organisatie (mensen en middelen) de verpleegkundigen maximaal ondersteunen. CSU schoolt inmiddels ook de eigen medewerkers voor een aantal nieuwe taken.

Meer weten? Kijk hier!

Delen:

Meer nieuws

Door AI van rapporten naar echte antwoorden

Door AI van rapporten naar echte antwoorden

maandag 25 augustus

Een overvloed aan data betekent nog niet dat de juiste antwoorden eenvoudig te vinden zijn. Met de nieuwe AI-module Deep ...

Lees meer

Nieuwe cijfers CBS: werkenden zitten bijna 9 uur op een dag 

Nieuwe cijfers CBS: werkenden zitten bijna 9 uur op een dag 

vrijdag 22 augustus

In 2025 zaten Nederlandse werknemers gemiddeld 8,8 uur per dag. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. Schertsend ...

Lees meer

Lichte ontmoetingsplek in monumentaal ministerie

Lichte ontmoetingsplek in monumentaal ministerie

donderdag 21 augustus

In het Ministerie van Economische Zaken in Den Haag is de orangerie en het Friedhoff-paviljoen nieuw leven ingeblazen. Het ...

Lees meer

Ctalents helpt mensen met autisme aan duurzaam werk

Ctalents helpt mensen met autisme aan duurzaam werk

donderdag 21 augustus

Terwijl honderdduizenden vacatures onvervuld blijven, zit 65% van de mensen met autisme zonder baan. Detacheringsbureau ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

woensdag 20 augustus

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Ontdek Campus Day 2025 in Amsterdam

Ontdek Campus Day 2025 in Amsterdam

dinsdag 19 augustus

Op dinsdag 30 september 2025 komt de volgende editie van Campus Day naar Amsterdam, met het actuele thema 'De campus in ...

Lees meer

De top 10 Workation bestemmingen van 2025

De top 10 Workation bestemmingen van 2025

dinsdag 19 augustus

In de derde jaarlijkse Work from Anywhere Barometer heeft International Workplace Group (IWG) Tokyo uitgeroepen tot de beste ...

Lees meer

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap in werkplekconcepten!

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap ...

maandag 18 augustus

Activity Based Working heeft veel organisaties verder gebracht. Tijdens de cursusdag van WorkWire op donderdag 4 september ...

Lees meer

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

donderdag 14 augustus

Per 1 augustus jl. is Rianne Appel-Meulenbroek benoemd tot hoogleraar Corporate Real Estate & Workplace Management aan ...

Lees meer

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

woensdag 13 augustus

In de praktijk blijven Meerjaren Onderhoudsplanningen (MJOP) steken in een statische lijst. In een webinar ontdek je hoe ...

Lees meer

Interface publiceert Impactrapport: duurzaamheid zonder compromis

Interface publiceert Impactrapport: duurzaamheid zonder compromis

woensdag 13 augustus

Interface, wereldwijd actief in vloeroplossingen, heeft zijn Impactrapport 2024 gepresenteerd. Het rapport laat zien hoe ...

Lees meer

24 september: start cursus Workplace Management bij VGZ

24 september: start cursus Workplace Management bij VGZ

dinsdag 12 augustus

Bij VGZ in Arnhem start op 24 september a.s. de Basiscursus Workplace Management. Hoofddocent Jan Gerard Hoendervanger laat ...

Lees meer

Hoe pak je wellbeing als designprincipe aan?

Hoe pak je wellbeing als designprincipe aan?

dinsdag 12 augustus

Hoe realiseer je werkgeluk op de werkvloer? Een event op 18 september aanstaande brengt je verhelderende inzichten rondom ...

Lees meer

Aanpassing CSRD: “Route naar toekomstbestendiger bedrijf”

Aanpassing CSRD: “Route naar toekomstbestendiger bedrijf”

maandag 11 augustus

De invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is aangepast en uitgesteld, na een besluit van het ...

Lees meer

Hoe inclusief is jouw organisatie écht?

Hoe inclusief is jouw organisatie écht?

woensdag 6 augustus

“Psychologische veiligheid is geen zachte wens, het is een harde voorwaarde voor inclusie.” Die boodschap brengt ...

Lees meer

Hoe een campus mogelijkheden biedt voor netcongestie

Hoe een campus mogelijkheden biedt voor netcongestie

dinsdag 5 augustus

De campus is in transitie! Dat vraagt een integrale aansturing vanuit een totaalperspectief. Maar hoe realiseer je een nieuwe ...

Lees meer

De vraag naar aanwezigheid

De vraag naar aanwezigheid

maandag 4 augustus

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

Vacature - Redacteur Smart WorkPlace

Vacature - Redacteur Smart WorkPlace

vrijdag 1 augustus

De wereld waarin we werken en leven verandert razendsnel. Wat is een optimale werkomgeving? En wat gebeurt er met het gebruik ...

Lees meer

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 1 augustus

Bijzaak zet zich in voor een veilige, inspirerende en comfortabele werkomgeving. Om deze doelstelling nog beter tot leven ...

Lees meer

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

donderdag 31 juli

Een meerjaren onderhoudsplanning blijft vaak steken in een statische lijst, die te weinig bijdraagt aan belangrijke doelstellingen. In ...

Lees meer

Terug naar boven