Acht op tien bedrijven monitoren de kantoorbezetting

3 min

 

Acht op tien bedrijven monitoren de kantoorbezetting

In de nasleep van de COVID-19-pandemie heeft de kantoorbezetting een aanzienlijke transformatie ondergaan. Bedrijven herzien daarom vaak hun beleid voor fysieke aanwezigheid op de werkplek.

Terwijl bedrijven proberen te navigeren door alle hybride werkregelingen, wordt zichtbaarheid van wie wanneer op kantoor is steeds belangrijker voor het bevorderen van productiviteit, samenwerking en het optimaliseren van middelen.

Verplichte aanwezigheid

Een onderzoek van CBRE toont aan dat 65% van de bedrijven werknemers verplicht om terug te keren naar kantoor, terwijl slechts 30% vrijwillige aanwezigheid handhaaft. De resultaten verschillen echter wel per sector. Volgens een enquête van ResumeBuilder.com volgt bijna acht op de tien bedrijven (79%) de kantoorbezetting van werknemers. Een voorbeeld is de farmaceutische gigant AstraZeneca in Zweden. Zij introduceerden in 2023 digitale monitoring van personeel. Het bedrijf registreert daarbij hoe vaak werknemers verbinding maken met het netwerk van AstraZeneca om inzicht te krijgen in hun aanwezigheid op kantoor. AstraZeneca is niet de enige die de controle over de kantoorbezetting aanscherpt, want volgens de Financial Times is consultancy- en auditreus EY onlangs begonnen met het monitoren van de kantoorbezetting van zijn werknemers in het Verenigd Koninkrijk. Het hybride werkbeleid van het bedrijf vereist dat werknemers minstens twee dagen per week op kantoor zijn, en ten minste 50% van sommige teams moet nog aan deze eis voldoen. Door het bijhouden van de aanwezigheid van werknemers, streven bedrijven naar hoge productiviteitsniveaus, het halen van deadlines en het efficiënt gebruiken van kantoorbronnen. Grote technologiebedrijven zoals Meta Platforms, TikTok en Google monitoren ook de bezettingsgraad en gebruiken vaak de gegevens van hun kantoorbadges om het hybride werkbeleid te waarborgen en inzichten te vergaren.

Tools om kantoorbezetting te monitoren

Er zijn verschillende opties om inzicht te krijgen in de bezettingsgraad en ruimtes van kantoor. Naast handmatige tracking van de aanwezigheid van werknemers, zijn het swipe-gedrag van kantoorbadges, wifiverbinding en meetingroom- en desksensoren manieren om kantoorbezetting bij te houden. Het monitoren helpt bedrijven bij het optimaliseren van productiviteit, samenwerking en het gebruik van middelen en ruimtes.

Badge swipes

Badges of kantoorsleutelpassen vereisen meestal dat werknemers een fysieke badge of kaart door een lezer halen om toegang te krijgen tot een gebouw of specifieke gebieden binnen het gebouw. Ze kunnen ook een handige en nauwkeurige methode zijn om aankomst en vertrek van werknemers te registreren. Sommige van deze systemen bieden realtime data-integratie in aanwezigheidsregistratiesystemen, wat efficiënte monitoring mogelijk maakt. Bovendien zijn badge swipe-systemen gemakkelijk schaalbaar, waardoor ze geschikt zijn voor organisaties van verschillende groottes.

Tracking

Handmatige tracking omvat het gebruik van traditionele methoden zoals aanmeldingsbladen of tijdkloksystemen voor het registreren van aanwezigheid. Hoewel deze benaderingen een betrouwbare manier bieden om teamaanwezigheid te volgen, vooral in kleinere of minder technologisch geavanceerde omgevingen, vertrouwen ze op handmatige invoer en supervisie, wat kan leiden tot menselijke fouten.

Wifi

Wifiverbindingen stellen organisaties in staat om bestaande draadloze infrastructuur te gebruiken om de aanwezigheid van werknemers te monitoren. Deze methode biedt een geautomatiseerde oplossing die minimale extra hardware vereist en realtime gegevens biedt over de connectiviteit van werknemers binnen de kantooromgeving.

Bezettingssensoren

Bezettingssensoren (ook wel bewegingsdetectoren genoemd) zijn een geavanceerde technologie voor het volgen van bezettingsniveaus binnen de werkplek. Deze sensoren kunnen inzicht bieden in het gebruik van werkplekken en verkeerspatronen, waardoor organisaties kantoorindelingen en middelenallocatie kunnen optimaliseren met behulp van datagedreven inzichten. Desksensoren bieden gedetailleerde informatie over het gebruik en de bezetting van individuele bureaus, waardoor organisaties de werkgewoonten en voorkeuren van werknemers kunnen begrijpen. Dit inzicht stelt organisaties in staat om bureautoewijzing en ruimtegebruik te optimaliseren voor maximale efficiëntie.

Organisaties streven naar een balans tussen flexibiliteit in werken op afstand en operationele efficiëntie. Daarbij is het monitoren van kantoorbezetting onderdeel van een bredere verschuiving naar datagedreven besluitvorming. In de toekomst zullen nieuwe technologie en de integratie van (op maat gemaakte) werknemersvoorkeuren cruciaal zijn in het vormgeven van de moderne werkplek. De software van TableAir helpt bedrijven met inzicht in bezettingsgraad en overbezette en onderbenutte kantoorruimtes. Neem vrijblijvend contact met ons op voor advies op maat of een gratis demo.

Delen:

Meer nieuws

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

donderdag 20 november

Benieuwd hoe een toekomstbestendige leeromgeving tot stand komt en welke uitdagingen er dan op je afkomen? Jij kunt de grootste ...

Lees meer

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

donderdag 20 november

Hybride werken mag dan de nieuwe norm zijn, het kantoor blijft het kloppend hart van iedere organisatie. Dat is de belangrijkste ...

Lees meer

<span>Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’</span><span> </span>

Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’ 

woensdag 19 november

De Tuin van Holland heeft op 17 november een praktische gids gepubliceerd die publieke inkopers op weg helpt naar natuurinclusieve ...

Lees meer

<span>Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday</span>

Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday

woensdag 19 november

Draaijer Group en HEYDAY bundelen kracht in één ecosysteem voor de volledige levenscyclus van de werkomgeving.

Lees meer

Blog: Balance@Work

Blog: Balance@Work

dinsdag 18 november

Wanneer op 20 en 21 mei 2026 in de Jaarbeurs in Utrecht de 5e editie van de WorkPlace Xperience wordt gehouden is het ruim ...

Lees meer

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

dinsdag 18 november

Het belang van welzijn op de werkplek neemt alsmaar toe. Er is meer aandacht voor mentale veerkracht en gezondheid, die ...

Lees meer

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

vrijdag 14 november

Farid Azarkan (Director Facilities & Real Estate) en Paula Raijmaker (Manager Vastgoed) van de Rabobank, en John van ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Terug naar boven