Vier man sterk in ontwerpteam CONTRAST

3 min

 

Vier man sterk in ontwerpteam CONTRAST

Bij CONTRAST ontwerpen, optimaliseren en contracteren consultants serviceconcepten. Het ontwerpteam van CONTRAST is sinds vorig jaar met vier man een team dat van alle markten thuis is.

Tom Rietveld, hospitality consultant en onderdeel van het ontwerpteam: "Mijn collega Maarten van Hussen en ik hebben jarenlange ervaring met inrichtingsconcepten voor eten & drinken. Deze ervaring hebben we uitgebreid met de expertise van designer Ayham Salaymeh en business analist Mark Pieters. Met z'n vieren zijn we nu een krachtig team."

"Steeds vaker kregen Maarten en ik vragen over de implementatie van onze adviezen. Dat maakte ons bewust van de behoefte aan een integrale aanpak. Van markt- en doelgroeponderzoek naar strategie, concept, realisatie en contractering. Ons ontwerpteam is nu dan ook onderdeel van een totaalaanpak voor het ontwerpen, optimaliseren en contracteren serviceconcepten. Van visie tot vaatwasser. Voor alle plekken waar mensen werken, verblijven of ontmoeten."

Waardecreatiecirkel

Maarten van Hussen: "Onze unieke meerwaarde is dat we het hele traject in eigen hand hebben en werken op basis van circulaire uitgangspunten. Wat we aan de voorkant bedenken, realiseren we ook. Dit past bij de waardecreatiecirkel die CONTRAST hanteert voor alle opdrachten. In deze cirkel is ontwerp & realisatie een cruciale schakel. In de basis doorlopen we bij alle opdrachtgevers hetzelfde traject, waarbij we altijd beginnen met onderzoek & data. Want of de opdrachtgever nu een grote organisatie is of een café op de hoek van de straat: we willen eerst weten hoe het profiel van de gasten of bezoekers eruitziet, met andere woorden wat zijn hun behoeften en verwachtingen. Kleine ondernemers doorlopen deze fase meestal vrij vlot, omdat ze hun doelgroep goed kennen. Daarentegen hebben grote overheidsorganisaties meer tijd nodig voor deze eerste fase; hun doelgroep is vaak niet heel eenduidig te onderscheiden." 

Duurzame keuzes

Het ontwerpteam analyseert in de onderzoeksfase ook de resterende levensduur van de bestaande keukenapparatuur en technische installaties en de bouwkundige staat van het pand. Maarten van Hussen: "Dit doen we onder meer met onze eigen Kitchen Control Tool. Dat is een database op basis waarvan we kunnen bepalen in welke levensfase een apparaat zich bevindt en wat de onderhoudskosten de komende jaren zullen zijn. Daarbij kijken we of vervanging voordelen biedt als het gaat om efficiency, energieverbruik en aansluitbehoefte. Deze analyse helpt de opdrachtgever om duurzame keuzes te maken." Na de fase van onderzoek & data, volgen de fasen van visie & strategie, benchmark & businesscase en conceptontwikkeling. Tom Rietveld: "Op basis hiervan gaan wij aan de slag met de vertaling naar een functioneel en toekomstgericht ontwerp en het selecteren van een partner voor de totale levenscyclus van de hardware."

Samenwerking

Tom Rietveld: "Als team werken we altijd nauw samen met de architect. Daarbij lopen we onvermijdelijk tegen dilemma's aan. Als de architect bijvoorbeeld het restaurant op een bepaalde plek in een pand wil omdat dit mooier lijkt, kijken wij op basis van ons gastonderzoek hoe functioneel dit is en of het past bij de circulaire doelstellingen. Elke vraag is legitiem. Het gaat steeds om het afwegen van risico's en kosten. Hoe beter wij uitgangspunten in de beginfase vaststellen, des te soepeler verloopt dit proces. Wij willen dat de hele klantreis optimaal verloopt en dat het afgesproken ontwerp optimaal wordt gerealiseerd. Daarbij kijken we naar de Total Cost of Ownership gedurende de levenscyclus. Daarbij zijn thema's zoals levensduurverlenging, upcycling in plaats van recycling, remote monitoring en predictive maintenance altijd onderwerp van gesprek en komen we tot een duurzaam eindresultaat."  

Complementair

Maarten van Hussen: "De markt is volop in beweging, van dynamische meerjarenplanning tot en met robotisering en nieuwe kooktechnische oplossingen. Als team volgen we de trends op de voet, zodat we weten wat er speelt. Het is ook mooi dat we als team complementair zijn. Tom is sterk in de gesprekken met de opdrachtgevers, Ayham is specialist in tekenprogramma's en spreekt de taal van de installateurs, Mark is een hele goede analist en werkvoorbereider en ik beschik over veel technische kennis. Zo zijn we met vier man een sterk team, met veel innovatievermogen en energie. Klaar voor de toekomst!"

CONTRAST is de nieuwe merknaam van HTC Advies, Atir en Consumatics. Onder deze merknaam werken de expertisegebieden Facility + Hospitality integraal samen. Daarbij nemen ze maar liefst 95 jaar ervaring in de branche mee. 

Delen:

Meer nieuws

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

dinsdag 30 september

HEYDAY Consultancy organiseert op dinsdag 4 november 2025 het Facilitaire Kennisevent 2025, een evenement gericht op facility- ...

Lees meer

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu onmisbaar zijn

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu ...

dinsdag 30 september

In het e-zine 'Hybride Werken' nemen Nick en Sep van YNNO je mee in het belang van leiderschap in hybride werken. 

Lees meer

E-zine 'Hybride Werken'

E-zine 'Hybride Werken'

woensdag 24 september

Hybride werken is niet langer een experiment maar de nieuwe realiteit. In deze editie van ons e-zine ontdek je inzichten, ...

Lees meer

Grootschalige studie Werkwereld 2025

Grootschalige studie Werkwereld 2025

maandag 22 september

Hybride werken is blijvend, maar het fysieke kantoor krijgt een nieuwe betekenis. Uit het rapport Werkwereld 2025 – ...

Lees meer

Slimme inzameling in professionele keukens

Slimme inzameling in professionele keukens

vrijdag 19 september

In de Nederlandse restaurants en catering wordt jaarlijks zo’n 83 miljoen kilo voedsel verspild, blijkt uit cijfers ...

Lees meer

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende ...

donderdag 18 september

Nederlandse organisaties lopen onnodige risico’s doordat ze onvoldoende voorbereid zijn op de ingrijpende veranderingen ...

Lees meer

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael ...

donderdag 18 september

PHI Factory kondigt met trots de benoeming aan van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling. Met deze stap wordt ...

Lees meer

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

donderdag 18 september

Uit het webinar ‘Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving’ kwamen diverse inzichten: “Circulariteit ...

Lees meer

Vacature - <span class='TextRun SCXW59867826 BCX8' data-contrast='auto'><span class='NormalTextRun SCXW59867826 BCX8'>Projectmanager Events - tijdelijk</span></span>

Vacature - Projectmanager Events - tijdelijk

donderdag 18 september

Ben jij een geboren regelaar met een glimlach, die energie krijgt van organiseren en samenwerkingen laten slagen? Dan zoeken ...

Lees meer

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

donderdag 18 september

Upcycle Journey organiseerde 9 september zijn eerste kennisevent over duurzame oplossingen in de foodservicebranche. Dirk ...

Lees meer

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving van de toekomst

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving ...

woensdag 17 september

De Gemeente Den Haag zet al jaren stappen richting een moderne en samenwerkende organisatie. Het programma ‘Werken ...

Lees meer

Terug naar boven