Slimmer samenwerken bij de Gemeente Amersfoort

3 min

 

Slimmer samenwerken bij de Gemeente Amersfoort

Marieke Winter, adviseur bij SWP-partner Draaijer, heeft in het afgelopen jaar als projectleider Herhuisvesting voor de gemeente Amersfoort gewerkt. In deze blog vertelt zij hoe zij deze periode heeft ervaren.

Slimmer SamenWerken

Binnen de gemeente Amersfoort is in 2021 de intentie uitgesproken om zowel fysiek als digitaal ‘slimmer’ te gaan samenwerken. Hiervoor is ‘Slimmer SamenWerken’ in het leven geroepen. Hierbinnen valt alles wat te maken heeft met tijds- en plaatsonafhankelijk werken in een werkomgeving, kijkend naar de behoeften van zowel de medewerkers als organisatiebreed.

Activiteitgericht kantoorconcept

Eén van de deelopgaven binnen Slimmer SamenWerken is het Activiteit Gerelateerd Werken. In 2021 is hiervoor een pilot onder zes afdelingen opgezet. Na de succesvolle afronding van deze pilot is besloten dit verder uit te rollen naar alle andere afdelingen. Dit heeft als doel de werkplekomgeving van de medewerkers in het stadhuiscomplex aan de hand van een activiteitgericht kantoorconcept in te richten. Zo kunnen zij alvast ‘wennen’ aan deze manier van werken, die ook in het in 2025 op te leveren nieuwe stadhuis zal worden toegepast.

Werplekmix op basis van persona’s

Bij het onderzoek naar de gewenste nieuwe werkomgeving analyseerden we vanuit het projectteam per afdeling de (onderlinge) dynamiek, het soort werk, de mate van klantcontact en functie gerelateerde of medische bijzonderheden. Hierbij hebben we persona’s ingezet voor het bepalen van de werkplekmix en -behoeften op de afdelingen. Het projectteam, met een vertegenwoordiging uit de organisatie van de afdelingen Huisvesting, Facilitair, IT en HR en interieurarchitect Atje Deinum van Buro Wierda, was in continue dialoog met de afdelingen om de onderzoeksresultaten te delen en te verkennen welke aanvullende specifieke wensen er nog leefden. Ook is gekeken naar de dynamiek op de afdelingen en de verwachte groei informatie. Voor het project zijn zogenoemde afdelingsambassadeurs aangesteld die deelnamen aan deze gesprekken. Zij leverden een belangrijke bijdrage aan het succes van deze opgave: deze ambassadeurs zorgden voor draagvlak binnen de organisatie.

Ruimtebehoefte onderzoeken

Op basis van een vlekkenplan (een studie waarin de ruimtebehoefte per afdeling, de functionele relatie tussen afdelingen en teams en de indelingsmogelijkheden in de gebouwen samenkomen) zijn de ruimtelijke mogelijkheden om alle afdelingen te huisvesten verkend en vastgelegd. Dankzij deze studie konden wij aantonen dat er in het stadhuiscomplex voldoende ruimte beschikbaar is om alle afdelingen te huisvesten. Een belangrijk bijkomend voordeel was dat door deze herhuisvesting een kantoorlocatie aan de overzijde van het stadhuiscomplex kon worden vrijgespeeld. Deze locatie wordt momenteel getransformeerd naar een opvanglocatie voor vluchtelingen.

Bruis-ruis-rust indeling

We zorgden er bij de herindeling voor dat afdelingen waarvan de medewerkers wederzijds veel samenwerken naast elkaar gepositioneerd werden. Met een generieke ‘bruis-ruis-rust’ indeling hebben we uniformiteit gecreëerd. Daarbij zijn de ‘bruiszones’, waar meer reuring verwacht mag worden, zoveel mogelijk rondom de trappen en liften geplaatst.

Na het vaststellen van het vlekkenplan is per afdeling een inrichtingsplan opgesteld. Deze plannen zijn in nauwe samenwerking met de ambassadeurs en het management van de betreffende afdelingen van concept naar definitief inrichtingsplan uitgewerkt.

Benieuwd naar de hele blog van Marieke? Lees verder op de webstie van Draaijer.

Delen:

Meer nieuws

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

dinsdag 30 september

HEYDAY Consultancy organiseert op dinsdag 4 november 2025 het Facilitaire Kennisevent 2025, een evenement gericht op facility- ...

Lees meer

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu onmisbaar zijn

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu ...

dinsdag 30 september

In het e-zine 'Hybride Werken' nemen Nick en Sep van YNNO je mee in het belang van leiderschap in hybride werken. 

Lees meer

E-zine 'Hybride Werken'

E-zine 'Hybride Werken'

woensdag 24 september

Hybride werken is niet langer een experiment maar de nieuwe realiteit. In deze editie van ons e-zine ontdek je inzichten, ...

Lees meer

Grootschalige studie Werkwereld 2025

Grootschalige studie Werkwereld 2025

maandag 22 september

Hybride werken is blijvend, maar het fysieke kantoor krijgt een nieuwe betekenis. Uit het rapport Werkwereld 2025 – ...

Lees meer

Slimme inzameling in professionele keukens

Slimme inzameling in professionele keukens

vrijdag 19 september

In de Nederlandse restaurants en catering wordt jaarlijks zo’n 83 miljoen kilo voedsel verspild, blijkt uit cijfers ...

Lees meer

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende ...

donderdag 18 september

Nederlandse organisaties lopen onnodige risico’s doordat ze onvoldoende voorbereid zijn op de ingrijpende veranderingen ...

Lees meer

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael ...

donderdag 18 september

PHI Factory kondigt met trots de benoeming aan van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling. Met deze stap wordt ...

Lees meer

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

donderdag 18 september

Uit het webinar ‘Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving’ kwamen diverse inzichten: “Circulariteit ...

Lees meer

Terug naar boven