Luisteren naar de stem van de eindgebruiker

3 min

 

Luisteren naar de stem van de eindgebruiker

Aegon was een van de partijen die meedeed aan de pilot van de Customer Experience (CX) van Heijmans Services. In de achtste editie van Smart WorkPlace vertelt facilitair manager Marc Heij van Aegon over zijn ervaringen.

Heij doet dat in een interview waaraan ook programmamanager Jill Wanner van Heijmans Utiliteit en consultant Stefan Schaap van Kirkman Company deelnemen. Er is volgens Schaap een link tussen de facilitaire diensten en de wijze waarop Aegon haar klanten bedient. “Als Aegon de facilitaire diensten op orde heeft, zullen er misschien niet direct aantoonbaar meer polissen worden verkocht. Wel is het zo dat als je een ideale werkomgeving voor je medewerkers creëert, je hen in staat stelt om zo goed mogelijk voor de klanten te zorgen.” Om te kunnen luisteren naar de ‘stem van de eindgebruiker’, het doel van de pilot, is bij Aegon gekozen voor het inzetten van luisterinterventies, zoals: instant feedback, na afhandeling storingen de melders terugbellen, end user journey mapping, key stakeholder interviews, systeemrapportages en proces mining. Schaap: “Bij de end user journey mapping brengen we niet de reis van de klant, maar die van de eindgebruiker in beeld en de bijbehorende curves.” Wanner vult aan: “Uit de pilot bleek dat er nog veel winst is te behalen op het vlak van communicatie. Dan denk ik aan het duidelijk communiceren van het verwachtingsmanagement. De gebruikers informeren over wat we komen doen, waarvoor en wanneer we dat doen en de afspraken nakomen – het is belangrijk om daar duidelijk in te zijn.”

Volgens Heij is een onderdeel van de winst van het CX-programma dat alle partijen elkaar weten te vinden in de aanpak door naar elkaar te luisteren. “Ik denk dat het helpt en dat het goed is om, in dit geval aangespoord door Heijmans, terug te gaan naar waar we vandaan kwamen. Dat iedereen weer weet waar het werkelijk om gaat: de gebruikers ontzorgen en het proces daar naartoe vlekkeloos laten verlopen zodat de gebruikers hun werk zo goed mogelijk kunnen doen.”

Voor facilitair manager Heij was de timing van de CX-pilot ideaal. “In deze periode van corona konden we tijd vrijmaken om dit project uit te werken en er alvast op voor te sorteren. De vruchten plukken we straks als iedereen weer gefaseerd terugkeert naar kantoor”, aldus Heij die al een stap verder is en nadenkt over de nieuwe mogelijkheden die CX creëert. “Stel je voor dat we straks data uit ons registratiesysteem van ons FMIS kunnen koppelen aan de resultaten van de Customer Experience en we op basis hiervan voorspellingen kunnen doen. Het is allemaal mogelijk dankzij de techniek die zich in een razendsnel tempo ontwikkelt. Daar maken we steeds meer gebruik van, zoals bijvoorbeeld in het project Beyond Eyes (waarin een duurzame, slimme, gezonde en veilige omgeving wordt gecreëerd door technologie, gebruik en beleving van een gebouw met elkaar te verbinden. red.). De data hebben we voor handen. Nu kunnen we kijken op welke manier we CX gaan inzetten en welke resultaten we nastreven. Dit zou zo maar eens de volgende stap kunnen zijn.”

Aegon gaat het traject dit jaar doorzetten binnen alle one-team facility partijen en geeft Heijmans daarin the lead om een voorstel te doen.

Op de foto, van links naar rechts: Marc Heij, Jill Wanner en Stefan Schaap. Foto: Michael Kooren.

Het volledige interview met Marc Heij leest u in de achtste editie van Smart WorkPlace magazine, die op 14 mei 2021 is verschenen en die als thema ‘Rethinking the Workplace’ heeft. Bestel uw nummer nu hier.

Delen:

Meer nieuws

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap in werkplekconcepten!

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap ...

maandag 18 augustus

Activity Based Working heeft veel organisaties verder gebracht. Tijdens de cursusdag van WorkWire op donderdag 4 september ...

Lees meer

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

donderdag 14 augustus

Per 1 augustus jl. is Rianne Appel-Meulenbroek benoemd tot hoogleraar Corporate Real Estate & Workplace Management aan ...

