Aanpakken klimaatverandering wordt cruciaal onderdeel energieinvestering

 

Aanpakken klimaatverandering wordt cruciaal onderdeel energieinvestering

Het aanpakken van de klimaatverandering wordt een cruciaal onderdeel van de energie-investeringen nu organisaties streven naar duurzaamheid op de lange termijn. Dat stelt Smart WorkPlace partner Schneider Electric.

Schneider Electric stelt dit in het Corporate Energy & Sustainability Progress Report 2020. Het rapport, de derde in een jaarlijkse reeks, onderzoekt hoe organisaties omgaan met de kansen en uitdagingen door een veranderend energielandschap en richt zich op bedrijfsmatig energiebeheer en decarbonisatie. Het rapport onderzoekt hoe energiebeheer een kritiek onderdeel is geworden van een geïntegreerde duurzaamheidsstrategie, het toegenomen gebruik van digitale datahulpmiddelen en de steeds sterker wordende klimaatverandering als focus voor de levering van energie- en hulpbronnen.

Het rapport is gebaseerd op een onderzoek dat in samenwerking met GreenBiz Research is uitgevoerd onder 265 wereldwijde professionals die verantwoordelijk zijn voor de energie en duurzaamheid bij organisaties met jaarlijks meer dan $250 miljoen aan inkomsten.

Energiemanagers staan in de startblokken

In 2020 zien bedrijfsleiders energiemanagers als een integraal onderdeel van hun bedrijfsvoering, waarbij 87 procent van de respondenten het ermee eens is dat de omvang en complexiteit van de energie-inkoop toeneemt. Dit heeft geleid tot veranderingen in de manier waarop organisaties met energiemanagement omgaan; 56 procent van de respondenten heeft nu medewerkers in dienst die zich focussen op energiemanagement. Met een groeiend aantal verschillende energiebronnen, financiële mechanismen en technologische ontwikkelingen om te beheren, in een steeds onstabielere omgeving, hebben organisaties expertise nodig om te adviseren over kostenbesparende best practices en strategieën.

Gerelateerde bevindingen zijn onder andere:

  • In het rapport van 2019 noemde slechts 29 procent van de ondervraagde bedrijven strategische energiesourcing als een topinitiatief voor kostenbesparingen, maar dit jaar gaf 46,5 procent aan dat timing en prijsschommelingen de grootste uitdaging vormen.
  • Zestig procent van de respondenten overweegt om in de komende drie jaar onsite of offsite hernieuwbare energiebronnen in te kopen om de wisselvalligheid te beheersen, terwijl 30 procent van de respondenten al hernieuwbare energiebronnen inzet.
  • Meer dan 46 procent van de respondenten is bereid te reageren op toekomstige innovaties op het gebied van energiemanagement.
  • Executieve buy-in is de belangrijkste drijfveer om nieuwe energie- en duurzaamheidsprogramma's goedgekeurd en gefinancierd te krijgen volgens 84 procent van de respondenten.


“Energie- en grondstoffenbeheer is voorbij de fase van alleen de betaling van energierekeningen en is voor organisaties een strategische manier geworden om financiële en reputatierisico's te beperken”, aldus Bill Brewer, VP Global Energy & Sustainability Services bij Schneider Electric. “Het landschap evolueert snel en als bedrijven concurrerend willen blijven, zullen ze strategieën moeten implementeren die een duidelijk inzicht geven in de richting van energiebeheer.”

Digitale technologie vereenvoudigt de complexiteit

De overweldigende hoeveelheid beschikbare energie- en duurzaamheidsgegevens is soms moeilijk om te overzien en te beheren. Het afgelopen jaar hebben echter meer bedrijven geïnvesteerd in digitale technologieën om deze complexiteit te verlichten, met een verdubbeling van het aantal respondenten (37 procent) ten opzichte van vorig jaar die aangeven dat ze IoT-apparaten zoals meters, sensoren en andere slimme apparaten gebruiken. Investeren in deze technologieën heeft een positieve invloed op organisaties: 63 procent van de respondenten met digitale systemen meldt meer vertrouwen te hebben in de bereidheid tot innovaties op het gebied van resource management.

Het onderzoek toont ook aan dat strategieën voor energie- en grondstoffenbeheer zich ontwikkelen op basis van nieuwe datatechnologieën, waarbij 48 procent aangeeft dat ze hun programma's voor energie- of duurzaamheidsgegevensbeheer aanpassen op basis van de groei in aangesloten apparaten. 24 procent zegt hetzelfde over de groei in kunstmatige intelligentie.

Hoewel 54 procent van de respondenten aangeeft dat ze hun gegevens nog steeds met behulp van spreadsheets beheren, zijn de voordelen van het investeren in digitale oplossingen duidelijk.

Prioriteit geven aan klimaatverandering

Het mitigeren van en aanpassen aan klimaatverandering en opwarming van de aarde, snelle decarbonisatie en andere klimaatgerelateerde initiatieven vormen een veel grotere focus binnen de bedrijfsvoering dan ooit tevoren. Het onderzoek toont aan dat milieuoverwegingen een belangrijke drijfveer zijn voor bedrijfsinitiatieven op het gebied van energie en duurzaamheid (51,5 procent), en dat klimaatverandering het grootste risico vormt voor de energie- en grondstoffenvoorziening (58 procent). Het management begint in te zien wat de voordelen zijn van het aanpakken van de klimaatverandering, met name het voordeel voor de reputatie richting stakeholders, nieuwe producten en diensten, en het potentieel om te profiteren van milieu-investeringen.

Andere klimaatgerelateerde statistieken laten zien dat:

  • De publieke opinie een drijvende kracht is achter duurzame energie-investeringen met merk/reputatie (50%) en concurrentievoordeel (47%) bovenaan de agenda.
  • Zeventig procent van de respondenten dit jaar meldt dat zij energie- of duurzaamheidsdoelstellingen hebben vastgesteld en publiekelijk hebben aangekondigd, tegenover slechts 57 procent in het rapport van 2019.
  • Vijfenzeventig procent van de respondenten aangeeft dat ze verhoogde doelen heeft dan voorheen, waarbij degenen die verhoogde targets hebben, er meer vertrouwen in hebben dat ze die doelen zullen halen.
  • Dertig procent van de deelnemende CEO's zegt het er sterk mee eens te zijn dat het gedrag van hun organisatie ten opzichte van de klimaatverandering gunstig zal zijn voor hun bedrijf.


“Klimaatverandering staat centraal voor ieder wereldwijd bedrijf”, zei een anonieme respondent in het onderzoek. “Stakeholders, van investeerders tot consumenten, houden nauwlettend in de gaten hoe organisaties hun deel bijdragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot en zich inzetten voor duurzaam energiebeheer. Het is noodzakelijk dat bedrijven gaan nadenken over hun plannen om bij te dragen, als ze dat nog niet gedaan hebben.”

Het Corporate Energy & Sustainability Progress Report is ontwikkeld om te begrijpen hoe grote organisaties energie inkopen, de vraag naar hulpbronnen beheren, gegevens gebruiken en programma's voor efficiëntie en decarbonisatie van bedrijven ontwikkelen, financieren en uitvoeren. De bevindingen in het rapport zijn gebaseerd op een webenquête en telefonische interviews uitgevoerd door GreenBiz Research. Tot de deelnemers behoorden 265 wereldwijde energie- en duurzaamheidsprofessionals die toezicht houden op inkoop, bedrijfsvoering en duurzaamheid, van bestuursleden tot individuele medewerkers. De ondervraagde bedrijven vertegenwoordigen 17 industriële segmenten en hebben een minimale jaarlijkse omzet van 250 miljoen dollar gerealiseerd.

Delen:

Meer nieuws

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

dinsdag 15 juli

In deze klantcase blikken we samen met Maurice Verwer, Director Facility Management & Business Support bij PwC, terug ...

Lees meer

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

maandag 14 juli

Tijdens de Workplace Xperience 2025 presenteerde PHI Factory de Facility Circularity Index (FCI): de eerste methode die ...

Lees meer

Webinar: Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving

Webinar: Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving

donderdag 10 juli

Op woensdag 17 september organiseren we een inspirerend webinar over circulariteit in de gebouwde omgeving.

