Basisopleiding workplace management gaat van start!

apr29
6 min

 

Basisopleiding workplace management gaat van start!

Op 13 april begint de WorkPlace Academy met de basisopleiding workplace management. Hoofddocent Jan Gerard Hoendervanger: “De tijd is rijp voor een integrale benadering.”

Aanmelden gaat via onze nieuwe site - er zijn slechts 25 plaatsen beschikbaar.

Volgens Jan Gerard wordt er in de verschillende vakgebieden al langer nagedacht over die integraliteit. “Het is natuurlijk geen toeval dat een kennis- en netwerkplatform als Smart WorkPlace juist in de afgelopen jaren is ontstaan. Nu is het echter de tijd om verder door te pakken. Daarbij is het nadenken over het post-corona werken een enorme aanjager. Want de vraag ‘hoe gaan we straks werken en welke fysieke, digitale en sociale werkomgeving hoort daarbij?’ is momenteel in elke organisatie aan de orde. Ik ben dan ook blij en trots dat ik als hoofddocent van deze nieuwe basisopleiding een rol mag spelen bij deze vraagstukken.”

Integraliteit vanuit inhoud noodzakelijk

Enthousiast beschouwt Jan Gerard de actuele ontwikkelingen: “Neem het hybride en blended werken wat echt op het grensvlak zit van huisvesting, facilities, HRM en ICT. En kijk bijvoorbeeld ook naar vitaliteit, gezondheid en sociaal welzijn, thema’s die al speelden, maar de afgelopen tijd extra urgentie hebben gekregen. Ook zijn workplace branding en het werkgeversimago van belang. En niet te vergeten duurzaamheid, een thema dat je alleen goed kunt aanpakken als je het vanuit verschillende disciplines benadert.” Jan Gerard zag in de praktijk ook de eerste voorlopers: organisaties die specialisten bij elkaar zetten om zo tot de juiste antwoorden te komen. “Ik denk bijvoorbeeld aan VGZ en Enexis. Mijn overtuiging is dat er straks veel organisaties gaan volgen.”

Kennis en vaardigheden

Vanwege de integraliteit van de vraagstukken is verbreding van zowel kennis als ontwikkeling van vaardigheden een belangrijk doel van de basisopleiding ‘Workplace management’. “Het idee is dat je als specialist op een bepaald gebied voldoende kennis opdoet van de andere vakgebieden. Daarmee word je goede gesprekspartners van elkaar; je leert elkaars taal en kijk op de werkomgeving begrijpen.”

Een ander belangrijk leerdoel is het vermogen om de opgave te kunnen analyseren. Jan Gerard: “Daarbij heb ik het naast de behoeften en gedragspatronen van de eindgebruikers, ook over de doelstellingen en de randvoorwaarden vanuit het management. De workplace manager moet dit in samenhang analyseren en de vaardigheid hebben om met een integrale oplossing te kunnen komen. Daarom werken we ook – ik kom daar later nog op terug – met een businesscase.”

Bij de basisopleiding ‘Workplace management’ is er voor Jan Gerard als hoofddocent een belangrijke rol weggelegd: “Ik moet – in overleg met de andere docenten – de integraliteit bewaken. Integraliteit is het sleutelwoord van deze opleiding. Want juist de samenhang tussen die onderdelen is elementair. We voorzien de opleiding daarom ook nadrukkelijk van een kop en een staart, naast de modules die inzoomen op verschillende deelgebieden”

Modules

De basisopleiding kent zes modules. Deze worden de eerste keer verspreid over zes dagen in de periode tussen 13 april en 29 april (online) gegeven. Het is de bedoeling, aldus Jan Gerard, om de basisopleiding wanneer mogelijk op locatie te geven. Dit omdat deze locatie natuurlijk ook al onderdeel van de leer experience is.

Experts

De modules worden gegeven door experts. Op hun vakgebied zijn dit deskundigen die veel praktijkervaring hebben en daarnaast het talent hebben om hun kennis te delen met deelnemers.

Een belangrijke rol in de basisopleiding is weggelegd voor een opdrachtgever die vanuit zijn organisatie vertelt hoe ze de toekomst van werk zien en welke vragen ze zich daarbij stellen over de werkomgeving. Met deze casus gaan de deelnemers aan de slag! Tijdens de eerste basisopleiding vervult Hans de Wit van Veiligheidsregio Fryslân deze rol. Jan Gerard: “Aan het eind van de opleiding komt de opdrachtgever terug wanneer de deelnemers hun businesscase presenteren. De opdrachtgever geeft bij die gelegenheid ook feedback.” Enthousiast vertelt Jan-Gerard over de bereidheid van diverse experts om graag mee te werken. Hester van Sprang van Saxion gaat zich bezighouden met werkplek en facilitaire services. Nick Lettink van YNNO neemt het onderwerp persona’s en de employee journey voor zijn rekening. Ruurd Baane van Bright & Company gaat de kant van HRM en organisatieontwikkeling belichten. Edwin Koose van Ventus IT Professionals behandelt ICT en smart buildings."

Deelnemen? Meld je nu hier aan.

Businesscase

Jan Gerard benadrukt dat ook bij de businesscase, die aan het slot wordt gepresenteerd, de integrale aanpak naar voren moet komen. “De businesscase is niet alleen een financiële exercitie, maar het moet ook inzicht geven in de bijdragen die worden geleverd aan organisatiedoelstellingen. Deelnemers moeten de opdrachtgever kortom een compleet beeld geven wat de consequenties zijn als wordt gekozen voor hun oplossing. Daarin moeten ze antwoord geven op de vraag “Waarom zouden we dit doen en wat levert het op?” Hij realiseert zich dat die Why-vraag vaak lastig is. “Toch is juist dat belangrijk, want een van de belangrijkste vaardigheden die we deelnemers willen meegeven is het onderbouwen van ideeën voor verbetering van de werkomgeving.” De integrale benadering is daarbij cruciaal. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de kosten bij FM en de opbrengsten bij HR zitten. De workplace manager kan dit in samenhang uitwerken, waardoor hij ook naar een directie een sterker verhaal kan presenteren.”

