Diversiteit in huisvestingsconcept gemeente Amsterdam

3 min

 

Diversiteit in huisvestingsconcept gemeente Amsterdam

De gemeente Amsterdam gaat de komende jaren werken aan het verduurzamen en moderniseren van de huisvesting van een deel van het ambtenarenapparaat. Eindverantwoordelijk voor de uitvoering van deze transitie is Willem van der Kolk, afdelingsmanager Huisvesting van de gemeente Amsterdam. “Officieel ben ik manager Huisvesting, maar in de praktijk komt het steeds meer neer op manager Samenwerken of Organisatieontwikkeling”.

Voor het overgrote deel van de Amsterdammers is het eigen stadsdeelkantoor het gezicht van ‘de gemeente Amsterdam’. Het is een plek waar ze terechtkunnen voor service en ondersteuning. Amsterdam kent zeven stadsdelen, elk ondersteund door een stadsdeelkantoor. Deze zeven stadsdeelkantoren ondersteunen daarnaast het lokale bestuur, de projectsturing, de handhaving en het beheer van de openbare ruimte. Daarnaast werken er nog een flink aantal ambtenaren in een vijftal grote gemeentekantoren verspreid over de stad. Een deel van die kantoren is in eigendom en een deel wordt gehuurd.

Financiële middelen onder druk

“De huidige situatie is dat we met eigen vastgoed zitten op plekken waar we niet per se hoeven te zitten, en waar deels ook modernisering en verduurzaming noodzakelijk is,” geeft van der Kolk aan. “Met name in het centrum zitten we dan weer gehuurd, tegen marktconforme prijzen wat een behoorlijke belasting vormt voor het gemeentelijk budget. Dat staat toch al onder druk. Kortom: er is genoeg aanleiding om kritisch naar onze portefeuille te kijken, en die aanleiding is door corona en het hybride werken nog urgenter geworden.”

Upgraden of één nieuwe locatie?

“We zijn momenteel aan het onderzoeken wat de meest verstandige koers is: vijf kantoren separaat upgraden, of alles samenvoegen op één nieuwe locatie. Helaas kan ik daar op dit moment nog niet veel over zeggen, omdat het onderdeel is van de bestuurlijke besluitvorming. Natuurlijk speelt geld daarbij een rol, maar ook zaken als goed werkgeverschap, samenwerking en bereikbaarheid. Dat is best een lastige afweging.”

Huisvesting opnieuw vormgeven

Ondanks dat de uitkomst van de afweging nog onzeker is, ontwikkelde Van der Kolk samen met zijn team de afgelopen periode al een nieuw huisvestingsconcept. Hierin zijn verschillende werkomgevingen gedefinieerd. Hij geeft aan: “We lieten ons daarbij adviseren door meerdere externe bureaus, waarbij mij opviel dat die vaak werken met het concept personas, ofwel archetypische gebruikers van werkplekken. Wij hebben dat vrij snel losgelaten, omdat dat ons in onze lijn van denken helemaal niet bleek te helpen. Medewerkers ‘vallen niet samen’ met een werkomgeving, ze ‘maken gebruik van’ een werkomgeving.”

Gerichte uitvraag

Van der Kolk vult hierop verder aan: “Daarom zijn we de organisatie ingegaan en hebben we letterlijk uitgevraagd: wat voor soort werk doen jullie hier eigenlijk? En dan kom je erachter dat er medewerkers zijn die hun kantoor in hun rugzak hebben en die vooral even moeten aanmeren om te vergaderen of een teamscall te doen, voordat ze weer vertrokken zijn. Maar dat er óók medewerkers zijn die vier dagen per week op dezelfde plek zitten, naast de mensen die hetzelfde werk doen. Dat ervaren ze juist als waardevol.  Een ander voorbeeld, adviseurs in de Jeugdzorg die over de vloer komen bij gezinnen waar van alles speelt, lijken vooral behoefte te hebben aan een werkplek waar ze even ontladen. Min of meer een huiskamersetting. Al die verschillende behoeften wil je uiteindelijk optimaal faciliteren.”

Benieuwd hoe deze aanpak uiteindelijk leidde tot de ontwikkeling van zeven verschillende werkomgevingen? Lees dan vooral het volledige interview in de digitale versie van het SWP Magazine (te vinden op pagina 58 t/m 61).

Delen:

Meer workplace management

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

donderdag 14 augustus

Per 1 augustus jl. is Rianne Appel-Meulenbroek benoemd tot hoogleraar Corporate Real Estate & Workplace Management aan ...

Lees meer

Ontwikkel je skills in workplace management

Ontwikkel je skills in workplace management

dinsdag 4 maart

Op 26 maart start de vernieuwde Basiscursus WorkPlace Management met een kennismakingsbijeenkomst. Een van de docenten, ...

Lees meer

Leer alles over WorkPlace Management

Leer alles over WorkPlace Management

dinsdag 15 oktober

Leer alles over workplace management met experts zoals onder andere Jan Gerard Hoendervanger. Op 13 november start de vernieuwde ...

Lees meer

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire kosten blijven stijgen

Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire ...

vrijdag 21 juni

In deze blog vertelt consultant Ischa Detiger over het ravijnjaar, wat betekent dit voor de facilitaire dienstverlening ...

Lees meer

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

Hoe betrek je medewerkers bij verduurzaming?

dinsdag 11 juni

Waar de ene Overijsselse zorgorganisatie al resultaten heeft geboekt op het gebied van verduurzaming, is het andere greenteam ...

Lees meer

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

woensdag 20 maart

Elke maand gaan we met een expert van Heijmans dieper in op een onderdeel van assetmanagement. In deze blog gaat Michael ...

Lees meer

<span class='normaltextrun'><span>Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie</span></span>

Stand-Up SWP: Totempalen in je organisatie

dinsdag 23 januari

Op 17 januari 2024 vond de Stand-Up van Smart WorkPlace plaats bij TwynstraGudde in Amersfoort. Partners en experts deelden ...

Lees meer

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract te sluiten

Royal FloraHolland en Heijmans voornemens meerjarig contract ...

donderdag 14 december

Ruim 1.9 miljoen vierkante meter aan vastgoed zal integraal beheerd en onderhouden worden door Heijmans.

Lees meer

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

Exploitatiekosten kantoren gestegen met 8%

woensdag 27 september

De kosten van facilitaire dienstverlening stijgen met 8% naar € 530,- per verhuurbare vierkante meter (vvo) exclusief ...

Lees meer

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

Een gemeentelijke werkomgeving dat staat als een huis

dinsdag 26 september

Binnen de snel veranderende wereld hebben organisaties continu te maken met nieuwe facilitaire uitdagingen, veranderingen ...

Lees meer

Gastvrij ontvangst kan je leren!

Gastvrij ontvangst kan je leren!

vrijdag 2 juni

Een gastvrij ontvangst is een belangrijke voorwaarde voor een inspirerende omgeving, maar dit gastvrije ontvangst bereikt ...

Lees meer

De grondige aanpak van de kansenkaart

De grondige aanpak van de kansenkaart

dinsdag 23 mei

In deze blog van Draaijer gaan Ingeborg Leene en Anniek Dijkstra in op het opzetten van de juiste vervolgstappen bij het ...

Lees meer

Van visie tot realisatie

Van visie tot realisatie

dinsdag 9 mei

‘Een aanspreekpunt tijdens het gehele proces waarmee we de opdrachtgever ontzorgen’. Dat is de kern van YNNO’s ...

Lees meer

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

dinsdag 18 april

SOLVED doet alles wat nodig is om een kantoor te realiseren dat aansluit op ieders wensen. Zowel in vastgoed als in werkplekadvies. ...

Lees meer

Performance management: sturen op input, output en outcome

Performance management: sturen op input, output en outcome

dinsdag 4 april

Onlangs organiseerde SWP een podcast over performance management. Voor Theo van der Voordt aanleiding om onderstaand artikel ...

Lees meer

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

Whitepaper: De 7 dimensies van het nieuwe werkparadigma

dinsdag 4 oktober

We zitten in het midden van grote veranderingen in onze relatie met werk. Als onderdeel van deze verandering is er een grotere ...

Lees meer

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

100 dagen hybride werken. Hoe staan we ervoor?

vrijdag 9 september

Trendrapport: Hoe staan we er voor na 100 dagen hybride-werken. VFM Facility Experts kijken naar hoe verschillende opdrachtgevers ...

Lees meer

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

Hollandse Nieuwe nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 8 september

Hollandse Nieuwe gelooft dat de fysieke omgeving de plek is waar men het beste leert en creëert. Als partner van Smart ...

Lees meer

Van sensor tot inzicht – deel 9

Van sensor tot inzicht – deel 9

woensdag 31 augustus

In het negende deel van deze blogserie bespreekt Frederik Joustra van Spacewell sensorgegevens, ...

Lees meer

De toekomst van teams (3/3)

De toekomst van teams (3/3)

maandag 29 augustus

Hoe ziet de toekomst van teams eruit? Daaraan wijdt TwynstraGudde een drieluik. In het derde deel, geschreven ...

Lees meer

Terug naar boven