Vitaliteit en Welzijn op kantoor

4 min

 

Vitaliteit en Welzijn op kantoor

In deze blog van HEVO kijken Esther Beekhof en Joris van den Berg naar de invloed van het kantoor op welzijn en vitaliteit van medewerkers.

We zien dat de thema’s welzijn en vitaliteit de laatste jaren veel aandacht hebben gekregen binnen organisaties. Traditioneel is de benadering van vitaliteit gericht op de lichamelijke gezondheid van medewerkers. Vitale en gezonde mensen zijn langer duurzaam inzetbaar, waardoor de organisatie succesvol en weerbaar blijft. 

Welzijn

Enkele factoren die een positieve invloed hebben op de vitaliteit en het welzijn van medewerkers:

  • Het aanbieden van fruit en water.
  • Het faciliteren van een gezonde lunch op kantoor.
  • Het stimuleren van beweging.
  • Het aanbieden van reguliere medewerkersgezondheidschecks.
  • Het organiseren van lezingen over stress & mindfulness.
  • Het aanbieden van gezonde ergonomische werkplekken en werkmiddelen.
  • Het plaatsen van zit-/stabureaus en fietsstoelen en het aanbieden van stoelmassages.

Als we kijken naar het thema welzijn gaat dit veel verder dan vitaliteit en gezondheid. Het welzijn van medewerkers heeft ook invloed op het werkgeluk

Sinds covid heeft dit onderwerp nog meer aandacht gekregen. En gezien de hoeveelheid bore-outs en burn-outs is dit zeker niet onterecht (bron: Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden van onderzoeksbureau TNO en het CBS).

Tevens hebben veel organisaties ontdekt dat hybride werken de nieuwe werkelijkheid is geworden. Door het thuis (of elders) werken is de lijn tussen ‘work’ en ‘life’ niet meer zo eenduidig. Werken gebeurt niet meer alleen tussen negen en vijf en niet meer alleen achter het vaste bureau op kantoor.

Voor veel medewerkers pakt deze nieuwe manier van werken positief uit, terwijl anderen merken dat hun 'work-lifebalance' en daarmee hun welzijn meer onder druk komt te staan. Ook de verbinding tussen collega’s onderling en de betrokkenheid bij de organisatie kunnen door de nieuwe manier van werken in het geding komen. 

De werkgever heeft een rol in het faciliteren en stimuleren van een gezonde work-lifebalance en dus het verhogen van het welzijn en werkgeluk. Dit kan door het aanbieden van aantrekkelijke secundaire of tertiaire arbeidsvoorwaarden (zoals een sportabonnement, thuiswerkvergoeding, smoothiebar of een gezond lunchaanbod) of door het faciliteren van een gezonde, fijne en inspirerende werkomgeving die zorgt voor een positive employee experience

De werkomgeving moet niet alleen gezond zijn, maar moet ook aansluiten op de activiteiten die er plaatsvinden, het zogenaamde activiteitgericht werken. De behoefte van medewerkers is sinds covid veelal verschoven naar het ontmoeten en inspireren. Geconcentreerd werken kan namelijk ook vaak heel goed thuis plaatsvinden. Een inspirerende scrum-ruimte, een koffiebar en een werkcafé zijn plekken om elkaar te ontmoeten. HEVO ontwikkelt daarom kantoren volgens het COCO-concept (Cocreatie, Ontmoeten, Concentratie en Overleggen) om een gezonde en inspirerende werkomgeving te creëren. 

Een gezonde en productieve werkplek: de drie stappen naar succes

Als het gaat om het creëren van een gezonde en aangename werkomgeving is er nog veel te winnen. De vraag is: hoe kan een werkomgeving worden getransformeerd en kunnen gezonde en productieve werkplekken worden gecreëerd?"

HEVO adviseert de volgende drie stappen:

Stap 1: basis op orde

Dat de werkomgeving effect heeft op productiviteit, het werkgeluk, de gemoeds-toestand en de gezondheid van medewerkers is bekend. Het absolute minimum is dan ook dat de basis op orde is. Een goed kantoor beschikt over ergonomisch meubilair, passende verlichting, voldoende daglicht, goede klimaatbeheersing, goede akoestiek en veel planten/groen. 

Stap 2: ambities vaststellen en realiseren

Leg gezamenlijk de ambities vast en bepaal de gewenste reikwijdte. Welzijn en gezondheid gaan veel verder dan de fysieke werkplek of de bebouwde omgeving. Het kan betrekking hebben op zaken zoals verlofregelingen, mobiliteit, catering en faciliteiten. Een WELL-certificering biedt een solide leidraad om deze doelen te bereiken.

Stap 3: realiseren en monitoren

De laatste stap richt zich op het creëren van de ideale werkomgeving die in lijn is met de organisatievisie en de behoeften van medewerkers: het COCO-kantoor. Na het realiseren van het ideale kantoor is het van belang om voordurend te monitoren of de werkomgeving nog steeds past bij de visie van de organisatie en in welke mate de werkplekken de activiteiten van de medewerkers ondersteunen. 

Met deze drie stappen is men goed op weg naar het realiseren van een gezonde, productieve en aangename werkplek die het welzijn en de vitaliteit van medewerkers bevordert en bijdraagt aan het succes van de organisatie.

Delen:

Meer nieuws

Remco Martens benoemd tot Chief Commercial Officer ISS

Remco Martens benoemd tot Chief Commercial Officer ISS

woensdag 30 april

ISS maakt bekend dat Remco Martens per 1 mei aantreedt als Chief Commercial Officer (CCO). In deze functie maakt hij deel ...

Lees meer

<span>Hoe ontwikkel je succesvolle ecosystemen op een campus?</span>

Hoe ontwikkel je succesvolle ecosystemen op een campus?

dinsdag 29 april

Tijdens het event Campus Day op 5 juni vertelt Margot Nijkamp over het ontwikkelen van ecosystemen op een campus. Een inspirerend ...

Lees meer

Whitepaper Solved overhandigd tijdens de WorkPlace Xperience

Whitepaper Solved overhandigd tijdens de WorkPlace Xperience

maandag 28 april

Michael Kortekaas nam tijdens de WorkPlace Xperience 2025 Solved's nieuwe whitepaper 'Geen pleisters plakken, maar kansen ...

Lees meer

Entweder nieuwe Smart WorkPlace

Entweder nieuwe Smart WorkPlace

maandag 28 april

Inspirerende werkomgevingen waar iedereen wint, daar zet Entweder zich voor in. Het bedrijf uit Twente sluit zich aan bij ...

Lees meer

De WorkPlace Xperience 2025 aftermovie

De WorkPlace Xperience 2025 aftermovie

vrijdag 25 april

Op 15 en 16 april 2025 zetten 1.850 deelnemers de duurzame stap naar de gezonde en gelukkige werkomgeving van morgen.

Lees meer

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

donderdag 24 april

Kantoorleegstand dwingt ons niet alleen om opnieuw na te denken over de rol van de werkplek in ons leven, het doet tegelijk ...

Lees meer

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

donderdag 24 april

Het nieuwe kantoor van Sweco staat in Utrecht en biedt een nieuwe werkplek voor de afdelingen Srchitectuur, Stedelijke planning ...

Lees meer

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

woensdag 23 april

Tijdens een uitzending van BNR’s The Daily Move pleitte Wietse Walinga, directeur van Duurzaam Gebouwd, voor het benutten ...

Lees meer

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

woensdag 23 april

De mbo-campus moet een weerspiegeling zijn van de maatschappij, flexibel om in te spelen op een veranderende onderwijsstrategie ...

Lees meer

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

woensdag 23 april

De Nederlandse technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel van de ervaren vakmensen ...

Lees meer

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

dinsdag 22 april

Hoe realiseer je een nieuw Quantumlab te midden van netcongestie? RoyalHaskoningDHV helpt de Universiteit van Amsterdam ...

Lees meer

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award 2025. Geert Kruijswijk en Mirte ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

vrijdag 11 april

Businesscases en besluitvorming zijn een belangrijke stap in elk project. Maar hoe gaat de praktijk om met businesscases? ...

Lees meer

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

donderdag 10 april

In een gesprek met Smart WorkPlace vertellen Jan Klein Goldewijk (Essent) en YNNO-adviseur Jamie Douw over de realisatie ...

Lees meer

<span>Univé nieuwe partner Smart WorkPlace</span>

Univé nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 10 april

De coöperatieve verzekeraar Univé wil verder blijven ontwikkelen naar de werkomgeving van de toekomst. Om nieuwe ...

Lees meer

Terug naar boven