‘Ga dichtbij je werk wonen’

 

‘Ga dichtbij je werk wonen’

Wat is de impact van de verhuizing van een bedrijf op de reistijd voor uw medewerkers? Over dit onderwerp schreef Erik Tijsma van Smart WorkPlace partner Solved onderstaand blog.

Je hoort het vaak: “ik ga een baan dichtbij huis zoeken”. De praktijk is echter anders en vandaar ook de titel van deze blog. Er valt soms niet veel te kiezen of die droombaan ligt nu eenmaal wat verder weg. Maar waar liggen de grenzen en wat is de impact als uw bedrijf verhuist? In deze blog geven we u wat tips omtrent dit onderwerp.

De statistieken

Volgens het CBS is de gemiddelde woon-werk reisafstand met de auto 22,2 km (een afstand die al ruim 10 jaar op een gelijk niveau ligt), maar een groot deel van de Nederlandse medewerkers heeft een woon-werkafstand van meer dan 35 km. In onderstaand kaartje is duidelijk te zien dat wonen buiten de randstad een langere reisafstand tot gevolg heeft.

Blog Solved: ‘Ga dichtbij je werk wonen’

Volgens onderzoek van HR-dienstverlener SD Worx besteden Nederlandse werknemers gemiddeld 1 uur en 39 minuten per dag aan woon-werkverkeer, het langst in heel Europa. Echter is één op de vijf werknemers 90 minuten of meer onderweg voor een enkele reis van of naar het werk en overweegt 28% hiervan actief op zoek te gaan naar een andere werkgever.

Een andere conclusie uit het onderzoek is dat gemiddeld 28% van de Nederlandse medewerkers 1 dag per week thuiswerken en 15% meerdere dagen per week gebruik maken van het ‘thuiskantoor’.

Reistijdenanalyse

Uit de onderzoeken blijkt dat de reistijd belangrijker is dan de reisafstand. De reisafstand wordt immers vaak gecompenseerd door de werkgever, denk hierbij aan een kilometervergoeding. Een lange reistijd betekent gewoonweg minder privétijd en levert dus ook het meest onvrede op. In uw zoektocht naar een nieuwe vestigingslocatie is het dus cruciaal vooraf inzicht te krijgen in de impact die een verhuizing heeft voor uw medewerkers.

Hiervoor kunt u een reistijdenanalyse laten uitvoeren. Bij autogebruik wordt gekeken naar reistijd en -afstand, bij openbaar vervoer wordt de reistijd van deur tot deur gemeten. Bij de analyse is het van belang te weten wat het huidige vervoersmiddel is en hoeveel dagen per week de medewerker daadwerkelijk op kantoor is.

Op basis van de resultaten van de reistijden analyse kunt u – in ieder geval op het vlak van bereikbaarheid – een weloverwogen keuze maken.

Milieuvoordelen

Naast de verandering voor uw medewerkers kunt u bij een verhuizing ook de CO2 uitstoot van uw organisatie structureel reduceren door de reisafstand te verminderen en/of de bereikbaarheid met trein te verbeteren. Milieu Centraal heeft onderzoek gedaan naar CO2 uitstoot per vervoersmiddel waarbij de gemiddelde auto een uitstoot heeft van 220 gram per kilometer(1). Reizen met de trein is daarentegen volledig CO2 neutraal; NS en de andere spoorvervoerders rijden volledig op windstroom.

Twee rekenvoorbeelden:

  1. U verhuist uw bedrijf naar een locatie waarmee de gemiddelde reisafstand wordt verlaagd met 17% (van 40 naar 30 km enkele reis). Uitgaande van 120 medewerkers die per auto reizen zou een CO2 reductie behaald kunnen worden van 116 ton per jaar.
  2. Als u nu ook naar een stationslocatie verhuist waardoor het merendeel van uw medewerkers kiest voor het OV kan de CO2-reductie oplopen tot maar liefst 407 ton per jaar.

Uiteraard zijn deze getallen indicatief, maar geven wel een idee bij de impact. Ter illustratie: de CO2-uitstoot van een gemiddeld huishouden in Nederland bedraagt per jaar circa 7 ton(2).

Blog Solved: ‘Ga dichtbij je werk wonen’

Satellietkantoren

Een afweging die veel organisaties maken is één centraal kantoor versus landelijke kleinere kantoren, zogenaamde satellietkantoren. Een voordeel voor dit laatste huisvestingsconcept is dat medewerkers minder reisbewegingen hoeven te maken om elkaar te ontmoeten en samen te werken. Satellietkantoren kunnen ‘eigen’ kantoren zijn of bijvoorbeeld worden ondergebracht bij aanbieders van co-working ruimten zoals Regus, Spaces of WeWork. Binnenkort zullen we in een blog verder ingaan op de voor- en nadelen van deze flexibele werkplekoplossingen.

