‘Ga dichtbij je werk wonen’

 

‘Ga dichtbij je werk wonen’

Wat is de impact van de verhuizing van een bedrijf op de reistijd voor uw medewerkers? Over dit onderwerp schreef Erik Tijsma van Smart WorkPlace partner Solved onderstaand blog.

Je hoort het vaak: “ik ga een baan dichtbij huis zoeken”. De praktijk is echter anders en vandaar ook de titel van deze blog. Er valt soms niet veel te kiezen of die droombaan ligt nu eenmaal wat verder weg. Maar waar liggen de grenzen en wat is de impact als uw bedrijf verhuist? In deze blog geven we u wat tips omtrent dit onderwerp.

De statistieken

Volgens het CBS is de gemiddelde woon-werk reisafstand met de auto 22,2 km (een afstand die al ruim 10 jaar op een gelijk niveau ligt), maar een groot deel van de Nederlandse medewerkers heeft een woon-werkafstand van meer dan 35 km. In onderstaand kaartje is duidelijk te zien dat wonen buiten de randstad een langere reisafstand tot gevolg heeft.

Blog Solved: ‘Ga dichtbij je werk wonen’

Volgens onderzoek van HR-dienstverlener SD Worx besteden Nederlandse werknemers gemiddeld 1 uur en 39 minuten per dag aan woon-werkverkeer, het langst in heel Europa. Echter is één op de vijf werknemers 90 minuten of meer onderweg voor een enkele reis van of naar het werk en overweegt 28% hiervan actief op zoek te gaan naar een andere werkgever.

Een andere conclusie uit het onderzoek is dat gemiddeld 28% van de Nederlandse medewerkers 1 dag per week thuiswerken en 15% meerdere dagen per week gebruik maken van het ‘thuiskantoor’.

Reistijdenanalyse

Uit de onderzoeken blijkt dat de reistijd belangrijker is dan de reisafstand. De reisafstand wordt immers vaak gecompenseerd door de werkgever, denk hierbij aan een kilometervergoeding. Een lange reistijd betekent gewoonweg minder privétijd en levert dus ook het meest onvrede op. In uw zoektocht naar een nieuwe vestigingslocatie is het dus cruciaal vooraf inzicht te krijgen in de impact die een verhuizing heeft voor uw medewerkers.

Hiervoor kunt u een reistijdenanalyse laten uitvoeren. Bij autogebruik wordt gekeken naar reistijd en -afstand, bij openbaar vervoer wordt de reistijd van deur tot deur gemeten. Bij de analyse is het van belang te weten wat het huidige vervoersmiddel is en hoeveel dagen per week de medewerker daadwerkelijk op kantoor is.

Op basis van de resultaten van de reistijden analyse kunt u – in ieder geval op het vlak van bereikbaarheid – een weloverwogen keuze maken.

Milieuvoordelen

Naast de verandering voor uw medewerkers kunt u bij een verhuizing ook de CO2 uitstoot van uw organisatie structureel reduceren door de reisafstand te verminderen en/of de bereikbaarheid met trein te verbeteren. Milieu Centraal heeft onderzoek gedaan naar CO2 uitstoot per vervoersmiddel waarbij de gemiddelde auto een uitstoot heeft van 220 gram per kilometer(1). Reizen met de trein is daarentegen volledig CO2 neutraal; NS en de andere spoorvervoerders rijden volledig op windstroom.

Twee rekenvoorbeelden:

  1. U verhuist uw bedrijf naar een locatie waarmee de gemiddelde reisafstand wordt verlaagd met 17% (van 40 naar 30 km enkele reis). Uitgaande van 120 medewerkers die per auto reizen zou een CO2 reductie behaald kunnen worden van 116 ton per jaar.
  2. Als u nu ook naar een stationslocatie verhuist waardoor het merendeel van uw medewerkers kiest voor het OV kan de CO2-reductie oplopen tot maar liefst 407 ton per jaar.

Uiteraard zijn deze getallen indicatief, maar geven wel een idee bij de impact. Ter illustratie: de CO2-uitstoot van een gemiddeld huishouden in Nederland bedraagt per jaar circa 7 ton(2).

Blog Solved: ‘Ga dichtbij je werk wonen’

Satellietkantoren

Een afweging die veel organisaties maken is één centraal kantoor versus landelijke kleinere kantoren, zogenaamde satellietkantoren. Een voordeel voor dit laatste huisvestingsconcept is dat medewerkers minder reisbewegingen hoeven te maken om elkaar te ontmoeten en samen te werken. Satellietkantoren kunnen ‘eigen’ kantoren zijn of bijvoorbeeld worden ondergebracht bij aanbieders van co-working ruimten zoals Regus, Spaces of WeWork. Binnenkort zullen we in een blog verder ingaan op de voor- en nadelen van deze flexibele werkplekoplossingen.

Hoe verder?

Het is dus om meerdere redenen van belang om inzicht te krijgen in de reistijden/afstanden én de wijze waarop uw medewerkers naar kantoor komen. Hieronder hebben we enkele belangrijke stappen voor u op een rij gezet.

  • Stel vast wat uw doelstellingen zijn ten aanzien van CO2 reductie en bereikbaarheid voor de medewerkers.
  • Begin met het uitvoeren van een reistijden analyse. Op basis van de postcodes van uw medewerkers en de huidige – of gewenste(!) – vervoerswijze kunt u de ideale huisvestingslocatie(s) bepalen vanuit een bereikbaarheidsperspectief.
  • Als de keuze voor de nieuwe huisvesting wezenlijk afwijkt van het huidige beleid, zorg dan dat uw medewerkers worden meegenomen in het proces en de gevolgen (positief en negatief) duidelijk zijn.

Uiteraard helpen wij u graag met dit complexe vraagstuk zodat ook uw medewerkers straks trots kunnen vertellen dat hun baan dicht(er)bij huis is!

Erik Tijsma

Bronnen:

(1) https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/fiets-ov-of-auto/

(2) https://www.pbl.nl/vraag-en-antwoord/hoeveel-is-de-co2-uitstoot-van-een-nederlands-huishouden

Delen:

Meer nieuws

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

donderdag 13 november

Benieuwd hoe je in kunt spelen op functieveranderingen van kantoren door hybride werken? De whitepaper ‘De werkplek ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries wint CBRE Sustainability Award

De Dries wint CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Terug naar boven