Uitdaging

Jan Gerard ziet het vinden van een goede mix tussen enerzijds de organisatiebelangen, zoals die voorop staan in de boardroom, en anderzijds de behoeften van de mensen in de organisatie, als een van de voornaamste uitdagingen van het vakgebied workplace management. “Je ziet dat organisaties steeds meer eigen regie willen faciliteren. Ze moeten dan wel een goede inschatting kunnen maken van wat medewerkers en teams nodig hebben. Daarin kunnen ze zeker iets opsteken van exploitanten van succesvolle coworking spaces. Die weten vaak goed wat hun gebruikers nodig hebben en spelen daar op in.”

Ook geïnteresseerd in de basisopleiding workplace management? Click dan hier voor meer informatie.

Over Jan Gerard Hoendervanger

Jan Gerard Hoendervanger is een ervaren docent en medeauteur van het studieboek ‘Huisvestingsmanagement; van strategie tot exploitatie’. Hij is zelfstandig adviseur op het gebied van huisvesting en organisatie. De afgelopen jaren werkte hij bij de Hanzehogeschool Groningen, waar hij zijn werk als docent, onderzoeker en projectleider van de Innovatiewerkplaats Healthy Workplace combineerde met zijn promotieonderzoek aan de RuG. Het proefschrift over person-environment fit in activiteitgerelateerde werkomgevingen verdedigt hij op 8 april. Als bedrijfskundige is Jan Gerard altijd gericht op het integreren van verschillende vakdisciplines en op het verbinden van praktijk, onderwijs en onderzoek.

Delen:

 

Meer nieuws

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

donderdag 18 september

Uit het webinar ‘Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving’ kwamen diverse inzichten: “Circulariteit ...

Lees meer

Vacature - <span class='TextRun SCXW59867826 BCX8' data-contrast='auto'><span class='NormalTextRun SCXW59867826 BCX8'>Projectmanager Events - tijdelijk</span></span>

Vacature - Projectmanager Events - tijdelijk

donderdag 18 september

Ben jij een geboren regelaar met een glimlach, die energie krijgt van organiseren en samenwerkingen laten slagen? Dan zoeken ...

Lees meer

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

donderdag 18 september

Upcycle Journey organiseerde 9 september zijn eerste kennisevent over duurzame oplossingen in de foodservicebranche. Dirk ...

Lees meer

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving van de toekomst

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving ...

woensdag 17 september

De Gemeente Den Haag zet al jaren stappen richting een moderne en samenwerkende organisatie. Het programma ‘Werken ...

Lees meer

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

dinsdag 16 september

Op 1 oktober organiseert Smart WorkPlace in samenwerking met SWP-partner Tarkett een nieuwe editie van SWP op locatie. Dit ...

Lees meer

<span>TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar</span>

TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar

dinsdag 16 september

Hoe effectief worden vergaderruimtes eigenlijk gebruikt op kantoor? Voor veel organisaties blijkt dat verrassend lastig ...

Lees meer

SWP Talks: De kantoorrevolutie

SWP Talks: De kantoorrevolutie

maandag 15 september

Tijdens de nieuwste aflevering van SWP Talks ging Wim Kooyman in gesprek met experts over de toekomst van het kantoor. Hoe ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

vrijdag 12 september

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

De kracht van samenwerken

De kracht van samenwerken

donderdag 11 september

IFM-contracten zijn notoir complex, maar hebben voordelen als efficiëntie, kostenbesparing en betere kwaliteit en consistentie. ...

Lees meer

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

woensdag 10 september

Transities op de onderwijscampus buitelen over elkaar heen: van energie- en CO2-reductie tot groene mobiliteit en hergebruik ...

Lees meer

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

dinsdag 9 september

Een gezonde schoolomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn. Toch blijkt dat ruim 80% van de Nederlandse scholen te maken ...

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

dinsdag 9 september

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

maandag 8 september

Asito heeft een belangrijke stap gezet richting haar duurzaamheidsdoelstellingen door volledig over te stappen op circulaire ...

Lees meer

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

vrijdag 5 september

Gispen publiceert het nieuwe Duurzaamheidsverslag 2024: een jaarverslag over de in het vorige jaar behaalde resultaten en ...

Lees meer

TU Delft experimenteert met groene gevels.

TU Delft experimenteert met groene gevels.

donderdag 4 september

TU Delft onderzoekt hoe groene gevels kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige campus. Daarbij worden diverse systemen ...

Lees meer

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

woensdag 3 september

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was ...

Lees meer

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

woensdag 3 september

AT Osborne heeft voor het vijfde jaar op rij de hoogste trede van de CO2-prestatieladder behaald. Het adviesbureau heeft, ...

Lees meer

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

dinsdag 2 september

Met het verslag 'Maak gebruik van wat er is' laat Alvero zien hoe meubelverhuur is uitgegroeid tot een strategische pijler ...

Lees meer

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2025’ 

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager ...

dinsdag 2 september

De shortlist met 10 kandidaten voor de MVO Manager van het Jaar verkiezing editie 2025 is bekend gemaakt. Dit jaar ...

Lees meer

Terug naar boven