Acht op tien bedrijven monitoren de kantoorbezetting

3 min

 

Acht op tien bedrijven monitoren de kantoorbezetting

In de nasleep van de COVID-19-pandemie heeft de kantoorbezetting een aanzienlijke transformatie ondergaan. Bedrijven herzien daarom vaak hun beleid voor fysieke aanwezigheid op de werkplek.

Terwijl bedrijven proberen te navigeren door alle hybride werkregelingen, wordt zichtbaarheid van wie wanneer op kantoor is steeds belangrijker voor het bevorderen van productiviteit, samenwerking en het optimaliseren van middelen.

Verplichte aanwezigheid

Een onderzoek van CBRE toont aan dat 65% van de bedrijven werknemers verplicht om terug te keren naar kantoor, terwijl slechts 30% vrijwillige aanwezigheid handhaaft. De resultaten verschillen echter wel per sector. Volgens een enquête van ResumeBuilder.com volgt bijna acht op de tien bedrijven (79%) de kantoorbezetting van werknemers. Een voorbeeld is de farmaceutische gigant AstraZeneca in Zweden. Zij introduceerden in 2023 digitale monitoring van personeel. Het bedrijf registreert daarbij hoe vaak werknemers verbinding maken met het netwerk van AstraZeneca om inzicht te krijgen in hun aanwezigheid op kantoor. AstraZeneca is niet de enige die de controle over de kantoorbezetting aanscherpt, want volgens de Financial Times is consultancy- en auditreus EY onlangs begonnen met het monitoren van de kantoorbezetting van zijn werknemers in het Verenigd Koninkrijk. Het hybride werkbeleid van het bedrijf vereist dat werknemers minstens twee dagen per week op kantoor zijn, en ten minste 50% van sommige teams moet nog aan deze eis voldoen. Door het bijhouden van de aanwezigheid van werknemers, streven bedrijven naar hoge productiviteitsniveaus, het halen van deadlines en het efficiënt gebruiken van kantoorbronnen. Grote technologiebedrijven zoals Meta Platforms, TikTok en Google monitoren ook de bezettingsgraad en gebruiken vaak de gegevens van hun kantoorbadges om het hybride werkbeleid te waarborgen en inzichten te vergaren.

Tools om kantoorbezetting te monitoren

Er zijn verschillende opties om inzicht te krijgen in de bezettingsgraad en ruimtes van kantoor. Naast handmatige tracking van de aanwezigheid van werknemers, zijn het swipe-gedrag van kantoorbadges, wifiverbinding en meetingroom- en desksensoren manieren om kantoorbezetting bij te houden. Het monitoren helpt bedrijven bij het optimaliseren van productiviteit, samenwerking en het gebruik van middelen en ruimtes.

Badge swipes

Badges of kantoorsleutelpassen vereisen meestal dat werknemers een fysieke badge of kaart door een lezer halen om toegang te krijgen tot een gebouw of specifieke gebieden binnen het gebouw. Ze kunnen ook een handige en nauwkeurige methode zijn om aankomst en vertrek van werknemers te registreren. Sommige van deze systemen bieden realtime data-integratie in aanwezigheidsregistratiesystemen, wat efficiënte monitoring mogelijk maakt. Bovendien zijn badge swipe-systemen gemakkelijk schaalbaar, waardoor ze geschikt zijn voor organisaties van verschillende groottes.

Tracking

Handmatige tracking omvat het gebruik van traditionele methoden zoals aanmeldingsbladen of tijdkloksystemen voor het registreren van aanwezigheid. Hoewel deze benaderingen een betrouwbare manier bieden om teamaanwezigheid te volgen, vooral in kleinere of minder technologisch geavanceerde omgevingen, vertrouwen ze op handmatige invoer en supervisie, wat kan leiden tot menselijke fouten.

Wifi

Wifiverbindingen stellen organisaties in staat om bestaande draadloze infrastructuur te gebruiken om de aanwezigheid van werknemers te monitoren. Deze methode biedt een geautomatiseerde oplossing die minimale extra hardware vereist en realtime gegevens biedt over de connectiviteit van werknemers binnen de kantooromgeving.

Bezettingssensoren

Bezettingssensoren (ook wel bewegingsdetectoren genoemd) zijn een geavanceerde technologie voor het volgen van bezettingsniveaus binnen de werkplek. Deze sensoren kunnen inzicht bieden in het gebruik van werkplekken en verkeerspatronen, waardoor organisaties kantoorindelingen en middelenallocatie kunnen optimaliseren met behulp van datagedreven inzichten. Desksensoren bieden gedetailleerde informatie over het gebruik en de bezetting van individuele bureaus, waardoor organisaties de werkgewoonten en voorkeuren van werknemers kunnen begrijpen. Dit inzicht stelt organisaties in staat om bureautoewijzing en ruimtegebruik te optimaliseren voor maximale efficiëntie.

Organisaties streven naar een balans tussen flexibiliteit in werken op afstand en operationele efficiëntie. Daarbij is het monitoren van kantoorbezetting onderdeel van een bredere verschuiving naar datagedreven besluitvorming. In de toekomst zullen nieuwe technologie en de integratie van (op maat gemaakte) werknemersvoorkeuren cruciaal zijn in het vormgeven van de moderne werkplek. De software van TableAir helpt bedrijven met inzicht in bezettingsgraad en overbezette en onderbenutte kantoorruimtes. Neem vrijblijvend contact met ons op voor advies op maat of een gratis demo.

Delen:

Meer nieuws

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

woensdag 16 juli

Na de onlangs aangekondigde verkoop van Brink Software treedt de holdingdirectie, bestaande uit Adriaan Visser, Erik Deiman ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

woensdag 16 juli

Simpliciteit en rust, dat staat voor Bert Bagijn centraal als het gaat om een gezonde relatie met werk, relaties en zijn ...

Lees meer

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

dinsdag 15 juli

In deze klantcase blikken we samen met Maurice Verwer, Director Facility Management & Business Support bij PwC, terug ...

Lees meer

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

maandag 14 juli

Tijdens de Workplace Xperience 2025 presenteerde PHI Factory de Facility Circularity Index (FCI): de eerste methode die ...

Lees meer

Webinar: Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving

Webinar: Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving

donderdag 10 juli

Op woensdag 17 september organiseren we een inspirerend webinar over circulariteit in de gebouwde omgeving.

Lees meer

De ´vraag naar aanwezigheid´ 

De ´vraag naar aanwezigheid´ 

donderdag 10 juli

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

SWP Talks #67: Hospitality

SWP Talks #67: Hospitality

woensdag 9 juli

Anna Casemier zit als host met Lisette van der Valk, Projectmanager Huisvesting van Young Facility, en Hotelier Willem Reimers, ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Stephan Simons

WorkPlace Inside: Stephan Simons

woensdag 9 juli

"Ontspanning, inspiratie en grip houden, ook buiten het ondernemen." Daarmee beschrijft Stephan Simons zijn mentaliteit ...

Lees meer

De kracht van een goed werkplekconcept

De kracht van een goed werkplekconcept

dinsdag 8 juli

Solved moest tijdelijk met het hele kantoor verhuizen, een nieuwe plek geeft ook ruimte voor nieuwe inzichten. Silvia de ...

Lees meer

Niet blindstaren op energie

Niet blindstaren op energie

vrijdag 4 juli

Deelnemers aan het rondetafelgesprek 'de kracht van een integrale aanpak' willen zich niet blindstaren op alleen het onderwerp ...

Lees meer

Haskoning opent nieuw duurzaam kantoor

Haskoning opent nieuw duurzaam kantoor

donderdag 3 juli

Op de TU Delft Campus transformeerde Haskoning de monumentale Mijnbouwfaculteit naar een modern Paris Proof kantoor. Voor ...

Lees meer

Gaat AI ons redden?

Gaat AI ons redden?

donderdag 3 juli

In de BNW Index 2024 werd geconstateerd dat ontwikkelingen rondom de werkomgeving elkaar zó snel opvolgen, dat we ...

Lees meer

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

woensdag 2 juli

Op 5 juli 2025 opent SC Cambuur officieel de deuren van haar nieuwe thuisbasis: het Kooi Stadion. Deze datum staat bij veel ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Esther Roelofs

WorkPlace Inside: Esther Roelofs

woensdag 2 juli

Wat kan de Himalaya ons leren over een goede werkomgeving? Esther Roelofs vertelt over haar connectie met hiken en de werkplek ...

Lees meer

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur HEYDAY Interim

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur HEYDAY Interim

dinsdag 1 juli

Per 1 juli is Natalie Hofman aangesteld als de nieuwe business unit directeur bij HEYDAY Interim, een zelfstandige business ...

Lees meer

Het belang van certificering en rapportage bij compliance

Het belang van certificering en rapportage bij compliance

dinsdag 1 juli

Op een zonovergoten ochtend in mei vindt de Compliance Round Table plaats in een heel bijzondere locatie: ‘De Kapel’ ...

Lees meer

Vero: nieuwe gratis AI-agent

Vero: nieuwe gratis AI-agent

maandag 30 juni

Alvero ondersteunt workplace professionals met Agentic AI Introductie Vero: een gratis AI-agent die helpt met vragen, ideeën ...

Lees meer

“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

maandag 30 juni

“De nood tot vernieuwing van onderwijshuisvesting is hoog”, valt te lezen in een opiniestuk van Jan Joost Flim, ...

Lees meer

E-zine 'Smart Buildings'

E-zine 'Smart Buildings'

donderdag 26 juni

De adoptie, transformatie en mogelijkheden van technologie op de werkplek zijn ongekend en ontwikkelen harder dan ooit. ...

Lees meer

Ontdek met Amabel het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek met Amabel het nieuwe kantoor van Haskoning

donderdag 26 juni

Op woensdag 2 juli 2025 vertelt Amabel Chiarito over het innovatieve werkplekconcept van Haskoning in het nieuwe, duurzame ...

Lees meer

Terug naar boven