Pilot met modulair 24/7 selfserviceconcept Modern Market

Pilot met modulair 24/7 selfserviceconcept Modern Market

Sinds 1 oktober 2021 draait bij Louwman het modulair 24/7 selfserviceconcept Modern Market van Smart WorkPlace partner Sodexo. Emile Bourquin van Louwman Group en Kirsten Drenth vertellen erover.

Emile Bourquin is manager van de afdeling Group Facility Management bij de Louwman Group. De afdeling bestaat sinds april 2020 en is een samensmelting van diverse mensen en diverse werkgebieden met een facilitaire rol. Emile: “Dit past binnen de centralisatie die een aantal jaren geleden is ingezet. We zijn destijds van 27 werkmaatschappijen overgegaan naar een divisiestructuur met zes divisies. Vervolgens zijn diverse ondersteunende diensten gevolgd, waaronder Facility Management. Een van de kernwaarden van Louwman is ‘Samen zijn we Louwman’. Die kernwaarde is de kapstok voor de centralisatie van de ondersteunende diensten.”

Kirsten Drenth, Cluster Lead IFM/Food bij Sodexo: “De centralisatie leidde ertoe dat we opnieuw hebben gekeken naar onze dienstverlening aan Louwman. We werken al meer dan 25 jaar samen met Louwman en leveren catering-, banqueting- en eventservices op twee locaties.”

Hybride werken

De coronapandemie heeft bij zowel Louwman als Sodexo voor een versnelling gezorgd. Emile vertelt dat Louwman voorheen een vrij traditionele organisatie was. “Door de pandemie is hybride werken nu veel meer geaccepteerd.” Kirsten vult aan: “Voor Sodexo heeft de opkomst van hybride werken ervoor gezorgd dat concepten die passen bij deze manier van werken versneld werden doorontwikkeld.” Beiden zijn ervan overtuigd dat het nieuwe werken niet meer zal verdwijnen. Samen gingen ze dan ook om tafel om te bespreken wat de invloed daarvan zou zijn op onder andere de cateringservices.

Pilot met modulair 24/7 selfserviceconcept Modern Market

Het ontstaan van Modern Market

Kirsten: “Vóór de pandemie draaiden de restaurants bij Louwman prima. Maar in coronatijd gingen de kantoormedewerkers thuis aan de slag en werkten alleen de productiemedewerkers nog op locatie. Voor deze mensen was er aanbod nodig. Tegelijkertijd zagen wij dat de behoefte aan grab & go groeide vanwege de snelheid en hygiënisch verpakte producten. Samen bespraken we dat het mooi zou zijn als we bij Louwman een nieuw concept als pilot zouden kunnen starten, passend bij de nieuwe situatie. Sodexo’s Food Platform was daar nauw bij betrokken” Emile vult aan: “We waren blij verrast dat Sodexo met het concept Modern Market kwam. Dit past bij de huidige tijd waarin flexibiliteit een must is en we kunnen onze medewerkers toch bedienen.” 

Wat is Modern Market?

Sinds 1 oktober draait Modern Market bij Louwman als pilot. Modern Market is een modulair 24/7 selfserviceconcept. Alles draait om flexibiliteit – zowel in aanbod aan eten en drinken als in de manier waarop dit wordt aangeboden. Modern Market biedt organisaties keuze uit verschillende modules die zij naar wens kunnen samenstellen. De kleinste module biedt gekoeld eten en drinken, de uitgebreidste module is een hybride markt met een selfservice gedeelte en een (op bepaalde tijden) bemenste counter. Louwman heeft gekozen voor een variant van Modern Market waarbij mensen zelf verpakte producten kunnen kiezen en kunnen afrekenen. Er is daarnaast een aantal uren per dag een medewerker beschikbaar die hulp biedt als dat nodig is. Emile: “Het Grab & Go-principe vind ik ideaal. Mensen zijn niet meer gebonden aan de vaste tijden voor de lunch, maar kunnen ook aan het eind van de middag nog iets te eten en te drinken halen.” 

Partnership

Louwman en Sodexo investeerden samen in dit concept. Emile vertelt dat Modern Market een mooie, grote stap is. “Hiermee hebben we onze samenwerking nieuw leven ingeblazen. Het voelt goed dat we gerealiseerd hebben wat we bedacht hebben. Partnership staat in onze samenwerking centraal en dat is gebaseerd op vertrouwen. Ik kan erop vertrouwen dat Sodexo alles goed regelt, dat ze met nieuwe ideeën komen, zelf nieuwe menu’s voorstellen en inspelen op omstandigheden en trends. Dat vraagt van ons dat we Sodexo de ruimte geven om de expertise te leveren die ze kúnnen leveren.” Kirsten voegt hieraan toe: “We vinden het belangrijk dat Louwman zich kan concentreren op hun core business. Louwman geeft ons de ruimte om dat te laten zien, zodat we nog meer waarde kunnen toevoegen en onze Quality of Life services kunnen leveren. We willen positieve impact maken op de levens van mensen. Dat kan alleen door op te trekken als partners.”

Groene smileys

Kirsten: “De pilot biedt ons de gelegenheid om veel te testen. Hoeveel tijd is er nodig voor het aanvullen? Hoe lang duurt de schoonmaak? Welke gerechten lopen hard en waaraan is behoefte?” De medewerkers van Louwman zijn in elk geval enthousiast. “Hoewel ze ook wel even moesten wennen”, lacht Emile. “Zeker toen het kassasysteem in het begin nog wat kinderziektes had. Sodexo heeft ons geholpen met het communicatieplan over de lancering van het concept. En we zijn het aanbod nog aan het uitpuzzelen. Zo zijn voor Louwman net als voor Sodexo duurzaamheid en gezondheid speerpunten. Gasten reageren direct als we wijzigingen aanbrengen in het assortiment.” Sodexo test de klanttevredenheid met een zuil in het restaurant waarop mensen kunnen aangeven hoe happy ze zijn met de dienstverlening. 

Kirsten: “Eten doet iets met je lichaam en geest. Wij willen mensen verleiden om gezondere keuzes te maken. Dat doen we door te verleiden en te experimenteren, met een aantrekkelijk én gezonder aanbod.” Emile: “Sinds kort draait het concept zonder coronabeperkingen. Ik kijk uit om Modern Marketsamen met Sodexo verder ontwikkelen – in aanbod, thema’s en diversiteit. Partnership is onbewust patronen doorbreken en daar hebben we Sodexo bij nodig.”

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven