Tevredenheid opdrachtgevers over providers blijft stijgen

5 min

 

Tevredenheid opdrachtgevers over providers blijft stijgen

De tevredenheid over providers is bij opdrachtgevers toegenomen, zowel algemeen als op alle onderdelen. Dat is een van de conclusies uit het FM Provider Performance Onderzoek.

Met een 7,5 ligt de algemene tevredenheid boven het resultaat van het eerste Provider Performance Onderzoek in 2016 (6,9) en het resultaat van vorig jaar (7,3). De onderliggende resultaten laten zien dat de providers goed in staat zijn geweest om juist in deze COVID-19-situatie onderscheidend te zijn. Er is veel gevraagd in flexibiliteit, samenwerking en vakmanschap: onderwerpen waar snel en tastbaar resultaat bij hoort. Meer strategische onderwerpen, zoals innovatie, stonden minder prominent op de agenda, maar nemen met de ‘return to normal’ weer snel in belang toe. De toekomstige trend van de algemene tevredenheid is dan ook sterk afhankelijk van hoe snel providers ook weer de shift van een crisis-modus naar langere termijn strategie maken.

COVID-19 zorgt voor ‘back to basics’

Opdrachtgevers hebben massaal hun prioriteiten aangepast aan de context van COVID-19. Het belang dat wordt gehecht aan Innovatie & Continu Verbeteren is sterk gedaald, terwijl Contract Compliance (de mate waarin providers de gemaakte afspraken naleven) haast vanuit het niets de top drie van belangrijkste aspecten binnenkomt. Dit is niet verrassend wanneer dit in het licht van COVID-19 wordt bezien. De topprioriteiten hebben gelegen bij het af- en opschalen van dienstverlening en het zorgen voor een veilige en hygiënische werkomgeving. Langere termijn ontwikkeling is voor even geparkeerd. Nu het einde van COVID-19 in zicht komt, mag worden verwacht dat na de heropening van kantoren en het inslijpen van de nieuwe werkgewoontes, de aandacht van opdrachtgevers weer verschuift naar het creëren van klantwaarde en innovatie.

Flexibiliteit was het buzzwoord van 2020

Niet geheel onverwacht blijkt dat Flexibiliteit in 2020 een belangrijke graadmeter was voor de performance van providers. Veel meer dan in de jaren ervoor. De providers hebben daar boven verwachting goed op ingespeeld, zo blijkt uit het onderzoek. De tevredenheid is met 0,5 rapportpunt gestegen naar een 8,2. Ook op alle onderliggende aspecten zien we een verbetering. Zo hechten opdrachtgevers veel waarde aan het kunnen inspelen op de ontwikkelingen binnen de organisatie en aan het kunnen leveren van daarop afgestemde dienstverlening. Op beide fronten hebben de providers beter gescoord dan vorig jaar. Een ander opvallend succes is de mate waarin providers in staat zijn om in te spelen op gevraagde verbetermogelijkheden. Ten opzichte van vorig jaar is de tevredenheid hierover met meer dan 1 rapportpunt gestegen.

Managing Agent model gunstigst om mee te bewegen in onzekere tijden

Het Managing Agent model is al jaren het best scorende model, vooral vanwege de flexibiliteit en de onafhankelijkheid tussen de managementtaken van de Managing Agent en de uitvoering van dienstverlening door andere providers. Ook dit jaar wordt dit beeld bevestigd en is het Managing Agent model met een 7,7 het best scorende sourcingsmodel. Hiermee laat het Managing Agent model het IFM model achter zich, waar beiden vorig jaar nog gelijk scoorden. Niet verwonderlijk, omdat juist dit jaar flexibiliteit en onafhankelijkheid extra relevant zijn geweest. Op alle thema’s en competenties zien we een stijging ten opzichte van 2019. Opvallend is de zeer hoge score op Integriteit en Betrouwbaarheid(9,2), dat samen met Aansluiting op de Core Business (8,4) één van de belangrijke maatgevers is voor de waardering van opdrachtgevers.

Opdrachtgevers hanteren andere meetlat voor hard en soft serviceproviders

De tevredenheid van opdrachtgevers over hard- en soft service providers is vergelijkbaar, respectievelijk een 7,8 en een 7,6. Het valt echter op dat er grote verschillen zitten in de wijze waarop opdrachtgevers beide soorten providers beoordelen. Voor hard service providers geldt dat opdrachtgevers met name vakmanschap, het nakomen van afspraken en het goed aansluiten op businessbehoeften zeer belangrijk vinden. Voor soft service providers ligt de focus vooral op integratie van dienstverlening en samenwerking. De hoge tevredenheid over zowel hard- als soft service providers laat zien dat beide soorten providers goed in staat zijn om in te spelen op de andere verwachtingspatronen die opdrachtgevers hebben over de dienstverlening.

Impact van veranderende functie kantoor op verwachtingspatroon opdrachtgevers

Niet nieuw of verrassend is dat opdrachtgevers in grote mate verwachten dat de functie van kantoor drastisch gaat veranderen. Kantoor wordt meer een plek voor ontmoeten en samenwerken, terwijl geconcentreerd en individueel werken meer verschuift naar de thuiswerkplek. Bijna twee derde van de opdrachtgevers verwacht dat dit leidt tot een structurele facilitaire ondersteuning in de thuissituatie. Bovendien verwacht meer dan de helft van de respondenten een toename van decentrale kantoorlocaties en gedeelde hubs. Dit heeft tot resultaat dat de dienstverlening van opdrachtgevers segmenteert: meer locaties, meer type omgevingen en meer diversiteit in de gevraagde diensten en de bijbehorende kwaliteit en volumes. Als we dit vertalen naar wat gevraagd wordt van providers, dan verwachten wij een sterkere focus op ondernemerschap (proactiviteit, flexibiliteit), personalisering (maatwerk, diversiteit) en vooral innovatie en continu verbeteren.

Overall

In de top vijf van de overall Provider Performance Score staan twee Smart WorkPlace partners, HEYDAY (3) en Heijmans (4). Ook Smart WorkPlace partner D&B haalde de top tien (10). SmartWorkPlace partners Strukton en ISS eindigden respectievelijk op een twaalfde en dertiende plaats.

Onderdelen

Op de verschillende onderdelen scoorden de partners ook hoog. Zo was D&B de beste bij Managing Agent, HEYDAY bij IFM, eindigden HEYDAY en Heijmans als twee en drie bij Multi Service, en behaalde Heijmans ook bij PPS een tweede plaats.

Opzet onderzoek

Het FM Provider Performance Onderzoek onderzoekt op een objectieve en onafhankelijke manier, de prestaties van facilitaire providers in Nederland bij wie sprake is van hoge-knip-uitbestedingsvormen. Het onderzoek vond voor de vijfde maal plaats. Voor het eerst zijn dit jaar alle onderzoeksresultaten terug te vinden op een website.

Delen:

Meer onderzoek

Ontdek het perspectief van de opdrachtgever

Ontdek het perspectief van de opdrachtgever

dinsdag 19 november

De wensen van opdrachtgevers in de cateringmarkt veranderen snel. Hoe spelen cateraars hierop in en wat zien we terug in ...

Lees meer

Onderzoek belicht verschillende perspectieven cateringbranche

Onderzoek belicht verschillende perspectieven cateringbranche

woensdag 16 oktober

Bestaat de ideale cateringoplossing en hoe pas je die in jouw organisatie toe? The Food Office deed onderzoek naar de Nederlandse ...

Lees meer

Nederlandse Facility & workplace management marktonderzoek

Nederlandse Facility & workplace management marktonderzoek

maandag 11 maart

Ieder jaar wordt in opdracht van FMN het Facility & Workplace Marktonderzoek uitgevoerd door TwynstraGudde. Het onderzoek ...

Lees meer

Ongezond binnenklimaat als reden om andere baan te zoeken

Ongezond binnenklimaat als reden om andere baan te zoeken

donderdag 29 februari

Voor één op de vijf Nederlanders is een ongezond binnenklimaat op de werkvloer een reden om een andere baan ...

Lees meer

Trendrapport 2024: trends binnen kantoor & werken

Trendrapport 2024: trends binnen kantoor & werken

dinsdag 20 februari

Werkomgevingen hebben de afgelopen jaren veel veranderingen doorgemaakt. In dit trendrapport zet Rever de meest prominente ...

Lees meer

Een nieuwe rol: Chief Hybrid Officer

Een nieuwe rol: Chief Hybrid Officer

woensdag 31 januari

De adoptie van hybride werken leidt tot een nieuwe C-level rol: de Chief Hybrid Officer. Zo blijkt uit de whitepaper 'The ...

Lees meer

Samenwerken, creativiteit en welzijn topprioriteiten in toekomstige werkomgeving

Samenwerken, creativiteit en welzijn topprioriteiten in toekomstige ...

woensdag 31 januari

Medewerkers willen zelf steeds meer beslissen waar, wanneer en hoe ze werken. Dat heeft grote impact op de manier van werken ...

Lees meer

Whitepaper: De echte kosten van CO2

Whitepaper: De echte kosten van CO2

donderdag 11 januari

CO2-impact is een veelbesproken onderwerp in de kantooromgeving. In dit Whitepaper legt Solved uit hoe je de 'echte' CO2-uitstoot ...

Lees meer

Op weg naar integrale en waardengerichte businesscases

Op weg naar integrale en waardengerichte businesscases

dinsdag 5 december

Ingrepen in huisvesting gaan vaak gepaard met forse investeringen. Een businesscase moet inzicht geven in een gezonde verhouding ...

Lees meer

De intelligente geconnecteerde werkplek

De intelligente geconnecteerde werkplek

woensdag 22 november

Vastgoedteams over de hele wereld hebben te maken met onzekerheden. De meeste medewerkers willen nu deels vanuit huis werken. ...

Lees meer

Grote financiële onzekerheid voor gemeenten

Grote financiële onzekerheid voor gemeenten

donderdag 16 november

De VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) heeft een opmerkelijk advies gegeven aan gemeenten over hun begrotingen vanaf ...

Lees meer

Analysetools effenen de weg voor duurzamere gebouwen

Analysetools effenen de weg voor duurzamere gebouwen

woensdag 8 november

Klimaatverandering is hét thema van onze tijd. We weten dat de gebouwde omgeving een van de grootste uitstoters is ...

Lees meer

Ook TNO ziet hybride werken als blijvend

Ook TNO ziet hybride werken als blijvend

woensdag 1 november

Na de lockdowns werkt een op de drie Nederlanders nog steeds regelmatig vanuit huis. Daarbij gaat het vooral om hybride ...

Lees meer

Hoe facilitymanagement de weg kan wijzen

Hoe facilitymanagement de weg kan wijzen

woensdag 25 oktober

Nu de vraag naar meer transparantie en verantwoord ondernemen steeds luider klinkt, heeft de CRE-strategie zich snel moeten ...

Lees meer

Whitepaper: Gids voor slimme gebouwen

Whitepaper: Gids voor slimme gebouwen

woensdag 11 oktober

Hoe verhoog je de waarde van je huidige gebouwen? In deze gids zet Spacewell-consultant Erik Ubels de belangrijkste aspecten ...

Lees meer

Whitepaper: Het pad naar een hybride werkmodel

Whitepaper: Het pad naar een hybride werkmodel

woensdag 4 oktober

Hoe bewandel je met je organisatie het pad naar een succesvol hybride werkmodel? In deze whitepaper, geschreven door Memoori ...

Lees meer

<span class='hero-whale__top__title__text '>Stressklachten van hogeschool-docenten reduceren</span>

Stressklachten van hogeschool-docenten reduceren

vrijdag 28 juli

Burn-out klachten zijn prominenter dan ook, hoe kan de werkomgeving hier invloed op uit oefenen? Onderzoekers Liesbet Rabbinge ...

Lees meer

René Keijzer (DCMR): 'Iedereen is altijd welkom in de herberg'

René Keijzer (DCMR): 'Iedereen is altijd welkom in de ...

dinsdag 18 juli

Is maatwerk voor hybride werken nodig? Volgens René Keijzer van DCMR Milieudienst Rijnmond wel. Met CfPB bespreekt ...

Lees meer

Doen grote organisaties wel genoeg aan duurzaamheid?

Doen grote organisaties wel genoeg aan duurzaamheid?

maandag 17 juli

We zitten in de meest ingrijpende bedrijfstransformatie in 50 jaar, zo klinkt het onderzoek van adviesbureau Boston Consulting ...

Lees meer

Behoefte aan echt samenwerken

Behoefte aan echt samenwerken

woensdag 7 juni

Relationeel samenwerken in Facility Management. We willen het wel … Maar hoe dan? Joris van Eijkeren, Commercieel ...

Lees meer

Terug naar boven