Nieuwe rechtbank verbindt Zuidas met de stad Amsterdam

3 min

 

Op maandag 3 mei a.s. vinden de eerste zittingen plaats in de nieuwe rechtbank Amsterdam. Het gebouw is gerealiseerd door het consortium NACH met o.a. Smart WorkPlace partner Heijmans.

Op maandag 3 mei a.s. vinden de eerste zittingen plaats in de nieuwe rechtbank Amsterdam. Deze nieuwste rechtbank van Nederland ligt precies op het kruispunt van de stad en de Zuidas. Het gebouw is tien etages hoog en heeft een oppervlakte van 60.200 vierkante meter. Het telt 50 zittingszalen en heeft ruimte voor 1.000 rechtbankmedewerkers en 200 medewerkers van ketenpartners.

De nieuwe rechtbank is een voorbeeld van publiek-private samenwerking. Het Rijksvastgoedbedrijf stelde samen met de rechtbank de eisen voor dit nieuwe gebouw op, consortium NACH (New Amsterdam Court House), een samenwerking tussen Macquarie Capital, ABT, DVP, KAAN Architecten, Heijmans en Facilicom, realiseerde vervolgens het gebouw.

Publieke ‘toegangspoort’

In het ontwerp is ruimte gemaakt voor een openbaar plein aan de voorkant. Het gebouw en het plein zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dit voorplein wordt straks, door de verbouwing van station Amsterdam Zuid, het middelpunt van het gebied. Het is de verbinding van de Zuidas met de stad. Mensen lopen over het plein, er spelen kinderen, bezoekers van de rechtbank zitten er op een bankje
of werpen er een blik op de vijver. Deze centrale plek wordt gekenmerkt door een iconisch herkenningspunt; het vijf meter hoge beeld, ‘Love or Generosity’, gemaakt door kunstenares Nicole Eisenman.

Deze symbolische poortwachter, goed zichtbaar vanaf de omliggende gebouwen, de A10 en de route vanaf station Zuid, biedt door de vriendelijke uitstraling een moment van troost, ontspanning en rust.

Gebouw in dienst van het rechtspreken

Het Rijksvastgoedbedrijf, consortium NACH en de rechtbank beoogden een gebouw dat gezag uitstraalt en waar de rechtzoekenden centraal staan. Tegelijkertijd moet het gebouw toegankelijk zijn voor al haar bezoekers. Toegankelijkheid is terug te zien in voorzieningen als café Mokum op de eerste verdieping, een centrale ontmoetingsplaats, de vernieuwde bibliotheek van de advocatuur met 20.000 boeken en tijdschriften, de spreekkamers, extra zittingscapaciteit verdeeld over de 50 zittingszalen en het overgangsgebied op de vijfde etage, waar houders van een daarvoor geautoriseerde Rijkspas kunnen werken.

Toegankelijkheid zit ook in de grote, hoge ramen die vanaf de straat zicht bieden op de foyers die om de zittingszalen heen lopen en waar het een komen en gaan is van procespartijen en hun cliënten, verslaggevers en bezoekers. Ook medewerkers van de rechtbank hebben uitvoerig meegedacht hoe het gebouw in dienst kan staan van hun dagelijkse werk, het rechtspreken. Zo formuleerden zij niet alleen eisen, maar dachten ze in een latere fase mee over de inrichting van de zittingszalen en de namen van de nieuwe zalen.

Flexibel en duurzaam

De rechtbank is zo ontworpen dat het gebouw makkelijk is aan te passen aan toekomstige ontwikkelingen. De indeling van zittingszalen is bijvoorbeeld eenvoudig te veranderen, zodat alle procespartijen in de zaal hun werk zorgvuldig kunnen doen. In het ontwerp is bewust gekozen voor natuursteen. Dat gaat veel langer mee, behoeft vrijwel geen onderhoud en is daardoor weinig milieubelastend. In de gebieden waar veel mensen lopen, zoals de publieke ruimte, is bovendien extra aandacht besteed aan de slijtvastheid van materialen. Het energiegebruik is zo’n 50 procent minder ten opzichte van de oude rechtbank. Het gehele dak is voorzien van zonnepanelen en er wordt gebruik gemaakt van warmte- en koudeopslag.

Ook is in het dagelijks faciliteren rekening gehouden met duurzame oplossingen. Een voorbeeld daarvan is het gebruik van een real-time datasysteem voor slim gebouwbeheer. Zo weten medewerkers waar vrije werkplekken beschikbaar zijn en schoonmakers waar ze aan het einde van de dag moeten schoonmaken. Ook wordt er door de slimme sensoren in kaart gebracht waar extra onderhoud nodig is. De komende 30 jaar jaar is afgesproken dat het consortium verantwoordelijk is voor het onderhoud en de facilitaire dienstverlening van de nieuwe rechtbank. Daaronder valt onder andere het onderhoud van alle apparatuur, de horeca, en het beschikbaar stellen van vergaderfaciliteiten.

Delen:

Meer nieuws

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

dinsdag 17 juni

Het Definitief Ontwerp voor het nieuwe gemeentekantoor van de ABG-organisatie is afgerond. HEVO bereikt daarmee een belangrijke ...

Lees meer

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table gingen professionals van onder andere ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Terug naar boven