Nieuwe rechtbank verbindt Zuidas met de stad Amsterdam

3 min

 

Op maandag 3 mei a.s. vinden de eerste zittingen plaats in de nieuwe rechtbank Amsterdam. Het gebouw is gerealiseerd door het consortium NACH met o.a. Smart WorkPlace partner Heijmans.

Op maandag 3 mei a.s. vinden de eerste zittingen plaats in de nieuwe rechtbank Amsterdam. Deze nieuwste rechtbank van Nederland ligt precies op het kruispunt van de stad en de Zuidas. Het gebouw is tien etages hoog en heeft een oppervlakte van 60.200 vierkante meter. Het telt 50 zittingszalen en heeft ruimte voor 1.000 rechtbankmedewerkers en 200 medewerkers van ketenpartners.

De nieuwe rechtbank is een voorbeeld van publiek-private samenwerking. Het Rijksvastgoedbedrijf stelde samen met de rechtbank de eisen voor dit nieuwe gebouw op, consortium NACH (New Amsterdam Court House), een samenwerking tussen Macquarie Capital, ABT, DVP, KAAN Architecten, Heijmans en Facilicom, realiseerde vervolgens het gebouw.

Publieke ‘toegangspoort’

In het ontwerp is ruimte gemaakt voor een openbaar plein aan de voorkant. Het gebouw en het plein zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dit voorplein wordt straks, door de verbouwing van station Amsterdam Zuid, het middelpunt van het gebied. Het is de verbinding van de Zuidas met de stad. Mensen lopen over het plein, er spelen kinderen, bezoekers van de rechtbank zitten er op een bankje
of werpen er een blik op de vijver. Deze centrale plek wordt gekenmerkt door een iconisch herkenningspunt; het vijf meter hoge beeld, ‘Love or Generosity’, gemaakt door kunstenares Nicole Eisenman.

Deze symbolische poortwachter, goed zichtbaar vanaf de omliggende gebouwen, de A10 en de route vanaf station Zuid, biedt door de vriendelijke uitstraling een moment van troost, ontspanning en rust.

Gebouw in dienst van het rechtspreken

Het Rijksvastgoedbedrijf, consortium NACH en de rechtbank beoogden een gebouw dat gezag uitstraalt en waar de rechtzoekenden centraal staan. Tegelijkertijd moet het gebouw toegankelijk zijn voor al haar bezoekers. Toegankelijkheid is terug te zien in voorzieningen als café Mokum op de eerste verdieping, een centrale ontmoetingsplaats, de vernieuwde bibliotheek van de advocatuur met 20.000 boeken en tijdschriften, de spreekkamers, extra zittingscapaciteit verdeeld over de 50 zittingszalen en het overgangsgebied op de vijfde etage, waar houders van een daarvoor geautoriseerde Rijkspas kunnen werken.

Toegankelijkheid zit ook in de grote, hoge ramen die vanaf de straat zicht bieden op de foyers die om de zittingszalen heen lopen en waar het een komen en gaan is van procespartijen en hun cliënten, verslaggevers en bezoekers. Ook medewerkers van de rechtbank hebben uitvoerig meegedacht hoe het gebouw in dienst kan staan van hun dagelijkse werk, het rechtspreken. Zo formuleerden zij niet alleen eisen, maar dachten ze in een latere fase mee over de inrichting van de zittingszalen en de namen van de nieuwe zalen.

Flexibel en duurzaam

De rechtbank is zo ontworpen dat het gebouw makkelijk is aan te passen aan toekomstige ontwikkelingen. De indeling van zittingszalen is bijvoorbeeld eenvoudig te veranderen, zodat alle procespartijen in de zaal hun werk zorgvuldig kunnen doen. In het ontwerp is bewust gekozen voor natuursteen. Dat gaat veel langer mee, behoeft vrijwel geen onderhoud en is daardoor weinig milieubelastend. In de gebieden waar veel mensen lopen, zoals de publieke ruimte, is bovendien extra aandacht besteed aan de slijtvastheid van materialen. Het energiegebruik is zo’n 50 procent minder ten opzichte van de oude rechtbank. Het gehele dak is voorzien van zonnepanelen en er wordt gebruik gemaakt van warmte- en koudeopslag.

Ook is in het dagelijks faciliteren rekening gehouden met duurzame oplossingen. Een voorbeeld daarvan is het gebruik van een real-time datasysteem voor slim gebouwbeheer. Zo weten medewerkers waar vrije werkplekken beschikbaar zijn en schoonmakers waar ze aan het einde van de dag moeten schoonmaken. Ook wordt er door de slimme sensoren in kaart gebracht waar extra onderhoud nodig is. De komende 30 jaar jaar is afgesproken dat het consortium verantwoordelijk is voor het onderhoud en de facilitaire dienstverlening van de nieuwe rechtbank. Daaronder valt onder andere het onderhoud van alle apparatuur, de horeca, en het beschikbaar stellen van vergaderfaciliteiten.

Delen:

Meer nieuws

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

dinsdag 30 september

HEYDAY Consultancy organiseert op dinsdag 4 november 2025 het Facilitaire Kennisevent 2025, een evenement gericht op facility- ...

Lees meer

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu onmisbaar zijn

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu ...

dinsdag 30 september

In het e-zine 'Hybride Werken' nemen Nick en Sep van YNNO je mee in het belang van leiderschap in hybride werken. 

Lees meer

E-zine 'Hybride Werken'

E-zine 'Hybride Werken'

woensdag 24 september

Hybride werken is niet langer een experiment maar de nieuwe realiteit. In deze editie van ons e-zine ontdek je inzichten, ...

Lees meer

Grootschalige studie Werkwereld 2025

Grootschalige studie Werkwereld 2025

maandag 22 september

Hybride werken is blijvend, maar het fysieke kantoor krijgt een nieuwe betekenis. Uit het rapport Werkwereld 2025 – ...

Lees meer

Slimme inzameling in professionele keukens

Slimme inzameling in professionele keukens

vrijdag 19 september

In de Nederlandse restaurants en catering wordt jaarlijks zo’n 83 miljoen kilo voedsel verspild, blijkt uit cijfers ...

Lees meer

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende ...

donderdag 18 september

Nederlandse organisaties lopen onnodige risico’s doordat ze onvoldoende voorbereid zijn op de ingrijpende veranderingen ...

Lees meer

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael ...

donderdag 18 september

PHI Factory kondigt met trots de benoeming aan van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling. Met deze stap wordt ...

Lees meer

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

donderdag 18 september

Uit het webinar ‘Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving’ kwamen diverse inzichten: “Circulariteit ...

Lees meer

Vacature - <span class='TextRun SCXW59867826 BCX8' data-contrast='auto'><span class='NormalTextRun SCXW59867826 BCX8'>Projectmanager Events - tijdelijk</span></span>

Vacature - Projectmanager Events - tijdelijk

donderdag 18 september

Ben jij een geboren regelaar met een glimlach, die energie krijgt van organiseren en samenwerkingen laten slagen? Dan zoeken ...

Lees meer

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

donderdag 18 september

Upcycle Journey organiseerde 9 september zijn eerste kennisevent over duurzame oplossingen in de foodservicebranche. Dirk ...

Lees meer

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving van de toekomst

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving ...

woensdag 17 september

De Gemeente Den Haag zet al jaren stappen richting een moderne en samenwerkende organisatie. Het programma ‘Werken ...

Lees meer

Terug naar boven