Duidelijk beleid belangrijk voor hybride werken

Duidelijk beleid belangrijk voor hybride werken

Vodafoneziggo's nieuwe beleid op hybride werken is goedgekeurd door de Ondernemingsraad. De 7.500 medewerkers werken sinds de lockdown voorbij is tot de helft van hun weekuren thuis.

Kantoormedewerkers moeten per se op kantoor zijn. "Inmiddels een achterhaald idee", stelt Thomas Mulder, Executive Director Human Resources bij VodafoneZiggo. "Zij kunnen ook prima 'hybride' werken: deels op kantoor, deels thuis." VodafoneZiggo – eerder al voorloper in flexibel werken – heeft als eerste grote Nederlandse organisatie beleid voor dat hybride werken.

De voorwaarden

Kost hybride werken niet heel veel geld en tijd om goed te regelen? "Dat valt erg mee", zegt Thomas. Andere mogelijke nadelen zijn volgens hem goed te voorkomen. "Neem verlies van concentratie – en daarmee van werkkwaliteit – door achter elkaar online vergaderingen te hebben. Dat voorkom je door vergader- en pauzemomenten goed af te stemmen met elkaar. Zorg dat mensen ook tijd hebben om te lunchen met hun gezin." Al met al heeft de coronacrisis duidelijk gemaakt dat kantoormedewerkers van VodafoneZiggo uitstekend kunnen thuiswerken, stelt Thomas. "De productiviteit is niet gedaald tijdens de lockdowns, terwijl het ziekteverzuim een alltime low bereikte." Naar verwachting zet deze trend door met hybride werken. "Al moeten we wel de juiste voorwaarden scheppen voor die nieuwe manier van werken."

De voordelen

"We hebben sinds de eerste lockdown het effect van thuiswerken goed gemeten", vertelt Thomas. "Daardoor zijn we nóg meer overtuigd van de voordelen van hybride werken." Hij noemt drie van deze voordelen:  

  1. Meer balans en effect. "De meeste mensen bloeien op als ze meer tijd met hun gezin doorbrengen. En als ze gemakkelijker zorgtaken op zich kunnen nemen. Ze worden daar gelukkiger van en ervaren minder stress. Hierdoor vallen ze minder snel uit en doen ze hun werk met meer gemak en effect."
  2. Extra duurzaamheid. "Doordat meer mensen thuiswerken, is er minder verkeer op de weg. Ook hebben we als bedrijf minder ruimte en energie nodig. We verkleinen dus onze environmental footprint, zoals we ook al deden met eerdere beleidswijzigingen; denk aan de vervanging van leaseauto’s voor ov-kaarten."
  3. Aantrekkelijk werkgeverschap. "Uit eigen enquêtes, die we geregeld uitvoeren, blijkt dat medewerkers het waarderen als hun organisatie thuiswerken mogelijk maakt en duurzaamheid hoog in het vaandel heeft. Wij willen goede professionals aantrekken en behouden. Dus luisteren en handelen we naar hun voorkeur."

Het hele verhaal lezen? Lees verder de volledige blog hier.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven