Prinsjesdag 2018: ‘Tesla-taks’ voor zakelijke rijders

Prinsjesdag 2018: ‘Tesla-taks’ voor zakelijke rijders

Prinsjesdag 2018 lijkt op het eerste gezicht voor zakelijke rijders niet heel spannend te zijn, maar pas op: er verandert voor de rijders van elektrische auto’s wel het nodige, zo blijkt uit een overzicht van Vereniging Zakelijke Rijders (VZR).

Als je zakenauto minimaal 1 gram CO2 uitstoot, dan val je in 22% bijtellingscategorie. Voor auto’s zonder CO2-uitstoot, zoals elektrische- en waterstofauto’s, geldt nu 4% bijtelling. Die 4% bijtelling blijft, maar kent vanaf 2019 een plafond. Tot € 50.000,- geldt 4% bijtelling. Voor elke euro boven de € 50.000,- betaal je 22% bijtelling. Deze nieuwe bijtellingsregels voor “nul-emissie” auto’s, ook wel Tesla-taks genoemd, geldt alleen voor elektrische auto’s, niet voor waterstofauto’s. Waterstofauto’s behouden hun 4% bijtelling  over de gehele fiscale waarde.

Leasefiets

De leasefiets (fiets van de zaak) krijgt 7% bijtelling. Deze 7% geldt dan over de nieuwwaarde van de leasefiets en dient de werknemer bij zijn inkomen op te tellen. De regeling is onderdeel van het Belastingplan 2019 en gaat in per januari 2020.

Lagere netto bijtelling

De belastingtarieven over het (belastbaar) inkomen worden verlaagd. Daardoor gaat de zakelijke rijder minder netto bijtelling betalen. Reken jezelf daarbij niet rijk, waarschuwt VZR.

WLTP

De BPM voor een auto wordt vastgesteld aan de hand van de uitstoot. Het bepalen van de uitstoot wordt via de NEDC of WLTP meetmethode bepaald. Uiteindelijk worden alle auto’s getest via WLTP. De daaraan gekoppelde BPM-tabel is nu nog niet bekend.

Dieseltoeslag

Voor de zakelijke rijder die een dieselende youngtimer (> 15 jaar) rijdt, verandert er nog niets. Deze zou op 1 januari 2019 ingaan, maar omdat de software voor de inning van de MRB niet goed ingesteld is, wordt deze een jaar later pas ingesteld.

Bron: VZR

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven