Hoe 'mobility-as-a-service' in praktijk werkt

 

Hoe 'mobility-as-a-service' in praktijk werkt

Vandaag de fiets, morgen de scooter en overmorgen de auto? Of met de kaart in de hand met het openbaar vervoer? Zo werkt mobility-as-a-service in de praktijk met de Next Urban Mobility-app van Smart WorkPlace partner Pon. 

Diverse vormen van vervoer komen bij Next Urban Mobility samen in één app waarin je kunt plannen, boeken en betalen. Dat kan via pay-per-use - oftewel alleen betalen voor wat je daadwerkelijk gebruikt - of via een abonnement. “Daarnaast kun je gebruikmaken van onze helpdesk voor vragen of advies”, vertelt general manager Ingrid Staffhorst. “We bundelen vervoersvormen, bieden een scala aan verschillende auto’s, fietsen en scooters en zorgen voor de service daaromheen. Bijvoorbeeld de ‘mobiliteitsbutler’ voor onderhoud en schoonmaak van de deelvoertuigen, waarmee we het gebruiksgemak verhogen.”

Mobility as a Service

Met Next Urban Mobility geeft Pon ‘Mobility as a Service’ vorm. “Dat betekent: niet meer investeren in een eigen vervoermiddel, maar gebruikmaken van en kiezen uit verschillende soorten vervoer”, aldus Staffhorst. “En dat vanuit één plek met daarbij een gepersonaliseerd reisadvies. Met de app kun je je complete reis van deur tot deur eenvoudig plannen, boeken en betalen.” 

Mobiliteitsoplossing

De hub is bedoeld voor grootzakelijke bedrijven, maar ook voor vastgoedontwikkelaars om in te zetten tijdens hun plannen voor de ontwikkeling van een gebied. “In essentie zijn we namelijk een antwoord op het steeds stijgende aantal reizigers in het woon-werkverkeer. We willen met onze slimme mobiliteitsoplossing de bereikbaarheid, het ruimtebeslag en de luchtkwaliteit in steden verbeteren.”

Hoe komt die mobiliteitshub tot stand? Staffhorst: “Als een groot bedrijf of een vastgoedontwikkelaar bij ons binnenkomt, gaan we met hem of haar het gesprek aan. Waar ligt de vervoersbehoefte? Hoe lopen de verkeersstromen? Hierbij kijken wij goed naar de kenmerken van de beoogde locatie en bovenal de doelgroep. Vanuit de behoeften van de gebruiker komen we met oplossingen voor de meest geschikte vorm van vervoer.”

Vergroeningsslag

Daarbij maakt Next Urban Mobility gebruik van de kennis die binnen Pon beschikbaar is. Over deelfietsen en deelauto’s, mobiliteitskaarten, openbaar vervoer en duurzame energie. Wat past het beste in de betreffende situatie? Een mobiliteitshub kan een deel van het wagenpark vervangen. Staffhorst: “Je medewerkers blijven mobiel en tevreden en je maakt die vergroeningsslag met bijbehorende kostenvoordelen.” Een mobiliteitshub komt vooral tot zijn recht in de grotere steden. “Vooral bedrijven in stedelijke gebieden, hebben er veel voordeel van. In de stad zijn immers vaker parkeer- en bereikbaarheidsproblemen.”

Open of gesloten hub

Next Urban Mobility kan de hub inrichten voor één bedrijf. “Maar je kunt ook samenwerken met gelijkgestemde ondernemingen op hetzelfde bedrijventerrein of in hetzelfde bedrijfsgebouw”, vertelt Staffhorst. “Bovendien kun je kiezen uit een gesloten of een open hub. In een gesloten hub beperk je het gebruik exclusief voor een bepaalde groep gebruikers; in een open hub profiteren ook bijvoorbeeld omwonenden van de mobiliteitsdiensten en zijn er schaalvoordelen te creëren.”

Bron: Pon

Delen:

Meer nieuws

De vraag naar aanwezigheid

De vraag naar aanwezigheid

maandag 4 augustus

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 1 augustus

Bijzaak zet zich in voor een veilige, inspirerende en comfortabele werkomgeving. Om deze doelstelling nog beter tot leven ...

Lees meer

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

donderdag 31 juli

Een meerjaren onderhoudsplanning blijft vaak steken in een statische lijst, die te weinig bijdraagt aan belangrijke doelstellingen. In ...

Lees meer

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

woensdag 30 juli

Per 1 september komt Eric de Wit het team van FMXXL versterken als commercieel directeur. Een nieuwe rol binnen dit snelgroeiende ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Sven Toelen

WorkPlace Inside: Sven Toelen

woensdag 30 juli

Voor Sven Toelen zit ontspanning juist in actie. Wat fysieke inspanning doet voor zijn balans vertelt hij in deze WorkPlace ...

Lees meer

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

dinsdag 29 juli

De NAVO-top was een logistieke monsterklus. Alvero vertelt hoe zij voor dit soort evenementen gebruik boven bezit blijven ...

Lees meer

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 28 juli

DPD is de grootste speler op de Europese markt van pakketverzenders. Dagelijks staan er wereldwijd zo'n 57.000 medewerkers ...

Lees meer

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

vrijdag 25 juli

Waarom zou iemand nog naar kantoor komen in 2025? In Sodexo's whitepaper 'De kracht van de werkplek' helpen ze onderzoeken ...

Lees meer

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn onvoldoende voorbereid 

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn ...

donderdag 24 juli

Werkgevers onderschatten het effect van generatieverschillen op de werkvloer. Dat stelt HEYDAY Hospitality naar aanleiding ...

Lees meer

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering Programma

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering ...

donderdag 24 juli

Om ervoor te zorgen dat iedere site manager, ongeacht de locatie, beschikt over de juiste kennis, vaardigheden en het vertrouwen ...

Lees meer

SWP Talks #68: Inclusiviteit

SWP Talks #68: Inclusiviteit

woensdag 23 juli

In deze aflevering van SWP Talks kijken experts naar welke factoren bijdragen aan een inclusieve werkplek: van leiderschap ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Gerda Stelpstra 

WorkPlace Inside: Gerda Stelpstra 

woensdag 23 juli

Het opgroeien in verschillende landen en culturen vormde Gerda Stelpstra's blik op de werkplek en omgeving. Hoe die invloeden ...

Lees meer

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

dinsdag 22 juli

In maart 2020 moest de kantoormens verplicht gaan thuiswerken. Wat is er sindsdien veranderd? In de BNW Index kijken ...

Lees meer

''Herbruikbare koffiebekers zijn uiteindelijk goedkoper dan wegwerpbekers''

''Herbruikbare koffiebekers zijn uiteindelijk goedkoper dan wegwerpbekers''

dinsdag 22 juli

Het dagelijkse kopje koffie heeft veel gevolgen. Jaarlijks gooien we namelijk 3 tot 5 miljard koffiebekers weg. En die worden ...

Lees meer

Grip op slimme gebouwtechnologie

Grip op slimme gebouwtechnologie

dinsdag 22 juli

De digitalisering van kantoren is in volle gang. Veel organisaties zijn inmiddels deels of geheel voorzien van slimme toepassingen. ...

Lees meer

Gezonde en productieve medewerkers door biophilic design

Gezonde en productieve medewerkers door biophilic design

maandag 21 juli

Nederlanders brengen zo’n 90% van de tijd binnen door. In steriele omgevingen met TL-verlichting, kantoren zonder ...

Lees meer

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

woensdag 16 juli

Na de onlangs aangekondigde verkoop van Brink Software treedt de holdingdirectie, bestaande uit Adriaan Visser, Erik Deiman ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

woensdag 16 juli

Simpliciteit en rust, dat staat voor Bert Bagijn centraal als het gaat om een gezonde relatie met werk, relaties en zijn ...

Lees meer

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

dinsdag 15 juli

In deze klantcase blikken we samen met Maurice Verwer, Director Facility Management & Business Support bij PwC, terug ...

Lees meer

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

maandag 14 juli

Tijdens de Workplace Xperience 2025 presenteerde PHI Factory de Facility Circularity Index (FCI): de eerste methode die ...

Lees meer

Terug naar boven