Luisteren naar de stem van de eindgebruiker

3 min

 

Luisteren naar de stem van de eindgebruiker

Aegon was een van de partijen die meedeed aan de pilot van de Customer Experience (CX) van Heijmans Services. In de achtste editie van Smart WorkPlace vertelt facilitair manager Marc Heij van Aegon over zijn ervaringen.

Heij doet dat in een interview waaraan ook programmamanager Jill Wanner van Heijmans Utiliteit en consultant Stefan Schaap van Kirkman Company deelnemen. Er is volgens Schaap een link tussen de facilitaire diensten en de wijze waarop Aegon haar klanten bedient. “Als Aegon de facilitaire diensten op orde heeft, zullen er misschien niet direct aantoonbaar meer polissen worden verkocht. Wel is het zo dat als je een ideale werkomgeving voor je medewerkers creëert, je hen in staat stelt om zo goed mogelijk voor de klanten te zorgen.” Om te kunnen luisteren naar de ‘stem van de eindgebruiker’, het doel van de pilot, is bij Aegon gekozen voor het inzetten van luisterinterventies, zoals: instant feedback, na afhandeling storingen de melders terugbellen, end user journey mapping, key stakeholder interviews, systeemrapportages en proces mining. Schaap: “Bij de end user journey mapping brengen we niet de reis van de klant, maar die van de eindgebruiker in beeld en de bijbehorende curves.” Wanner vult aan: “Uit de pilot bleek dat er nog veel winst is te behalen op het vlak van communicatie. Dan denk ik aan het duidelijk communiceren van het verwachtingsmanagement. De gebruikers informeren over wat we komen doen, waarvoor en wanneer we dat doen en de afspraken nakomen – het is belangrijk om daar duidelijk in te zijn.”

Volgens Heij is een onderdeel van de winst van het CX-programma dat alle partijen elkaar weten te vinden in de aanpak door naar elkaar te luisteren. “Ik denk dat het helpt en dat het goed is om, in dit geval aangespoord door Heijmans, terug te gaan naar waar we vandaan kwamen. Dat iedereen weer weet waar het werkelijk om gaat: de gebruikers ontzorgen en het proces daar naartoe vlekkeloos laten verlopen zodat de gebruikers hun werk zo goed mogelijk kunnen doen.”

Voor facilitair manager Heij was de timing van de CX-pilot ideaal. “In deze periode van corona konden we tijd vrijmaken om dit project uit te werken en er alvast op voor te sorteren. De vruchten plukken we straks als iedereen weer gefaseerd terugkeert naar kantoor”, aldus Heij die al een stap verder is en nadenkt over de nieuwe mogelijkheden die CX creëert. “Stel je voor dat we straks data uit ons registratiesysteem van ons FMIS kunnen koppelen aan de resultaten van de Customer Experience en we op basis hiervan voorspellingen kunnen doen. Het is allemaal mogelijk dankzij de techniek die zich in een razendsnel tempo ontwikkelt. Daar maken we steeds meer gebruik van, zoals bijvoorbeeld in het project Beyond Eyes (waarin een duurzame, slimme, gezonde en veilige omgeving wordt gecreëerd door technologie, gebruik en beleving van een gebouw met elkaar te verbinden. red.). De data hebben we voor handen. Nu kunnen we kijken op welke manier we CX gaan inzetten en welke resultaten we nastreven. Dit zou zo maar eens de volgende stap kunnen zijn.”

Aegon gaat het traject dit jaar doorzetten binnen alle one-team facility partijen en geeft Heijmans daarin the lead om een voorstel te doen.

Op de foto, van links naar rechts: Marc Heij, Jill Wanner en Stefan Schaap. Foto: Michael Kooren.

Het volledige interview met Marc Heij leest u in de achtste editie van Smart WorkPlace magazine, die op 14 mei 2021 is verschenen en die als thema ‘Rethinking the Workplace’ heeft. Bestel uw nummer nu hier.

Delen:

Meer nieuws

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries wint CBRE Sustainability Award

De Dries wint CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Terug naar boven