Lees meer

De ´vraag naar aanwezigheid´ 

De ´vraag naar aanwezigheid´ 

donderdag 10 juli

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

SWP Talks #67: Hospitality

SWP Talks #67: Hospitality

woensdag 9 juli

Anna Casemier zit als host met Lisette van der Valk, Projectmanager Huisvesting van Young Facility, en Hotelier Willem Reimers, ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Stephan Simons

WorkPlace Inside: Stephan Simons

woensdag 9 juli

"Ontspanning, inspiratie en grip houden, ook buiten het ondernemen." Daarmee beschrijft Stephan Simons zijn mentaliteit ...

Lees meer

De kracht van een goed werkplekconcept

De kracht van een goed werkplekconcept

dinsdag 8 juli

Solved moest tijdelijk met het hele kantoor verhuizen, een nieuwe plek geeft ook ruimte voor nieuwe inzichten. Silvia de ...

Lees meer

Niet blindstaren op energie

Niet blindstaren op energie

vrijdag 4 juli

Deelnemers aan het rondetafelgesprek 'de kracht van een integrale aanpak' willen zich niet blindstaren op alleen het onderwerp ...

Lees meer

Haskoning opent nieuw duurzaam kantoor

Haskoning opent nieuw duurzaam kantoor

donderdag 3 juli

Op de TU Delft Campus transformeerde Haskoning de monumentale Mijnbouwfaculteit naar een modern Paris Proof kantoor. Voor ...

Lees meer

Gaat AI ons redden?

Gaat AI ons redden?

donderdag 3 juli

In de BNW Index 2024 werd geconstateerd dat ontwikkelingen rondom de werkomgeving elkaar zó snel opvolgen, dat we ...

Lees meer

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

woensdag 2 juli

Op 5 juli 2025 opent SC Cambuur officieel de deuren van haar nieuwe thuisbasis: het Kooi Stadion. Deze datum staat bij veel ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Esther Roelofs

WorkPlace Inside: Esther Roelofs

woensdag 2 juli

Wat kan de Himalaya ons leren over een goede werkomgeving? Esther Roelofs vertelt over haar connectie met hiken en de werkplek ...

Lees meer

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur HEYDAY Interim

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur HEYDAY Interim

dinsdag 1 juli

Per 1 juli is Natalie Hofman aangesteld als de nieuwe business unit directeur bij HEYDAY Interim, een zelfstandige business ...

Lees meer

Het belang van certificering en rapportage bij compliance

Het belang van certificering en rapportage bij compliance

dinsdag 1 juli

Op een zonovergoten ochtend in mei vindt de Compliance Round Table plaats in een heel bijzondere locatie: ‘De Kapel’ ...

Lees meer

Vero: nieuwe gratis AI-agent

Vero: nieuwe gratis AI-agent

maandag 30 juni

Alvero ondersteunt workplace professionals met Agentic AI Introductie Vero: een gratis AI-agent die helpt met vragen, ideeën ...

Lees meer

“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

maandag 30 juni

“De nood tot vernieuwing van onderwijshuisvesting is hoog”, valt te lezen in een opiniestuk van Jan Joost Flim, ...

Lees meer

E-zine 'Smart Buildings'

E-zine 'Smart Buildings'

donderdag 26 juni

De adoptie, transformatie en mogelijkheden van technologie op de werkplek zijn ongekend en ontwikkelen harder dan ooit. ...

Lees meer

Ontdek met Amabel het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek met Amabel het nieuwe kantoor van Haskoning

donderdag 26 juni

Op woensdag 2 juli 2025 vertelt Amabel Chiarito over het innovatieve werkplekconcept van Haskoning in het nieuwe, duurzame ...

Lees meer

SmartLabs en IWG kondigen 10-jarige samenwerking aan

SmartLabs en IWG kondigen 10-jarige samenwerking aan

donderdag 26 juni

SmartLabs en International Workplace Group gaan een wereldwijde samenwerking aan van tien jaar. Daarmee spelen ze in op ...

Lees meer

Natuurlijke ontmoetingen in Tripolis Park

Natuurlijke ontmoetingen in Tripolis Park

woensdag 25 juni

Hollandse Nieuwe creëerde voor MVRDV in Tripolis Park een werkomgeving waar betekenisvolle connecties en spontane ontmoetingen ...

Lees meer

Terug naar boven