Hoe verder?

Het is dus om meerdere redenen van belang om inzicht te krijgen in de reistijden/afstanden én de wijze waarop uw medewerkers naar kantoor komen. Hieronder hebben we enkele belangrijke stappen voor u op een rij gezet.

  • Stel vast wat uw doelstellingen zijn ten aanzien van CO2 reductie en bereikbaarheid voor de medewerkers.
  • Begin met het uitvoeren van een reistijden analyse. Op basis van de postcodes van uw medewerkers en de huidige – of gewenste(!) – vervoerswijze kunt u de ideale huisvestingslocatie(s) bepalen vanuit een bereikbaarheidsperspectief.
  • Als de keuze voor de nieuwe huisvesting wezenlijk afwijkt van het huidige beleid, zorg dan dat uw medewerkers worden meegenomen in het proces en de gevolgen (positief en negatief) duidelijk zijn.

Uiteraard helpen wij u graag met dit complexe vraagstuk zodat ook uw medewerkers straks trots kunnen vertellen dat hun baan dicht(er)bij huis is!

Erik Tijsma

Bronnen:

(1) https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/fiets-ov-of-auto/

(2) https://www.pbl.nl/vraag-en-antwoord/hoeveel-is-de-co2-uitstoot-van-een-nederlands-huishouden

Delen:

Meer nieuws

Remco Martens benoemd tot Chief Commercial Officer ISS

Remco Martens benoemd tot Chief Commercial Officer ISS

woensdag 30 april

ISS maakt bekend dat Remco Martens per 1 mei aantreedt als Chief Commercial Officer (CCO). In deze functie maakt hij deel ...

Lees meer

<span>Hoe ontwikkel je succesvolle ecosystemen op een campus?</span>

Hoe ontwikkel je succesvolle ecosystemen op een campus?

dinsdag 29 april

Tijdens het event Campus Day op 5 juni vertelt Margot Nijkamp over het ontwikkelen van ecosystemen op een campus. Een inspirerend ...

Lees meer

Whitepaper Solved overhandigd tijdens de WorkPlace Xperience

Whitepaper Solved overhandigd tijdens de WorkPlace Xperience

maandag 28 april

Michael Kortekaas nam tijdens de WorkPlace Xperience 2025 Solved's nieuwe whitepaper 'Geen pleisters plakken, maar kansen ...

Lees meer

Entweder nieuwe Smart WorkPlace

Entweder nieuwe Smart WorkPlace

maandag 28 april

Inspirerende werkomgevingen waar iedereen wint, daar zet Entweder zich voor in. Het bedrijf uit Twente sluit zich aan bij ...

Lees meer

De WorkPlace Xperience 2025 aftermovie

De WorkPlace Xperience 2025 aftermovie

vrijdag 25 april

Op 15 en 16 april 2025 zetten 1.850 deelnemers de duurzame stap naar de gezonde en gelukkige werkomgeving van morgen.

Lees meer

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

donderdag 24 april

Kantoorleegstand dwingt ons niet alleen om opnieuw na te denken over de rol van de werkplek in ons leven, het doet tegelijk ...

Lees meer

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

donderdag 24 april

Het nieuwe kantoor van Sweco staat in Utrecht en biedt een nieuwe werkplek voor de afdelingen Srchitectuur, Stedelijke planning ...

Lees meer

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

woensdag 23 april

Tijdens een uitzending van BNR’s The Daily Move pleitte Wietse Walinga, directeur van Duurzaam Gebouwd, voor het benutten ...

Lees meer

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

woensdag 23 april

De mbo-campus moet een weerspiegeling zijn van de maatschappij, flexibel om in te spelen op een veranderende onderwijsstrategie ...

Lees meer

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

woensdag 23 april

De Nederlandse technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel van de ervaren vakmensen ...

Lees meer

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

dinsdag 22 april

Hoe realiseer je een nieuw Quantumlab te midden van netcongestie? RoyalHaskoningDHV helpt de Universiteit van Amsterdam ...

Lees meer

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award 2025. Geert Kruijswijk en Mirte ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

vrijdag 11 april

Businesscases en besluitvorming zijn een belangrijke stap in elk project. Maar hoe gaat de praktijk om met businesscases? ...

Lees meer

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

donderdag 10 april

In een gesprek met Smart WorkPlace vertellen Jan Klein Goldewijk (Essent) en YNNO-adviseur Jamie Douw over de realisatie ...

Lees meer

<span>Univé nieuwe partner Smart WorkPlace</span>

Univé nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 10 april

De coöperatieve verzekeraar Univé wil verder blijven ontwikkelen naar de werkomgeving van de toekomst. Om nieuwe ...

Lees meer

Terug naar boven