CSU start met facilitaire adviestak

5 min

 

CSU start met facilitaire adviestak

Als grote facilitaire dienstverlener krijgt CSU geregeld klantvragen over maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de noodzaak tot verduurzaming, robotisering, datagedreven dienstverlening of inzet van (schaarse) medewerkers.

Om beter en sneller te kunnen inspelen op dit soort tactisch-strategische issues, heeft de organisatie besloten een nieuwe afdeling op te zetten; CSU Facilitair Advies. Smart Workplace vroeg Carola Put, Manager CSU Facilitair Advies, naar de aanleiding en de plannen.

CSU Facilitair Advies is actief sinds april van dit jaar. Wat was de aanleiding om deze afdeling in het leven te roepen?

“De timing hangt samen met een wijziging van de organisatiestructuur die CSU in april van dit jaar doorvoerde. Het doel en de ambitie daarbij is om krachtig en snel te reageren op ontwikkelingen in de arbeidsmarkt, en tevens meer wendbaar te zijn door verdere digitalisering. Ook het verder ontwikkelen van vakmanschap voor klanten en medewerkers speelt daarbij een rol. De achterliggende aanleiding is dat er steeds meer vraagstukken op ons pad komen die het karakter hebben van strategische adviesvragen. Vaak werden die ergens in de organisatie opgepakt, maar daar zat verder weinig samenhang in. Er was geen logische plek in de organisatie waar we dat bij elkaar konden brengen, om zo ook onze kennis verder te ontwikkelen. De plek is er nu wel: CSU Facilitair Advies.”

Wat zijn typische vraagstukken waar jullie je op richten?

“Deels gaat het om belangrijke trends in de markt waar wijzelf en onze klanten mee te maken krijgen. Denk aan verduurzaming in de meest brede zin, robotisering, datagedreven schoonmaak, spanningen op de arbeidsmarkt, werk/privébalans, enzovoorts. Klanten verwachten van ons dat wij daar een visie op hebben. Belangrijke bronnen daarvoor zijn grote onderzoeken, zoals het Facility & Workplace Management-onderzoek van TwynstraGudde, de Toekomstvisie op de werkomgeving van vakvereniging FMN en recent PwC-onderzoek naar ontwikkelingen op het gebied van onder meer big data en kunstmatige intelligentie. Voor een ander deel zijn het heel concrete klantvragen, die soms op het eerste gezicht helemaal niet tactisch-strategisch lijken, maar dat uiteindelijk wél blijken te zijn. Ook dat soort vragen komen nu bij ons terecht.”

Kun je daar een voorbeeld van geven, van een dergelijke vraag?

“Neem bijvoorbeeld de nieuwe wetgeving ten aanzien van single used plastics. Dat lijkt een puur operationeel probleem: plastic bekertjes voor eenmalig gebruik mogen niet meer. Maar al snel komen klanten erachter dat het uitfaseren ervan impact op allerlei facilitaire processen. En dan komen ze ineens met heel andere vragen, zoals: wat is nu meest duurzame alternatief? En hoe kunnen we dat organisatorisch en logistiek het beste inrichten? Wat en wie hebben we daarvoor nodig? Waarna duidelijk wordt dat er behoefte is aan ketenoplossing, en aan een partij die zo’n transitie ook echt kan organiseren.”

Dat laatste is bij jullie onderdeel van het advies?

“Absoluut. We willen niet alleen een adviespartij zijn die een rapport oplevert en een factuur stuurt. In veel organisaties zien we dat FM-afdelingen regieorganisaties zijn geworden die verder afstaan van de operatie. Dus wij willen ook echt het advies handen en voeten geven en een transitie tot stand brengen. Niet voor niets is onze propositie De Facilitaire Coalitie onderdeel geworden van CSU Facilitair Advies. Dat is een integraal model, dat begeleid wordt door een Facilitair Verbinder en gericht op de perfecte ketensamenwerking. Een werkwijze die al helemaal is uitgekristalliseerd en waarmee we al veel ervaring hebben.”

Je noemde aan het begin van dit gesprek het issue spanningen op de arbeidsmarkt. Kun je daar wat meer over zeggen?

