Onderzoek: flexibel werk maakt medewerkers 50% blijer

Door flexibel te werken kunnen Nederlandse bedrijven miljarden besparen. Maar vooral de medewerkers zijn blij: het levert een 50% hogere tijdswaardering op.

Dat blijkt uit onderzoek dat EY in opdracht van VodafoneZiggo heeft uitgevoerd naar de maatschappelijke gevolgen van deze manier van werken. Flexibel werken heeft EY gedefinieerd dat men overal kan werken, op ieder moment en iedere locatie, daar waar het effectief, productief en gewenst is. EY combineerde de resultaten van 27 bestaande onderzoeken over de economische, sociale en  milieueffecten van 'slim werken'. 

Miljarden euro's

Van de 8,3 miljoen werknemers en zelfstandigen, werkt 3 miljoen al flexibel, zo blijkt uit het onderzoek. Niet iedereen maakt gebruik van deze mogelijkheid en niet alle beroepen lenen zich voor dit concept. Er zijn nog circa 2,6 miljoen mensen die wel flexibel kunnen werken, maar dat nog niet doen. Stel dat zij de overstap maken, dan levert dat de gemeenschap vijf miljard euro per jaar op. 

Sociale impact

Dat bedrag zit in de eerste plaats in de sociale impact, onder meer door het kleinere aantal verkeersongevallen en minder 'verloren' tijd. “Door flexibel te werken besparen medewerkers tijd die voor persoonlijke doeleinden gebruikt kan worden. Potentieel levert flexibel werken 50% hogere tijdswaardering op dan wanneer iemand 5 dagen op kantoor zou werken. Deze waardering (€) staat gelijk aan medewerkerstevredenheid en wordt vooral bepaald door de mate waarin medewerkers tijd aan werk besparen en tijd kunnen besteden aan andere activiteiten. Zo hoeven ze bijvoorbeeld niet iedere dag in de kilometerlange file te staan en hebben de flexibiliteit om hun kinderen naar school te brengen”, aldus het onderzoek.

Economisch

Daarnaast is er een economisch effect, voornamelijk door de lagere bedrijfskosten en een hogere arbeidsproductiviteit. Tenslotte blijkt dat de CO2-emissie met 25% kan dalen.

Lees hier het gehele onderzoek.

Bron: Vodafone/Ziggo

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven