De data achter vraaggestuurd huisvesten

 

De data achter vraaggestuurd huisvesten

Bart in 't Velt, adviseur huisvesting en welzijn van Gemeente Utrecht, gaf tijdens de City Table Utrecht zijn inzichten over de ambities van de gemeente om vraaggestuurd te huisvesten.

Benieuwd naar alle inzichten? Lees het volledige City Table verslag hier.

Vraaggestuurd

Het Stadskantoor van de gemeente Utrecht werd in 2014 opgeleverd en is geschikt voor 3.500 medewerkers. Bart in ’t Velt van gemeente Utrecht illustreert dat de gemeente uit het jasje groeit: “Inmiddels zitten we op 4.500 medewerkers en we zijn aan de slag om het gebouw geschikt te maken voor 5.500 mensen. Dat verlangt dat we bij het definiëren van de opdracht goede kaders stellen.” Om dit te bereiken krijgt de visie op Werken 3.0 een vertaling. Naar ontwerp, kaders én uitgangspunten voor de fysieke werkomgeving.

Om dit te bereiken wordt een werkstijlonderzoek via Reworc onder de diverse gebruikersgroepen uitgezet. Aan de hand van data kan Gemeente Utrecht mensen, plaatsen en processen met elkaar afstemmen. Ook meten ze de bezettingsgraad op basis van het wifi-netwerk. Deze inzichten helpen om de pijlen te richten op vraaggestuurd huisvesten en een nieuw werkplekconcept. In ’t Velt vertelt hoe dit in de praktijk gaat: “Je maakt onderscheid in activiteiten en koppelt deze aan wat je belangrijk en minder waardevol vindt. Gebruikers voeren data via een werkstijlonderzoek-enquête in en dan krijg je resultaten, weergegeven in grafieken en tabellen. Zo krijgen wij inzicht welke bouwstenen en aantallen gewenst zijn voor een
specifieke groep werknemers.”

Bewustzijn

De gemeente gebruikt combineert verschillende bronnen en krijgt daardoor meer inzicht. Daarmee zorgen ze dat het nieuwe werkplekconcept beter aansluit op verschillende activiteiten, die medewerkers uit willen voeren. Hier kan soms een mismatch in zijn. In ’t Velt verduidelijkt: “Bijvoorbeeld door verkeerd gebruik van ruimtes. Denk bijvoorbeeld aan een overlegruimte voor 30 personen, die door 8 werknemers gebruikt wordt. En op hetzelfde tijdstip is er een team dat extern een ruimte huurt om hun overleg met 20 collega’s te organiseren. Dat wekt schaarste op en zorgt ervoor dat medewerkers wellicht op de verkeerde plek in het kantoor werken. Straks kunnen we, door middel van het werkstijlonderzoek, onderzoeken of de werkomgeving aansluit op de behoefte en wat we eventueel moeten veranderen. Ook kunnen we realtime inzien wat de beschikbaarheid en benutting is van werkplekken. We willen toe naar een volledige, maar ook een kwalitatief beter benutting van de ruimtes. Maar we weten ook dat er bij ons te veel mensen naar het Stadskantoor willen. We hebben veel beschikbaarheid van data, maar we doen er misschien nog net te weinig mee om het verschil te maken.”

Invloed van de werkomgeving

De werkplekconcepten moeten conceptueel kloppen volgens In 't Veld “We deden onderzoek en weten nu wat de vraag naar werkplekken en concepten is. De kosten voor externe vergaderruimten zijn enorm, dus we willen weten hoe we gebruikers motiveren om de beschikbare interne ruimte optimaal te gebruiken. De gebruiker moet alle tools hebben om dat zelfstandig te beslissen. Dat de invloed van het bewustzijn van de gebruiker op de werkomgeving en het slagen van het werkplekconcept niet onderschat moet worden, illustreren In ’t Velt, “Als voor een medewerker gebruiksmogelijkheden van werkplekken duidelijk zijn, draagt dat bij aan een succesvolle werkomgeving. Door een enorme versnelling de afgelopen jaren ontwikkelt de plaats en de manier waarop we werken zich. Ook worden individuele verschillen groter. Deze ontwikkelingen zetten, verbonden met digitalisering, door. Het is belangrijk om aandacht te hebben in de begeleiding van het bewustzijn en de kennisdeling van medewerkers op teamniveau.”

Delen:

Meer nieuws

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

dinsdag 30 september

HEYDAY Consultancy organiseert op dinsdag 4 november 2025 het Facilitaire Kennisevent 2025, een evenement gericht op facility- ...

Lees meer

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu onmisbaar zijn

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu ...

dinsdag 30 september

In het e-zine 'Hybride Werken' nemen Nick en Sep van YNNO je mee in het belang van leiderschap in hybride werken. 

Lees meer

E-zine 'Hybride Werken'

E-zine 'Hybride Werken'

woensdag 24 september

Hybride werken is niet langer een experiment maar de nieuwe realiteit. In deze editie van ons e-zine ontdek je inzichten, ...

Lees meer

Grootschalige studie Werkwereld 2025

Grootschalige studie Werkwereld 2025

maandag 22 september

Hybride werken is blijvend, maar het fysieke kantoor krijgt een nieuwe betekenis. Uit het rapport Werkwereld 2025 – ...

Lees meer

Slimme inzameling in professionele keukens

Slimme inzameling in professionele keukens

vrijdag 19 september

In de Nederlandse restaurants en catering wordt jaarlijks zo’n 83 miljoen kilo voedsel verspild, blijkt uit cijfers ...

Lees meer

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende ...

donderdag 18 september

Nederlandse organisaties lopen onnodige risico’s doordat ze onvoldoende voorbereid zijn op de ingrijpende veranderingen ...

Lees meer

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael ...

donderdag 18 september

PHI Factory kondigt met trots de benoeming aan van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling. Met deze stap wordt ...

Lees meer

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

donderdag 18 september

Uit het webinar ‘Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving’ kwamen diverse inzichten: “Circulariteit ...

Lees meer

Terug naar boven