Lees meer

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

woensdag 13 augustus

In de praktijk blijven Meerjaren Onderhoudsplanningen (MJOP) steken in een statische lijst. In een webinar ontdek je hoe ...

Lees meer

Interface publiceert Impactrapport: duurzaamheid zonder compromis

Interface publiceert Impactrapport: duurzaamheid zonder compromis

woensdag 13 augustus

Interface, wereldwijd actief in vloeroplossingen, heeft zijn Impactrapport 2024 gepresenteerd. Het rapport laat zien hoe ...

Lees meer

24 september: start cursus Workplace Management bij VGZ

24 september: start cursus Workplace Management bij VGZ

dinsdag 12 augustus

Bij VGZ in Arnhem start op 24 september a.s. de Basiscursus Workplace Management. Hoofddocent Jan Gerard Hoendervanger laat ...

Lees meer

Hoe pak je wellbeing als designprincipe aan?

Hoe pak je wellbeing als designprincipe aan?

dinsdag 12 augustus

Hoe realiseer je werkgeluk op de werkvloer? Een event op 18 september aanstaande brengt je verhelderende inzichten rondom ...

Lees meer

Aanpassing CSRD: “Route naar toekomstbestendiger bedrijf”

Aanpassing CSRD: “Route naar toekomstbestendiger bedrijf”

maandag 11 augustus

De invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is aangepast en uitgesteld, na een besluit van het ...

Lees meer

Hoe inclusief is jouw organisatie écht?

Hoe inclusief is jouw organisatie écht?

woensdag 6 augustus

“Psychologische veiligheid is geen zachte wens, het is een harde voorwaarde voor inclusie.” Die boodschap brengt ...

Lees meer

Hoe een campus mogelijkheden biedt voor netcongestie

Hoe een campus mogelijkheden biedt voor netcongestie

dinsdag 5 augustus

De campus is in transitie! Dat vraagt een integrale aansturing vanuit een totaalperspectief. Maar hoe realiseer je een nieuwe ...

Lees meer

De vraag naar aanwezigheid

De vraag naar aanwezigheid

maandag 4 augustus

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 1 augustus

Bijzaak zet zich in voor een veilige, inspirerende en comfortabele werkomgeving. Om deze doelstelling nog beter tot leven ...

Lees meer

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

donderdag 31 juli

Een meerjaren onderhoudsplanning blijft vaak steken in een statische lijst, die te weinig bijdraagt aan belangrijke doelstellingen. In ...

Lees meer

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

woensdag 30 juli

Per 1 september komt Eric de Wit het team van FMXXL versterken als commercieel directeur. Een nieuwe rol binnen dit snelgroeiende ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Sven Toelen

WorkPlace Inside: Sven Toelen

woensdag 30 juli

Voor Sven Toelen zit ontspanning juist in actie. Wat fysieke inspanning doet voor zijn balans vertelt hij in deze WorkPlace ...

Lees meer

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

dinsdag 29 juli

De NAVO-top was een logistieke monsterklus. Alvero vertelt hoe zij voor dit soort evenementen gebruik boven bezit blijven ...

Lees meer

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 28 juli

DPD is de grootste speler op de Europese markt van pakketverzenders. Dagelijks staan er wereldwijd zo'n 57.000 medewerkers ...

Lees meer

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

vrijdag 25 juli

Waarom zou iemand nog naar kantoor komen in 2025? In Sodexo's whitepaper 'De kracht van de werkplek' helpen ze onderzoeken ...

Lees meer

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn onvoldoende voorbereid 

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn ...

donderdag 24 juli

Werkgevers onderschatten het effect van generatieverschillen op de werkvloer. Dat stelt HEYDAY Hospitality naar aanleiding ...

Lees meer

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering Programma

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering ...

donderdag 24 juli

Om ervoor te zorgen dat iedere site manager, ongeacht de locatie, beschikt over de juiste kennis, vaardigheden en het vertrouwen ...

Lees meer

SWP Talks #68: Inclusiviteit

SWP Talks #68: Inclusiviteit

woensdag 23 juli

In deze aflevering van SWP Talks kijken experts naar welke factoren bijdragen aan een inclusieve werkplek: van leiderschap ...

Lees meer

Terug naar boven