Checklist voor een moderne werkomgeving

3 min

 

Checklist voor een moderne werkomgeving

Als je langs de moderne kantoren en hippe werkplekken trekt, word je daar niet altijd vrolijk van. 

Door Tom Haak (*)

Vaak zie je een ‘grote stappen snel thuis’-mentaliteit. Beneden een vrolijke koffiebar, boven een grote open ruimte, wat zaaltjes voor vergaderingen en wat leuke oude Engelse telefooncellen, voor als je rustig wilt bellen. Meubilair uit de serie ‘kringloop’, aangevuld met wat sinaasappelkistjes en de onvermijdelijke tafeltennistafel. Iedereen kopieert elkaar, en daardoor ontstaat een nieuwe eenheidsworst. Design wordt helaas nog niet overal serieus genomen. 

Daarom hierbij een korte checklist. Een checklist met de functie van een spiegel om te kijken of je als organisatie op de goede weg bent.

1. Hoe transparant en open is het ontwerp?

Organisaties worden opener en transparanter. Het onderscheid tussen medewerkers op de payroll en anderen die een bijdrage leveren vervaagt. Het belang van ‘toevallige ontmoetingen’ voor innovaties wordt onderkend. Ondersteunt de werkomgeving de beweging van organisaties van gesloten hiërarchieën naar open netwerkorganisaties?

2. In welke mate is personalisering mogelijk?

Personalisering is een belangrijke trend. Mensen hebben verschillende voorkeuren, en ook de eisen die het soort werk aan de omgeving stelt, zijn verschillend. Is de werkomgeving zo ingericht, dat aan veel verschillende eisen kan worden voldaan?

3. Is het ontwerp vergevingsgezind?

Werk verandert voortdurend, en daarmee ook de eisen die aan werkplekken worden gesteld. Is het ontwerp zodanig, dat snel aanpassingen kunnen worden gedaan? De gewenste flexibiliteit laat zich misschien goed omschrijven als een ‘permanente verbouwing’.

4. Wordt technologie ingezet om het leven van de medewerkers te vergemakkelijken?

Technologie wordt nog steeds veel ingezet om medewerkers te controleren. Via de wifi-spots is bekend wie waar in het gebouw aanwezig is. De meeste gebouwen zijn niet toegankelijk zonder badge. Wordt technologie ook ingezet om het leven van medewerkers te vergemakkelijken?

5. Reflecteert de werkomgeving de ‘purpose’ van je organisatie?

Jacob Morgan is een van de grondleggers van het ‘employee experience’-concept. Op zijn website kan je de ‘Employee Experience Index’ van je organisatie uitrekenen. Interessant zijn de derde en vijfde vraag van deze index. De derde vraag: “Je bent trots om een vriend/bezoeker mee te nemen naar je werkplek.” Vraag vijf: “De fysieke werkomgeving reflecteert de waarden van je organisatie.” Uitstekende vragen, en alleen de wijze waarop deze twee vragen worden beantwoord, geven je een goede indicatie van de ‘employee experience’.

6. Helpt het ontwerp om fit te blijven?

Fit en gezond blijven is voor veel werkers een belangrijke doelstelling. In welke mate draagt de werkomgeving hieraan bij? Is het aantrekkelijker de trap te nemen dan de lift? kan je gemakkelijk lopend of met de fiets naar je werk komen? kan je tus- sen de middag of op andere tijdstip- pen een mooie wandeling maken?

7. Kan je ook nog wat lol hebben?

Werken kan ook leuk zijn. Als je aan medewerkers vraagt, hoe leuk ze het op hun werk vinden, zeggen de meesten: “Hmm, redelijk.” Zeker in Nederland zit de Calvinistische moraal nog diep: “In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten.” Personalisatie geldt ook voor lol: niet iedereen vindt pingpongen leuk, niet iedereen kijkt uit naar de verplichte leuke vrijdagmiddagborrel. Weet je wat mensen leuk vinden, en helpt de werkplek om hier goed op in te spelen?

(*) Tom Haak is de oprichter en directeur van het HR Trend Institute (hrtrendinstitute.com).

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven