Virtual reality als tool voor training en recruitment

Virtual reality als tool voor training en recruitment

Virtual reality wordt steeds vaker als doelmatig medium gebruikt en niet als een gadget. Zoals bij trainingen, maar ook bij recruitments en assesments.

Alle leerpsychologische principes kunnen in VR worden toegepast, zo laat Moving Target zien in zijn nieuwste bedrijfsonderdeel MTVR. Aandacht trekken, emoties oproepen, instinctief handelen, vaardigheden testen en het oproepen van kennis: een VR-training biedt een veilig in te zetten levensechte simulatie. Dat geldt ook voor ingewikkelde praktijksituaties of op normaal moeilijk bereikbare locaties. Denk hierbij aan trainingen van (winkel-)personeel, organisatietrainingen, trainingen in de zorgsector, commerciële trainingen, veiligheidstrainingen, weerbaarheidstrainingen of angsttrainingen.

Binnen de interactieve VR-omgeving maken gebruikers keuzes door vragen te beantwoorden, die betrekking hebben op de situatie of locatie waarin ze geplaatst zijn. De antwoorden worden in de backend opgeslagen en geanalyseerd, waarna de resultaten en data in een rapport worden gegenereerd.

Recruitment

Patrick Dierdorp, regisseur en creatief partner bij MTVR: “Wij zetten 360 graden video in om mensen in een levensechte praktijksituatie te plaatsen. Dat kan bijvoorbeeld een salesgesprek zijn, dat beoordeeld moet worden op effectiviteit en gedrag, maar met VR kan een merk ook feedback krijgen op een nieuw product.”

Op deze manier kan een organisatie zich profileren als een moderne en innovatieve werkgever. Meer dan negentig procent van de gebruikers geeft na een VR-beleving aan, dat ze een positiever beeld hebben van de werkgever dan voorheen. In een interactieve tour door het bedrijf kun je toekomstige collega’s voorstellen. Of je laat een kandidaat een specifieke werksituatie ervaren.

Assessments in VR zijn levensecht, kostenefficiënt en bieden gelijke omstandigheden voor alle deelnemers. Door virtual reality competentie- en capaciteitentests, gebaseerd op bewezen methodieken, aan te bieden kan een werkgever veel kostenefficiënter de juiste werknemer kiezen.

Bron: MTVR

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven