Basisopleiding workplace management gaat van start!

apr29
6 min

 

Basisopleiding workplace management gaat van start!

Op 13 april begint de WorkPlace Academy met de basisopleiding workplace management. Hoofddocent Jan Gerard Hoendervanger: “De tijd is rijp voor een integrale benadering.”

Aanmelden gaat via onze nieuwe site - er zijn slechts 25 plaatsen beschikbaar.

Volgens Jan Gerard wordt er in de verschillende vakgebieden al langer nagedacht over die integraliteit. “Het is natuurlijk geen toeval dat een kennis- en netwerkplatform als Smart WorkPlace juist in de afgelopen jaren is ontstaan. Nu is het echter de tijd om verder door te pakken. Daarbij is het nadenken over het post-corona werken een enorme aanjager. Want de vraag ‘hoe gaan we straks werken en welke fysieke, digitale en sociale werkomgeving hoort daarbij?’ is momenteel in elke organisatie aan de orde. Ik ben dan ook blij en trots dat ik als hoofddocent van deze nieuwe basisopleiding een rol mag spelen bij deze vraagstukken.”

Integraliteit vanuit inhoud noodzakelijk

Enthousiast beschouwt Jan Gerard de actuele ontwikkelingen: “Neem het hybride en blended werken wat echt op het grensvlak zit van huisvesting, facilities, HRM en ICT. En kijk bijvoorbeeld ook naar vitaliteit, gezondheid en sociaal welzijn, thema’s die al speelden, maar de afgelopen tijd extra urgentie hebben gekregen. Ook zijn workplace branding en het werkgeversimago van belang. En niet te vergeten duurzaamheid, een thema dat je alleen goed kunt aanpakken als je het vanuit verschillende disciplines benadert.” Jan Gerard zag in de praktijk ook de eerste voorlopers: organisaties die specialisten bij elkaar zetten om zo tot de juiste antwoorden te komen. “Ik denk bijvoorbeeld aan VGZ en Enexis. Mijn overtuiging is dat er straks veel organisaties gaan volgen.”

Kennis en vaardigheden

Vanwege de integraliteit van de vraagstukken is verbreding van zowel kennis als ontwikkeling van vaardigheden een belangrijk doel van de basisopleiding ‘Workplace management’. “Het idee is dat je als specialist op een bepaald gebied voldoende kennis opdoet van de andere vakgebieden. Daarmee word je goede gesprekspartners van elkaar; je leert elkaars taal en kijk op de werkomgeving begrijpen.”

Een ander belangrijk leerdoel is het vermogen om de opgave te kunnen analyseren. Jan Gerard: “Daarbij heb ik het naast de behoeften en gedragspatronen van de eindgebruikers, ook over de doelstellingen en de randvoorwaarden vanuit het management. De workplace manager moet dit in samenhang analyseren en de vaardigheid hebben om met een integrale oplossing te kunnen komen. Daarom werken we ook – ik kom daar later nog op terug – met een businesscase.”

Bij de basisopleiding ‘Workplace management’ is er voor Jan Gerard als hoofddocent een belangrijke rol weggelegd: “Ik moet – in overleg met de andere docenten – de integraliteit bewaken. Integraliteit is het sleutelwoord van deze opleiding. Want juist de samenhang tussen die onderdelen is elementair. We voorzien de opleiding daarom ook nadrukkelijk van een kop en een staart, naast de modules die inzoomen op verschillende deelgebieden”

Modules

De basisopleiding kent zes modules. Deze worden de eerste keer verspreid over zes dagen in de periode tussen 13 april en 29 april (online) gegeven. Het is de bedoeling, aldus Jan Gerard, om de basisopleiding wanneer mogelijk op locatie te geven. Dit omdat deze locatie natuurlijk ook al onderdeel van de leer experience is.

Experts

De modules worden gegeven door experts. Op hun vakgebied zijn dit deskundigen die veel praktijkervaring hebben en daarnaast het talent hebben om hun kennis te delen met deelnemers.

Een belangrijke rol in de basisopleiding is weggelegd voor een opdrachtgever die vanuit zijn organisatie vertelt hoe ze de toekomst van werk zien en welke vragen ze zich daarbij stellen over de werkomgeving. Met deze casus gaan de deelnemers aan de slag! Tijdens de eerste basisopleiding vervult Hans de Wit van Veiligheidsregio Fryslân deze rol. Jan Gerard: “Aan het eind van de opleiding komt de opdrachtgever terug wanneer de deelnemers hun businesscase presenteren. De opdrachtgever geeft bij die gelegenheid ook feedback.” Enthousiast vertelt Jan-Gerard over de bereidheid van diverse experts om graag mee te werken. Hester van Sprang van Saxion gaat zich bezighouden met werkplek en facilitaire services. Nick Lettink van YNNO neemt het onderwerp persona’s en de employee journey voor zijn rekening. Ruurd Baane van Bright & Company gaat de kant van HRM en organisatieontwikkeling belichten. Edwin Koose van Ventus IT Professionals behandelt ICT en smart buildings."

Deelnemen? Meld je nu hier aan.

Businesscase

Jan Gerard benadrukt dat ook bij de businesscase, die aan het slot wordt gepresenteerd, de integrale aanpak naar voren moet komen. “De businesscase is niet alleen een financiële exercitie, maar het moet ook inzicht geven in de bijdragen die worden geleverd aan organisatiedoelstellingen. Deelnemers moeten de opdrachtgever kortom een compleet beeld geven wat de consequenties zijn als wordt gekozen voor hun oplossing. Daarin moeten ze antwoord geven op de vraag “Waarom zouden we dit doen en wat levert het op?” Hij realiseert zich dat die Why-vraag vaak lastig is. “Toch is juist dat belangrijk, want een van de belangrijkste vaardigheden die we deelnemers willen meegeven is het onderbouwen van ideeën voor verbetering van de werkomgeving.” De integrale benadering is daarbij cruciaal. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de kosten bij FM en de opbrengsten bij HR zitten. De workplace manager kan dit in samenhang uitwerken, waardoor hij ook naar een directie een sterker verhaal kan presenteren.”

Uitdaging

Jan Gerard ziet het vinden van een goede mix tussen enerzijds de organisatiebelangen, zoals die voorop staan in de boardroom, en anderzijds de behoeften van de mensen in de organisatie, als een van de voornaamste uitdagingen van het vakgebied workplace management. “Je ziet dat organisaties steeds meer eigen regie willen faciliteren. Ze moeten dan wel een goede inschatting kunnen maken van wat medewerkers en teams nodig hebben. Daarin kunnen ze zeker iets opsteken van exploitanten van succesvolle coworking spaces. Die weten vaak goed wat hun gebruikers nodig hebben en spelen daar op in.”

Ook geïnteresseerd in de basisopleiding workplace management? Click dan hier voor meer informatie.

Over Jan Gerard Hoendervanger

Jan Gerard Hoendervanger is een ervaren docent en medeauteur van het studieboek ‘Huisvestingsmanagement; van strategie tot exploitatie’. Hij is zelfstandig adviseur op het gebied van huisvesting en organisatie. De afgelopen jaren werkte hij bij de Hanzehogeschool Groningen, waar hij zijn werk als docent, onderzoeker en projectleider van de Innovatiewerkplaats Healthy Workplace combineerde met zijn promotieonderzoek aan de RuG. Het proefschrift over person-environment fit in activiteitgerelateerde werkomgevingen verdedigt hij op 8 april. Als bedrijfskundige is Jan Gerard altijd gericht op het integreren van verschillende vakdisciplines en op het verbinden van praktijk, onderwijs en onderzoek.

Delen:

 

Meer nieuws

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Floran Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

Terug naar boven