Hoe maken Decade of Action Ambassadors de nieuwe economie?

“Een bijdrage leveren aan oplossingen voor het klimaatvraagstuk, is misschien wel het belangrijkste wat je kan doen in deze tijd” – deze uitspraak kwam voorbij in het gesprek over Decade of Action Ambassadors in het Museon.

Het leek heel stil in het Museon op donderdag 4 februari, zo zonder bezoekers door de lockdown, behalve in de webcaststudio. Zonder gasten, maar in goed gezelschap, werd het onderwerp Decade of Action Ambassadors serieus onder handen genomen. Deze beweging is in gang gezet om sneller en intensiever meer mensen te betrekken bij de transitie opgaves in deze tijd. Daarbij spelen Museon en Omniversum, Nyenrode en een nieuw aangekondigd initiatief – Educate Beyond Zero – een cruciale rol.  

Het vertrekpunt van de beweging Decade of Action Ambassadors luidt: er zullen heel veel mensen geraakt worden door transitie opgaves. In hun werk, hun opleiding, hoe ze wonen. Neem klimaatverandering: wat als je op een plek woont waar de gevolgen van weersextremen het snelst merkbaar worden. Of neem circulariteit of ontwikkeling van technologie: heb je straks nog wel een baan dan? Die mensen hebben we mee te nemen en te betrekken. En andersom: onder deze mensen ligt ongelofelijk veel onderbenut potentieel om tot oplossingen te komen. Vooralsnog is alleen de realiteit dat de koplopers vooroplopen en het peloton verder achterblijft, zoals ook MVO Nederland onlangs beschreef bij het uitbrengen van de NEx  vorige week.

Fysiek verandert de blik

Professor André Nijhof van Universiteit Nyenrode, directeur Peter de Haan van het Museon en expert Charlotte Extercatte van AmbassadorWise, Educate Beyond Zero en Smart WorkPlace gingen hierover tijdens de webcast in gesprek. Zij bespraken onder meer dat goede plekken om aan oplossingen te werken cruciaal zijn om te versnellen naar een Nieuwe Economie. In de State of the Union 2020 zei Ursula von der Leyen in september 2020d, dat er een grote rol is weggelegd voor plekken waar slimme netwerken van designers, kunstenaars, jongeren en andere vrijdenkers aan elkaar worden verbonden om samen tot oplossingen te komen. Dat levert betere ideeën en uitvoering op. Vertaald naar een Smart Workplace gaat het dus ook om het faciliteren van slimme netwerken: een Place to Be noemden we dat eerder al in deze blog. Peter de Haan: “Wij hebben daar als museum ook een rol in te spelen, voor families maar ook voor professionals in het bedrijfsleven. Hoe meer we als mens in het werk staan, hoe meer wij hart en hoofd tegelijk weten te raken, hoe meer verandering we weten te realiseren. En juist wij kunnen die beleving en setting organiseren. Vanaf oktober doen we dat trouwens met een vernieuwend festivalconcept over de Werelddoelen en we werken samen met het Omniversum daarin.”

Impact met online Experiences

Naast fysieke plekken met interessante netwerken is ook een andere vorm in deze tijd van waarde: film. Tijdens deze webcast werd in een pre-launch de film Beyond Zero in Europa geïntroduceerd. Dit verhaal van UN Climate Action Award Winner Interface vertelt de missie die de organisatie in 1994 startte en inmiddels onverminderd doorzet rond de vraag: Hoe transformeer je een miljardenbedrijf? “Daarin spelen Decade of Action Ambassadeurs een sleutelrol. Technische innovaties zijn er wel, de sociale innovatie zijn nu de sleutel om onze doelen te halen. Daar gaat de oorspronkelijke betekenis van Duurzame Ontwikkeling ook over: bouwen aan vermogen. Hoe je dat doet, kent tien succesfactoren en een volgorde, leerden we van pioniers in de praktijk. We noemen dat nu de Veerkrachtformule”, aldus Charlotte Extercatte – ooit genomineerd in de GreenQuest als enige pionier in de Nieuwe Economie met een sociale innovatie. “Deze film laat organisaties voelen en ervaren hoe dat werkt in de praktijk – dat is wat anders dan een stappenplan of boek. Uiteindelijk is transformatie mensenwerk. In offline en online Experiences zien we dat organisaties zo’n proces kunnen voorstellen en vervolgens het dan makkelijker doorvertalen naar de eigen organisatie.”   

“Nu er weinig toegang is tot vergaderzalen en workshopsettings, is film een toegankelijke manier om met elkaar in gesprek te gaan of te blijven over transformatie. Voor jongeren is deze vorm heel aantrekkelijk en daarnaast zijn de hands on transformatielessen zeer relevant voor onderwijs”, aldus Andre Nijhof. “Het is dan ook waardevol dat de film niet alleen beschikbaar is voor organisaties, maar ook voor onderwijs.” De stichting i.o. Educate Beyond Zero werkt momenteel aan een partnerprogramma om later in het jaar de film in heel Europa beschikbaar te kunnen stellen aan alle hogescholen en universiteiten. “Wij kunnen de film laten zien hier in het grootste filmtheater van Nederland van onze samenwerkingspartner Omniversum”, vult Peter de Haan aan. André Nijhof vult aan: “Dan komen wij met onze studenten langs!”

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven