De werkomgeving centraal in het aantrekken van talent

5 min

 

De werkomgeving centraal in het aantrekken van talent

Het aantrekken van nieuw talent is een uitdaging waar veel bedrijven mee geconfronteerd worden. In deze blog van HEVO vertellen zij hoe de werkomgeving daar in mee kan spelen.

De krapte op de arbeidsmarkt dwingt werkgevers om aantrekkelijker te zijn voor potentiële werknemers. Niet alleen de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, de werkinhoud en het imago van een organisatie, ook de werkomgeving draagt bij aan aantrekkelijker werkgeverschap.

Sociale omgeving

De werkomgeving beslaat niet alleen de fysieke ruimte(n), maar ook de sociale omgeving, waar veiligheid, ontmoeting en sociale cohesie belangrijk zijn. Sinds de coronapandemie is thuiswerken gemeengoed geworden. Deze werkwijze is zo goed bevallen dat er hele werkpatronen omheen zijn gebouwd. Met name de senior medewerkers hebben het thuiswerken omarmd, terwijl nieuwe medewerkers behoefte hebben aan leren en interactie op de werkvloer. Deze discrepantie zorgt voor uitdagingen, niet alleen voor de sociale, maar ook voor de fysieke werkomgeving.

Thuiswerken heeft veel voordelen, zeker voor de werknemer. Zo is er een betere werk-privébalans en meer flexibiliteit. Maar er zijn ook nadelen voor de organisatie. Ontwikkeling en kennisdeling kunnen achterblijven, wat impact heeft op de continuïteit van een organisatie. De uitdaging is om een balans te vinden tussen de voordelen voor de werknemer en het belang van ontwikkeling en kennisdeling. Deze balans is voor iedere organisatie anders.

De concurrentie aan gaan

Men zou kunnen zeggen dat het kantoor concurreert met de thuisomgeving. Om die concurrentie aan te gaan, zal de kantooromgeving aantrekkelijker gemaakt moeten worden. Dat betekent dat een werkomgeving niet alleen functioneel moet zijn, maar ook inspirerend en uitnodigend. HEVO geeft aan dat hiervoor verschillende manieren mogelijk zijn:

1. Maak de fysieke ruimte en voorzieningen breder dan bij een standaard kantoor

  • Zorg voor een moderne en inspirerende inrichting met comfortabele meubels en voldoende daglicht. Een omgeving waar de missie, visie en boodschap van de organisatie duidelijk naar voren komen.
  • Bied verschillende soorten werkplekken aan, zodat medewerkers kunnen kiezen waar ze het prettigst werken. Denk bijvoorbeeld aan concentratieplekken, samenwerkplekken en creatieve ruimten. De plekken hoeven niet een thuissituatie na te bootsen, maar moeten wel het comfort hebben van thuis.
  • Zorg voor een goede IT-infrastructuur, zodat medewerkers overal toegang hebben tot de informatie en tools die ze nodig hebben. De vergaderruimten dienen hybride werken te ondersteunen en te beschikken over bijbehorende IT-faciliteiten.
  • Bied faciliteiten aan die thuis niet (voor iedereen) beschikbaar zijn, zoals een (verzorgde) gezonde lunch, een koffieautomaat met verschillende smaken en opties, douches voor degenen die met de fiets naar kantoor willen komen, een conciërgeservice met post- en pakketbezorging en een stomerijservice.
  • Een verdergaande oplossing om aan te sluiten bij het gemak van thuis is het realiseren van een fitnessruimte zodat sporten tijdens werktijd mogelijk is. Zelfs het aanbieden van kinderopvangvoorzieningen behoort tot de mogelijkheden.
  • Maak duurzaamheid, waar jongere medewerkers in toenemende mate belang aan hechten, integraal onderdeel van de keuzes in het gedrag, huisvesting en bedrijfsvoering.

2. Organiseer sociale interactie

  • Organiseer regelmatig teambuildingactiviteiten en borrels. Informele ontmoetingen helpen medewerkers elkaar beter te leren kennen, wat de motivatie om elkaar op kantoor te zien vergroot en de samenwerking bevordert. Creëer ontmoetingsplekken waar medewerkers spontaan met elkaar kunnen kletsen. Elkaar op een informele manier leren kennen en de mens achter de professional ontdekken, is goed voor de samenwerking.
  •  Flexibele werkregelingen, zodat medewerkers zelf kunnen bepalen wanneer ze op kantoor en thuis werken zijn aantrekkelijk voor hen. Iemand verplichten om naar kantoor te komen geeft een onprettig gevoel; een reden om naar kantoor te gaan is minder dwingend. Bijvoorbeeld door een vast teamoverleg of workshops/brainstormsessies op kantoor te organiseren, of door een gezamenlijke lunch of samenwerkdagen te plannen. Maak het naar kantoor komen betekenisvol.

3. Communiceer effectief

  • Leg de voordelen van werken op kantoor uit aan medewerkers. Persoonlijke ontwikkeling is een belangrijke reden voor medewerkers om te werken op kantoor.
  • Betrek medewerkers bij de inrichting van de kantoren en de faciliteiten die worden aangeboden. Wat vinden de medewerkers belangrijk en hoe werken zij het liefst? Welke activiteiten doen ze gedurende de dag en wat missen ze nu echt?
  • Vier successen die voortkomen uit werken op kantoor. Denk hierbij aan de start van een nieuwe medewerker, het binnenhalen of afronden van een project of een persoonlijk succes of mijlpaal van een medewerker. Stimuleer collegialiteit en stel bijvoorbeeld budget beschikbaar om eens in de zoveel tijd iemand uit het team in het zonnetje te zetten die iets heeft gepresteerd of juist een steuntje in de rug kan gebruiken.
  • Conclusie: de toekomst van het kantoor
  • Door een prettige werkomgeving en sociale interactie te creëren, kunnen organisaties ervoor zorgen dat meer mensen naar kantoor komen, dat medewerkers zich meer betrokken voelen bij de organisatie en dat de algehele aantrekkelijkheid van de organisatie stijgt. Dit kan leiden tot een verhoogde productiviteit, creativiteit en innovatie en meer werkplezier.

Activiteitgerelateerd werken

Het kantoor van de toekomst richt zich op activiteitgerelateerde werken, waarbij de inrichting en werkplekken optimaal zijn afgestemd op de behoeften van medewerkers bij het uitvoeren van verschillende taken. Het houdt niet alleen rekening met een fysieke omgeving, maar ook met de impact daarvan op de sociale omgeving. Het is belangrijk om continu te evalueren of de huidige werkomgeving het maximale rendement oplevert. Organisaties die zich bewust zijn van deze aspecten en actief inspelen op de behoeften van medewerkers, kunnen een aantrekkelijke werkomgeving creëren die niet alleen talent aantrekt, maar ook behoudt. Het gaat uiteindelijk om een balans tussen thuiswerken en fysieke aanwezigheid op kantoor, waarbij de voordelen voor zowel medewerker als organisatie optimaal worden benut.

Delen:

Meer nieuws

E-zine: WorkPlace Xperience 2025

E-zine: WorkPlace Xperience 2025

donderdag 20 maart

Welkom bij het officiële e-zine van De WorkPlace Xperience 2025! In deze editie lees je alles over de nieuwe thema's, ...

Lees meer

Erik Scherder spreker tijdens City Table XL op 4 april

Erik Scherder spreker tijdens City Table XL op 4 april

donderdag 20 maart

'De invloed van beleving en omgeving op het menselijk brein en haar gedrag' is de titel van de presentatie van Erik Scherder ...

Lees meer

Volksbank kiest voor Sodexo’s foodservice Modern Recipe

Volksbank kiest voor Sodexo’s foodservice Modern Recipe

woensdag 19 maart

Op het hoofdkantoor van de Volksbank in Utrecht genieten de medewerkers sinds kort van duurzaam, vers en gezond eten. De ...

Lees meer

Tweede fase van NRC-verbouwing afgerond

Tweede fase van NRC-verbouwing afgerond

woensdag 19 maart

Na een succesvolle herinrichting van de kantoorruimte in 2023 heeft PD Group nu de tweede fase van de totaalverbouwing in ...

Lees meer

<span>Designers tijdens WorkPlace Xperience 2025</span>

Designers tijdens WorkPlace Xperience 2025

dinsdag 18 maart

Ook dit jaar spelen vier designers een sleutelrol in het vormgeven van een unieke en inspirerende ervaring voor ...

Lees meer

Modern partnerschap: vertrouwen is de basis

Modern partnerschap: vertrouwen is de basis

dinsdag 18 maart

Het partnerschap dat de gemeente Amsterdam, Vebego, TwynstraGudde en VFM zijn aangegaan, is nog maar een half jaar oud. ...

Lees meer

5 juni 2025: Campus Day in Amsterdam!

5 juni 2025: Campus Day in Amsterdam!

maandag 17 maart

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

SWP Talks #59: Integraal Huisvestingsmanagement

SWP Talks #59: Integraal Huisvestingsmanagement

maandag 17 maart

Onder leiding van Wim Kooyman bespreken de deelnemers aan deze SWP Talks het onderwerp 'Integraal Huisvestingsmanagement'. ...

Lees meer

Ictoria en Xtoria versterken de missie van DeFaCo

Ictoria en Xtoria versterken de missie van DeFaCo

vrijdag 14 maart

Vanaf 1 februari 2025 maken Ictoria en Xtoria deel uit van DeFaCo B.V., het moederbedrijf van Breedweer, De Ster en Jaro. ...

Lees meer

Facility & Workplace Management Marktonderzoek

Facility & Workplace Management Marktonderzoek

vrijdag 14 maart

De facilitair manager van de toekomst is flexibel, kostenbewust en op de hoogte van technologie. Dit blijkt uit het Facility ...

Lees meer

Circulariteit meetbaar maken met de Facility Circularity Index

Circulariteit meetbaar maken met de Facility Circularity Index

vrijdag 14 maart

De wereldwijde vraag naar grondstoffen blijft toenemen, terwijl veel natuurlijke hulpbronnen eindig zijn. De urgentie om ...

Lees meer

facilitylinQ nieuwe partner Smart WorkPlace

facilitylinQ nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 14 maart

Op het gebied van kantoormeubilair is facilitylinQ is een internationale dienstverlener en helpt organisaties bij het ...

Lees meer

Digitaal contractmanagement in de cateringbranche

Digitaal contractmanagement in de cateringbranche

donderdag 13 maart

The Food Office en Grip Facility slaan de handen ineen om cateringcontractmanagement te digitaliseren. Hierdoor worden de ...

Lees meer

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

woensdag 12 maart

Een mooi project van PD Group in Amstelveen. Dit is een volgende stap in het moderniseren van het historische Raadhuis na ...

Lees meer

Envalue nieuwe partner Smart WorkPlace

Envalue nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 maart

Met data-gedreven inzichten en strategisch advies is Envalue de innovatiefste vastgoedadviseur van Nederland. Om bij te ...

Lees meer

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

Een schonere en duurzamere werkomgeving met Asito

dinsdag 11 maart

Asito werkt elke dag aan een betere leefomgeving. In 2028 wil Asito hét meest mensgerichte en data-gedreven schoonmaakbedrijf ...

Lees meer

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

Online debat: Slimme werkplekken, wat levert het op?

dinsdag 11 maart

Samen met experts van Vodafone Business, Spacewell en Zens kijken we op woensdag 2 april in een online debat naar de waarde ...

Lees meer

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

Stem op ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year

dinsdag 11 maart

De genomineerden voor de ISS WorkPlace Manager en Talent of the Year Awards zijn bekend! Breng hier je stem uit!

Lees meer

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

Breng je stem uit op de CSU Smart Solution of the Year Award

maandag 10 maart

De genomineerde innovaties voor de CSU Smart Solution of the Year Award zijn bekend! Ontdek de innovaties en breng je stem ...

Lees meer

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

IHP Dashboard voor onderwijshuisvesting

maandag 10 maart

Betrouwbare data is belangrijk om de juiste afwegingen te kunnen maken. Ook geeft het Dashboard gemeenten en schoolbesturen ...

Lees meer

Terug naar boven