“Een van de meer tactisch-strategische issues waar bedrijven mee kampen is een gebrek aan vakkrachten. Dat speelt onder meer heel erg in de zorg, maar ook elders. Dat leidt tot allerlei vragen omtrent het aanwezige medewerkerspotentieel, taakverbreding en functiedifferentiatie, maar ook of bepaalde werkzaamheden bij ons kunnen worden ondergebracht bij CSU. Daar proberen we zo goed mogelijk op in te spelen, deels in het belang van onze klanten, maar deels ook in ons eigen belang. Want veel mensen zien een baan bij CSU vooral als een startfunctie, om van daaruit verder te kijken. Er is dus veel verloop en dat maakt dat wij er belang bij hebben om ook interessantere banen te creëren. De schoonmaakmedewerker wordt dan tevens een facilitair medewerker die bijvoorbeeld ook bijspringt in de keuken of de post rondbrengt.”

Facilitair Advies als dienstverlening is nieuw voor CSU. Hebben jullie last van een bepaald imago in de markt?

“Zoals gezegd: we deden versnipperd over de organisatie al heel veel advisering, maar we zijn er misschien wat al te bescheiden over geweest. Veel klanten weten nog niet wat we op dit gebied kunnen. Maar ook jonge mensen die een facilitaire opleiding hebben afgerond denken niet snel aan CSU voor een startfunctie. Met CSU Facilitair Advies bieden we voor het eerst ook een interessant podium voor starters. Je kunt je hier ook ontwikkelen in strategisch klantmanagement. Bovendien werken we als afdeling samen met kennisdragers op innovatie, op duurzaamheid, op gebouwbeleving en hospitality, enzovoorts. We kunnen putten uit heel veel expertise op heel veel terreinen, en op basis daarvan ook echt oplossingen voor de praktijk ontwikkelen. Daar zijn we denk ik wel uniek in.”

Toekomstbestendige zorg met Facilitair Advies

Krimpende budgetten, een toenemende vraag naar en afnemend aanbod van verpleegkundigen, veranderingen in wet- en regelgeving (onder andere MDR) en meer druk op hygiëne dwingen zorginstellingen om processen anders in te richten.

Tegelijkertijd hebben ziekenhuizen en zorginstellingen waar CSU Facilitair Advies mee samenwerkt, hoge ambities op het gebied van toekomstbestendige zorg. In de transitie die zij daarvoor doorvoeren staat het begrip taakdifferentiatie centraal. Zorgmedewerkers zullen zich in de nabije toekomst meer en meer gaan richten op directe zorgtaken. De overige taken, nu nog uitgevoerd door medewerkers van de zorginstelling, zouden dan uitgevoerd moeten worden door andere medewerkers en partners.

CSU Facilitair Advies is gevraagd deze taakdifferentiatie vorm te geven. Dat begon met een zogeheten situatiescan op de verpleegafdelingen, uitgevoerd door de zorgspecialist van CSU Facilitair Advies. In deze scan is geïnventariseerd welke kerntaken er zijn, en welke bijbehorende handelingen: administratie, eten en drinken, huishoudelijke, logistieke en schoonmaak- werkzaamheden, hospitality, medische hulpmiddelen, zorghandelingen en alle andere zorg-ondersteunende werkzaamheden.

Op basis daarvan heeft CSU Facilitair Advies een nieuw ontwerp van de dienstverlening gepresenteerd, rekening houdend met de bestaande verschillende operationele inrichtingen en medewerkersgroepen die een rol vervullen. Dat leidt tot een optimaal ingericht ondersteunings-proces waarbij de bestaande organisatie (mensen en middelen) de verpleegkundigen maximaal ondersteunen. CSU schoolt inmiddels ook de eigen medewerkers voor een aantal nieuwe taken.

Meer weten? Kijk hier!

Delen:

Meer nieuws

SWP Talks #61 Verduurzaming

SWP Talks #61 Verduurzaming

woensdag 21 mei

Duurzaamheid is een veel besproken onderwerp, maar hoe komen we tot concrete acties? Dat bespreekt Yvette Watson in deze ...

Lees meer

De Sustainability Index: inzicht in duurzaamheid

De Sustainability Index: inzicht in duurzaamheid

dinsdag 20 mei

We weten allemaal waar we naartoe moeten: Paris Proof in 2050, circulair bouwen als nieuwe norm. Maar tussen ambitie en ...

Lees meer

<span>Het maximale effect van natuur in de werkomgeving</span>

Het maximale effect van natuur in de werkomgeving

maandag 19 mei

Wetenschappelijk kan worden aangetoond dat de positieve invloeden van natuur en planten op de werkvloer productiviteit, ...

Lees meer

Wonen, wandelen, werken: hybride werken als oplossing

Wonen, wandelen, werken: hybride werken als oplossing

maandag 19 mei

Onderzoek van International Workplace Group toont aan dat lokaal werken de fysieke en mentale gezondheid van werknemers ...

Lees meer

Gispen nieuwe partner Smart WorkPlace

Gispen nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 16 mei

Gispen staat voor duurzaam design, als nieuwe Smart WorkPlace partner delen zij kennis en ervaring op het gebied van circulair ...

Lees meer

Grip Facility lanceert nieuwe contractmanagement software

Grip Facility lanceert nieuwe contractmanagement software

donderdag 15 mei

Grip Facility presenteert met trots hun vernieuwde contractmanagement software: het Contract Dashboard. Ontworpen om organisaties ...

Lees meer

SWP Talks #61: Empathische gebouwen

SWP Talks #61: Empathische gebouwen

woensdag 14 mei

Hoe voelt een gebouw de gebruiker aan? Onder leiding van Anna Casemier gingen experts op de WorkPlace Xperience 2025 in ...

Lees meer

Duurzaam door inzicht, lef en integraal denken

Duurzaam door inzicht, lef en integraal denken

woensdag 14 mei

Duurzaamheid staat in de top drie trends die de werkomgeving beinvloeden, maar hoe vertaal je ambities naar acties? In de ...

Lees meer

Programmatische aanpak energieneutrale scholen

Programmatische aanpak energieneutrale scholen

woensdag 14 mei

Hoe maak je energieneutrale, duurzame en gezonde schoolgebouwen? Die vraag bespreken experts van Draaijer in deze blog. ...

Lees meer

Emile Spek spreekt over de campus in de stad

Emile Spek spreekt over de campus in de stad

dinsdag 13 mei

Met de titel 'De Campus in de Stad' reflecteert Emile Spek tijdens Campus Day op de rol van een kennis- en innovatie-omgeving ...

Lees meer

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

dinsdag 13 mei

Het nieuwe kantoor van Sweco staat in Utrecht en biedt een nieuwe werkplek voor de afdelingen Architectuur, Stedelijke planning ...

Lees meer

Blog Wim Kooyman: Slapende reus

Blog Wim Kooyman: Slapende reus

maandag 12 mei

Campussen zijn de hotspots waar de universitaire wereld, de overheid en het bedrijfsleven elkaar kunnen vinden. Maar hoe ...

Lees meer

CONTRAST zet volgende stap in participatie van medewerkers

CONTRAST zet volgende stap in participatie van medewerkers

maandag 12 mei

Bij CONTRAST Facility + Hospitality ondertekenen consultants Lisanne Hanneman en Maarten van Hussen deze maand hun partnercontract. ...

Lees meer

Digitale Round Table over toekomst van het onderwijs

Digitale Round Table over toekomst van het onderwijs

vrijdag 9 mei

Saxion Hogeschool en Veldhoen+Company organiseren op 20 mei een Digitale Round Table over onder andere de inrichting van ...

Lees meer

Veldhoen + Company nieuwe partner Smart WorkPlace

Veldhoen + Company nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 8 mei

Veldhoen + Company ontwikkelt en implementeert al meer dan 30 jaar nieuwe manieren van werken voor organisaties over de ...

Lees meer

Toekomst van het onderwijs op een campus

Toekomst van het onderwijs op een campus

donderdag 8 mei

Over de toekomst van het onderwijs op de campus spreken Maik Kocken en Jackie de Vries tijdens Campus Day op 5 juni.

Lees meer

SWP Talks #60 Hospitality

SWP Talks #60 Hospitality

donderdag 8 mei

Hospitality is een van de onderwerpen die ten grondslag liggen aan een goede beleving op kantoor. In deze aflevering van ...

Lees meer

Huisvesting als hefboom voor de campus

Huisvesting als hefboom voor de campus

woensdag 7 mei

Hoe zorg je dat je campus inspeelt op veranderende behoeften in onderwijs, werkveld en maatschappij en flexibel genoeg is ...

Lees meer

Hybride werken 3.0 bij de Rabobank

Hybride werken 3.0 bij de Rabobank

dinsdag 6 mei

Uit de BNW Index 2025 blijkt dat 54% van de deelnemende organisaties ‘Digitalisering’ als topprioriteit zien. ...

Lees meer

Facilitaire volwassenheid als borging voor weerbare organisaties

Facilitaire volwassenheid als borging voor weerbare organisaties

dinsdag 6 mei

Thomas Nobel en Bram Aarntzen dagen elkaar uit om na te denken over een energie gevende en opbouwende aanpak richting facilitaire ...

Lees meer

Terug naar boven