Door de bomen het bos niet meer zien bij de wettelijke energiemaatregelen

 

Hoe heb je als gebouweigenaar inzicht in de verplichtingen ten aanzien van energiebesparing en hoe regel je dit goed en snel? Daarover schreef Paul Dielissen van Smart WorkPlace partner draaijer+partners een blog.

De Nederlandse overheid heeft doelstellingen vastgesteld voor onder andere energiebesparing en het terugdringen van de CO2-uitstoot. Voor gebouweigenaren betekent dit werk aan de winkel met Informatieplicht en EED. Maar waar begin je en hoe pak je dat aan? In dit blog geven we inzicht in wat de verplichtingen zijn ten aanzien van energiebesparing en hoe je dit goed en snel regelt.

Voor wie geldt de energiebesparingsplicht

Er geldt een energiebesparingsplicht voor bedrijven of instellingen die per jaar meer dan 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 aardgas verbruiken. Op grond van het Activiteitenbesluit milieubeheer ben je dan verplicht om energiebesparende maatregelen te nemen met een terugverdientijd van vijf jaar of minder.

Informatieplicht energiebesparing

De overheid heeft bepaald dat over deze uitgevoerde energiebesparende maatregelen gerapporteerd moet worden. Zij heeft daarom informatieplicht energiebesparing ingesteld. Per 1 juli 2019 moesten bedrijven en instellingen een rapportage indienen over de energiebesparing van hun pand(en).

Wat is de EED-auditplicht en voor wie van toepassing

Voor bedrijven of instellingen waarvoor ook de EED Energie-audit van toepassing is gold uitstel van de informatieplicht tot 5 december 2019.
De EED Energie-audit is een verplichting die voortkomt uit de Europese Energie-Efficiency Richtlijn (EED). Deze is ingesteld om bewustwording te creëren ten aanzien van energieverbruik, energiebesparingsmogelijkheden en verduurzaming.
EED-auditplichtig ben je als onderneming of instelling met een economische activiteit bij:

  • 250 of meer fte (inclusief deelnemingen van of in partnerondernemingen en verbonden ondernemingen) of
  • een jaaromzet van meer dan € 50 miljoen en een jaarlijks balanstotaal van meer dan € 43 miljoen (inclusief deelnemingen van of in partnerondernemingen)

Na het uitvoeren van de energie-audit zijn de energiestromen, de mogelijke besparingsmaatregelen en de te verwachten resultaten daarvan inzichtelijk.

Hoe pak je dit aan

In onze dagelijkse praktijk zien wij dat bedrijven en instellingen nog niet allemaal aan hun wettelijke verplichtingen hebben voldaan in het kader van informatieplicht en EED. In deze periode zijn door coronamaatregelen wellicht andere werkzaamheden uitgesteld en ontstaat nu tijd om te zorgen dat aan de informatieplicht en EED wordt voldaan. draaijer+partners kan hierin behulpzaam zijn. Wij hebben een slimme methodiek ontwikkeld die bestaat uit een vragenlijst, een tool waarmee de effecten van energiebesparende maatregelen direct zichtbaar zijn en een stand-by service om te assisteren bij het verzamelen van de noodzakelijke informatie.

Delen:

Meer nieuws

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

dinsdag 17 juni

Het Definitief Ontwerp voor het nieuwe gemeentekantoor van de ABG-organisatie is afgerond. HEVO bereikt daarmee een belangrijke ...

Lees meer

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table gingen professionals van onder andere ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Terug naar boven