Van monumentaal pand naar werkplek

3 min

 

Van monumentaal pand naar werkplek

Hoe maak je van een monumentaal pand een moderne werkomgeving? AENC vertelt over de transformatie van zorginstelling IJsselheem in Kampen.

Je zou maar in een monumentaal pand werken aan de rand van de historische binnenstad van Kampen. Voor Kees Schouten en Jan Hidding van IJsselheem is dat dagelijkse kost. Al is er in dat pand vorig jaar wel iets bijzonders met de bovenste verdieping gebeurd. Na een grote verbouwing is er een nieuwe, moderne werkvloer gecreëerd voor het ondersteunend personeel van deze zorginstelling. En die werkomgeving heeft AENC voorzien van alle audiovisuele gemakken en oplossingen voor werkplek- en ruimtereservering.

De uitdaging

Kees, functioneel beheerder ICT bij IJsselheem, vertelt dat sinds de terugkeer naar kantoor de opvatting bij IJsselheem is geworden: stil werken doe je thuis. Op kantoor kom je om te ontmoeten, in de vorm van vergaderen en samenwerken. Met dat idee zijn de verschillende ruimtes ingericht, ook op audiovisueel gebied. Om binding te houden met de organisatie is de afdeling zo ontworpen dat alles gericht is op ontmoeten. Naast de wens om MS Teams Rooms te gebruiken voor vergaderoplossingen en werkplekreservering te realiseren, is toen de behoefte aan een systeem voor ruimtereservering ontstaan.

Creatieve brainstormruimte

Lopend door de gang valt één ruimte gelijk op door zijn originele inrichting. In de brainstormruimte vind je geen tafels en stoelen, maar krukjes, poefjes en mooi gestoffeerde skippyballen. AENC heeft hier een groot gematteerd whiteboard met beamer geïnstalleerd, waardoor je makkelijk iets bij een presentatie kunt schrijven. Een mooie combinatie van analoog en digitaal. De inrichting nodigt uit tot snel naar het bord lopen zodat vergaderingen niet te statisch worden. Precies zoals het bedoeld was, aldus Kees, in deze ruimte vinden creatieve brown paper-, brainstormsessies en evaluaties plaats. Via een Bring Your Own Device (BYOD)-oplossing kun je het scherm van de eigen laptop delen.

Reserveer en check in op je werkplek

In verschillende ruimtes zijn werkplekken gecreëerd die te reserveren zijn via de software van GoBright. Op elk bureau zit een NFC-tag waar je op kunt inchecken met de GoBright-app op je telefoon. Op de afdeling zijn 70 werkplekken beschikbaar voor ongeveer 120 collega’s dus op dinsdag en donderdag is het echt nodig dat je reserveert, aldus Kees. Ook zijn er altijd 8 plekken die alleen op het moment zelf en niet vanuit huis te reserveren zijn. Dus mocht je het vooraf vergeten zijn of je dag anders lopen, heb je toch gegarandeerd een plek om te werken, mits je op tijd bent. Ook zijn er nog een aantal aanlandplekken.
Narrowcasting op de servicedesk

Zelfs op de servicedesk heeft AENC een rol gespeeld. Hoog aan de muur hangt een scherm met narrowcasting-software, ook van GoBright. Deze gaat gebruikt worden voor het weergeven van openstaande tickets. Het dashboard hiervoor is nog in de maak dus op dit moment komen interne mededelingen en het weerbericht op het scherm voorbij. Allemaal vormgegeven in de huisstijl van IJsselheem en eenvoudig zelf te bedienen.

Benieuwd naar de volledige case? Lees hier het volledige verhaal van IJsselheem en AENC.

Delen:

Meer nieuws

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

dinsdag 30 september

HEYDAY Consultancy organiseert op dinsdag 4 november 2025 het Facilitaire Kennisevent 2025, een evenement gericht op facility- ...

Lees meer

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu onmisbaar zijn

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu ...

dinsdag 30 september

In het e-zine 'Hybride Werken' nemen Nick en Sep van YNNO je mee in het belang van leiderschap in hybride werken. 

Lees meer

E-zine 'Hybride Werken'

E-zine 'Hybride Werken'

woensdag 24 september

Hybride werken is niet langer een experiment maar de nieuwe realiteit. In deze editie van ons e-zine ontdek je inzichten, ...

Lees meer

Grootschalige studie Werkwereld 2025

Grootschalige studie Werkwereld 2025

maandag 22 september

Hybride werken is blijvend, maar het fysieke kantoor krijgt een nieuwe betekenis. Uit het rapport Werkwereld 2025 – ...

Lees meer

Slimme inzameling in professionele keukens

Slimme inzameling in professionele keukens

vrijdag 19 september

In de Nederlandse restaurants en catering wordt jaarlijks zo’n 83 miljoen kilo voedsel verspild, blijkt uit cijfers ...

Lees meer

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende ...

donderdag 18 september

Nederlandse organisaties lopen onnodige risico’s doordat ze onvoldoende voorbereid zijn op de ingrijpende veranderingen ...

Lees meer

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael ...

donderdag 18 september

PHI Factory kondigt met trots de benoeming aan van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling. Met deze stap wordt ...

Lees meer

Terug naar boven