BIM ondersteunt WeWork in snel ombouwen van co-workingspaces

 

BIM ondersteunt WeWork in snel ombouwen van co-workingspaces

Co-workingspaces - of in goed Nederlands: flexwerkruimtes - springen als paddenstoelen uit de grond. Maar hoe krijg je die ruimten snel geschikt voor een brede, flex-doelgroep? WeWork gebruikt BIM.

WeWork is opgericht in 2010 en biedt gedeelde werkruimte, gemeenschap en diensten voor zijn leden, variërend van freelancers en startups tot werknemers van kleine bedrijven en afdelingen van grote gevestigde bedrijven. WeWork heeft overal ter wereld locaties, variërend van Manhattan tot Jeruzalem en van Tokyo tot Lima. Ook Amsterdam telt twee WeWork locaties (zie bovenstaande foto).

Uitdaging

Deze locaties beschikken over verschillende soorten gemeubileerde kantoorruimte (zoals open zitplaatsen, speciale bureaus of privékantoren) die leden maandelijks kunnen huren en waar nodig andere vergaderruimten zoals vergaderruimtes en privé-telefooncellen kunnen worden gereserveerd.

Snel omzetten

"Een van de sleutels tot ons succes is de mogelijkheid om de ruimtes die we leasen snel om te zetten in verhuurbare WeWork-locaties", zegt Dave Fano, Chief Product Officer van WeWork. "Helaas zijn de plattegronden voor die gehuurde ruimtes meestal onnauwkeurig, dus we moeten aan het begin van elk project veel tijd besteden aan het vastleggen van bouwinformatie. Iets wat ons vertraagt."

En in tegenstelling tot een typisch vastgoedbedrijf, dat vaak grote delen van een vloerplaat of meerdere verdiepingen verhuurt aan een enkele huurder in een langetermijnhuurovereenkomst, huurt WeWork veel kleinere eenheden op maandbasis. Een van de gevolgen daarvan is dat de ontwikkeling en het beheer van die ruimte heel anders is dan bij traditionele vastgoedontwikkelingsbedrijven. "Ons voorraadbeheer is buitengewoon complex", zegt Fano. "Al vroeg in het ontwerpproces analyseren we de omzet versus de kosten, maar ook analyseren we andere bedrijfsstatistieken die een ontwerpaanpak vereisen."

Oplossing: BIM

WeWork gebruikt BIM-software (Building Information Modeling) van Autodesk ter ondersteuning van het ontwerp en de bouw van zijn WeWork-kantoren. "Informatierijke 3D-ontwerpmodellen helpen ons om snel ontwerpopties te herhalen en die ontwerpen te analyseren op basis van factoren zoals kosten en potentiële inkomsten, en onze ontwerpen snel in te zetten met ontwerp-naar-fabricage en lean-bouwprocessen," zegt Fano.

Bewerken

Het bedrijf maakt gebruik van 3D-laserscanners om de bestaande omstandigheden van een nieuw verworven ruimte vast te leggen. De resultaten daarvan worden gecombineerd en bewerkt in ReCap (zie afbeelding) om deze te visualiseren en om in te navigeren. Deze gegevens worden gebruikt in Revit om WeWork te begeleiden bij het ontwikkelen van een reeks ontwerp-opties. Het bedrijf maakt gebruik van Dynamo (een visuele grafische programmeerinterface die nauw is geïntegreerd met het Revit-platform), samen met aangepaste applicaties die zijn ontwikkeld met behulp van de Revit API, om kosten- en verkoopgegevens van de bedrijfssystemen in de modellen in te sluiten en om automatisch informatie te extraheren van de modellen die worden weerspiegeld in haar business intelligence-systemen.

Snelle feedback

"Tijdens de vroege lay-out van het ontwerp testen we voortdurend onze verdienmodellen", zegt Fano. "Onze Revit-modellen (zie video) worden geladen met allerlei gegevens afkomstig van verschillende bronnen, informatie die we nodig hebben om kosten versus opbrengsten te analyseren. En terwijl we muren ‘neerzetten’  of componenten toevoegen, krijgen we onmiddellijk feedback over onze kosten om onze prijzen te optimaliseren. Dat helpt ons enorm snel beslissingen te nemen om nieuwe WeWork-ruimten tot leven te brengen."

Meer lezen hierover kan hier

Bron: Autodesk
Foto: WeWork

Delen:

Meer nieuws

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table van YNNO op 22 mei gingen professionals ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Terug naar boven