IT integreert HR, FM en Vastgoed

IT integreert HR, FM en Vastgoed

De Smart WorkPlace komt snel dichterbij. Niet door Vastgoed-as-a-Service of de waarde van FM-dienstverlening. Na een bezoek aan ‘Future of Work Tour 2018’ van ServiceNow durven we de stelling wel aan dat IT de Integrator wordt.

De combinatie van informatie en technologie begint steeds meer vruchten af te werpen. We zagen dat Signify (voorheen Philips Lighting) en OVG zich van productleveranciers naar informatiemanagers ontwikkelden. De FMN Expertgroep Technologie startte onlangs haar FM BIM programma. De mogelijkheden voor integratie van informatie uit verschillende sectoren nemen exponentieel toe. Of alle verzamelde data betrouwbaar is voor Real-time Personalisation en het doen van voorspellingen over de gezondheid en productiviteit van medewerkers, dat is een ander verhaal. En dat is nu juist waar de IT-branche zich op start.

Steeds integraler

Karel van der Poel van ServiceNow presenteerde in het EYE Filmmuseum de inhoud van de releases later dit jaar en volgend jaar. Hieruit blijkt dat de User Experience steeds integraler kan worden door analyse van data uit steeds meer en verschillende systemen. Dit maakt de inzet van een Virtual Agent steeds logischer. Denk aan de robot die steeds menselijker wordt, omdat zijn of haar reactie op een vraag steeds meer begrip toont. En als dan die User Experience zich zo ontwikkelt dan wordt het ook steeds beter mogelijk een totale community te bedienen met een steeds integralere Service Portal. Voor de mobiele gebruiker betekent dit een steeds scherpere en persoonlijkere ondersteuning voor real-time beslissingen wanneer hij/zij onderweg is. Voor de dienstverleners betekent het steeds meer Service Intelligence en daarmee toenemende mogelijkheden voor meer efficiency, opschaling, diversificatie en nieuwe doelgroepen. Helemaal als men Machine Learning en een IntegrationHub inzet.   

ServiceNow wordt door Forbes als een van de meest innovatieve bedrijven ter wereld gezien. Gartner plaatste het bedrijf als Leader in het ‘Magic Quadrant’ voor Enterprise High-Productivity Application Platform as a Service organisaties. Samen met Salesforce, OutSystems en Mendix. Met Microsoft als de Challenger.

Gezondheid

Opvallend is dat de inzet van informatietechnologie in de dienstverleningsmarkt nog niet direct gericht is op verbetering van de gezondheid en productiviteit van Eindgebruikers. De aandacht voor een efficientere organisatie van administratieve processen en systemen overschaduwt nog de vraag die door Eindgebruikers aan hun dienstverleners (HR, IT, FM, Vastgoed en Fleet Managers) wordt gesteld. En dat is jammer, want als we iets hebben geleerd van de introductie van bijvoorbeeld Building Information Modeling (BIM), dan is het wel dat de Eindgebruikersbehoefte vanaf het eerste moment leidend moet zijn en blijven. Niet de technologie.

Slimme, gezonde en circulaire werkomgeving

IT-ontwikkelingen vormen voor de ontwikkeling van een Smart WorkPlace een belangrijk onderdeel. De komende maanden zullen wij hier meer aandacht aan gaan besteden. We kijken daarbij vooral naar hoe de diverse softwareleveranciers uit de sectoren HR, IT, FM, Mobiliteit, Maintenance en Vastgoed een slimme, gezonde en circulaire werkomgeving mogelijk gaan maken. Data-integratie, interoperabiliteit en de ontwikkelingen op het gebied van informatie-infrastructuur in de werkomgeving vormen daarbij ons vertrekpunt. Ons bezoek aan de Future of Work Tour 2018 van ServiceNow vormde de eerste inspirerende stap in onze reis.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven