Vitaliteit en Welzijn op kantoor

4 min

 

Vitaliteit en Welzijn op kantoor

In deze blog van HEVO kijken Esther Beekhof en Joris van den Berg naar de invloed van het kantoor op welzijn en vitaliteit van medewerkers.

We zien dat de thema’s welzijn en vitaliteit de laatste jaren veel aandacht hebben gekregen binnen organisaties. Traditioneel is de benadering van vitaliteit gericht op de lichamelijke gezondheid van medewerkers. Vitale en gezonde mensen zijn langer duurzaam inzetbaar, waardoor de organisatie succesvol en weerbaar blijft. 

Welzijn

Enkele factoren die een positieve invloed hebben op de vitaliteit en het welzijn van medewerkers:

  • Het aanbieden van fruit en water.
  • Het faciliteren van een gezonde lunch op kantoor.
  • Het stimuleren van beweging.
  • Het aanbieden van reguliere medewerkersgezondheidschecks.
  • Het organiseren van lezingen over stress & mindfulness.
  • Het aanbieden van gezonde ergonomische werkplekken en werkmiddelen.
  • Het plaatsen van zit-/stabureaus en fietsstoelen en het aanbieden van stoelmassages.

Als we kijken naar het thema welzijn gaat dit veel verder dan vitaliteit en gezondheid. Het welzijn van medewerkers heeft ook invloed op het werkgeluk

Sinds covid heeft dit onderwerp nog meer aandacht gekregen. En gezien de hoeveelheid bore-outs en burn-outs is dit zeker niet onterecht (bron: Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden van onderzoeksbureau TNO en het CBS).

Tevens hebben veel organisaties ontdekt dat hybride werken de nieuwe werkelijkheid is geworden. Door het thuis (of elders) werken is de lijn tussen ‘work’ en ‘life’ niet meer zo eenduidig. Werken gebeurt niet meer alleen tussen negen en vijf en niet meer alleen achter het vaste bureau op kantoor.

Voor veel medewerkers pakt deze nieuwe manier van werken positief uit, terwijl anderen merken dat hun 'work-lifebalance' en daarmee hun welzijn meer onder druk komt te staan. Ook de verbinding tussen collega’s onderling en de betrokkenheid bij de organisatie kunnen door de nieuwe manier van werken in het geding komen. 

De werkgever heeft een rol in het faciliteren en stimuleren van een gezonde work-lifebalance en dus het verhogen van het welzijn en werkgeluk. Dit kan door het aanbieden van aantrekkelijke secundaire of tertiaire arbeidsvoorwaarden (zoals een sportabonnement, thuiswerkvergoeding, smoothiebar of een gezond lunchaanbod) of door het faciliteren van een gezonde, fijne en inspirerende werkomgeving die zorgt voor een positive employee experience

De werkomgeving moet niet alleen gezond zijn, maar moet ook aansluiten op de activiteiten die er plaatsvinden, het zogenaamde activiteitgericht werken. De behoefte van medewerkers is sinds covid veelal verschoven naar het ontmoeten en inspireren. Geconcentreerd werken kan namelijk ook vaak heel goed thuis plaatsvinden. Een inspirerende scrum-ruimte, een koffiebar en een werkcafé zijn plekken om elkaar te ontmoeten. HEVO ontwikkelt daarom kantoren volgens het COCO-concept (Cocreatie, Ontmoeten, Concentratie en Overleggen) om een gezonde en inspirerende werkomgeving te creëren. 

Een gezonde en productieve werkplek: de drie stappen naar succes

Als het gaat om het creëren van een gezonde en aangename werkomgeving is er nog veel te winnen. De vraag is: hoe kan een werkomgeving worden getransformeerd en kunnen gezonde en productieve werkplekken worden gecreëerd?"

HEVO adviseert de volgende drie stappen:

Stap 1: basis op orde

Dat de werkomgeving effect heeft op productiviteit, het werkgeluk, de gemoeds-toestand en de gezondheid van medewerkers is bekend. Het absolute minimum is dan ook dat de basis op orde is. Een goed kantoor beschikt over ergonomisch meubilair, passende verlichting, voldoende daglicht, goede klimaatbeheersing, goede akoestiek en veel planten/groen. 

Stap 2: ambities vaststellen en realiseren

Leg gezamenlijk de ambities vast en bepaal de gewenste reikwijdte. Welzijn en gezondheid gaan veel verder dan de fysieke werkplek of de bebouwde omgeving. Het kan betrekking hebben op zaken zoals verlofregelingen, mobiliteit, catering en faciliteiten. Een WELL-certificering biedt een solide leidraad om deze doelen te bereiken.

Stap 3: realiseren en monitoren

De laatste stap richt zich op het creëren van de ideale werkomgeving die in lijn is met de organisatievisie en de behoeften van medewerkers: het COCO-kantoor. Na het realiseren van het ideale kantoor is het van belang om voordurend te monitoren of de werkomgeving nog steeds past bij de visie van de organisatie en in welke mate de werkplekken de activiteiten van de medewerkers ondersteunen. 

Met deze drie stappen is men goed op weg naar het realiseren van een gezonde, productieve en aangename werkplek die het welzijn en de vitaliteit van medewerkers bevordert en bijdraagt aan het succes van de organisatie.

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven