Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

2 min

 

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx van BUREAU VANDERVORM je mee in hun gedachtenproces.

Cultuur en identiteit

Het ultieme doel is niet het veranderen van de werkomgeving an sich, zegt Suzan. “Het doel is mensen faciliteren in het werk dat ze doen. En dat werk is veranderd, door hybride werken, door technologie en op termijn zal AI onze manier van werken ook veranderen. Je doet thuis andere dingen dan op kantoor, waar je komt met een duidelijk doel.” De inrichting moet deze nieuwe manier van werken ondersteunen.

Cruciaal hierbij is de cultuur en identiteit van de organisatie. “Ik ben ervan overtuigd dat het goed is voor mensen dat ze voelen waar ze werken,” zegt Suzan. “Dat je je thuis voelt en je ermee identificeert.” Dit uit zich niet alleen in een logo, maar in kleurgebruik, materialen en de algehele sfeer. Ze geeft een voorbeeld van een technisch productiebedrijf. “80 procent van de kantoormedewerkers had een technische achtergrond. De cultuur was: ‘Doe maar gewoon’ en tegelijkertijd waren ze heel trots. Hippe koffie hoeft daar niet. Sterker nog, de vaste koffiemomenten om 10.00, 12.00 en 14.30 uur in het bedrijfsrestaurant, wanneer zowel de productiehal als het kantoor leegliepen, zaten zo ingebakken in de cultuur dat we dat vooral zo gelaten hebben. We hebben er alleen voor gezorgd dat de aanloop van medewerkers en het bedrijfsrestaurant minder in het zicht van binnenkomende gasten waren. Dat is maatwerk.”

Een frisse blik

Hoe kun je zelf, als je dagelijks in hetzelfde kantoor werkt, eens kritisch kijken? Suzan en Melvin hebben enkele tips.

Suzan: “Let eens op hoe je wordt ontvangen. Straalt de entree uit wat jullie organisatie is? Word je optimaal gefaciliteerd? Hoe vaak ben je geïrriteerd omdat iets niet werkt, vooral de techniek? Kun je geconcentreerd werken? Denk niet te snel ‘ja’, maar vraag het jezelf echt af: word ik optimaal ondersteund om productief te zijn?”

Melvin vult aan: “Kijk ook eens naar het gebruik. Zijn er plekken die altijd leegstaan of juist altijd bezet? Bij een klant zagen we dat ‘open space’ werkplekken niet werden gebruikt. Mensen zaten de hele dag in focusruimtes of vergaderzalen, waardoor thuiswerken aantrekkelijker bleef. Soms is de oplossing simpel: meer afgesloten focusruimtes creëren met goede akoestiek.”

Benieuwd naar alle tips en het volledige artikel? Lees hier gratis verder.

Delen:

Meer inrichting & design

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

donderdag 18 september

Uit het webinar ‘Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving’ kwamen diverse inzichten: “Circulariteit ...

Lees meer

Lichte ontmoetingsplek in monumentaal ministerie

Lichte ontmoetingsplek in monumentaal ministerie

donderdag 21 augustus

In het Ministerie van Economische Zaken in Den Haag is de orangerie en het Friedhoff-paviljoen nieuw leven ingeblazen. Het ...

Lees meer

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

dinsdag 29 juli

De NAVO-top was een logistieke monsterklus. Alvero vertelt hoe zij voor dit soort evenementen gebruik boven bezit blijven ...

Lees meer

Gezonde en productieve medewerkers door biophilic design

Gezonde en productieve medewerkers door biophilic design

maandag 21 juli

Nederlanders brengen zo’n 90% van de tijd binnen door. In steriele omgevingen met TL-verlichting, kantoren zonder ...

Lees meer

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

woensdag 2 juli

Op 5 juli 2025 opent SC Cambuur officieel de deuren van haar nieuwe thuisbasis: het Kooi Stadion. Deze datum staat bij veel ...

Lees meer

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

dinsdag 17 juni

Het Definitief Ontwerp voor het nieuwe gemeentekantoor van de ABG-organisatie is afgerond. HEVO bereikt daarmee een belangrijke ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

dinsdag 13 mei

Het nieuwe kantoor van Sweco staat in Utrecht en biedt een nieuwe werkplek voor de afdelingen Architectuur, Stedelijke planning ...

Lees meer

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

maandag 7 april

De City Table XL bij gemeente Amstelveen, samen georganiseerd met PD Group, gaf antwoord op een prangende vraag: wat doet ...

Lees meer

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

vrijdag 4 april

Kantoren zijn al lang niet meer alleen plekken om te werken; ze zijn belangrijk voor de sociale contacten en het welzijn ...

Lees meer

Tweede fase van NRC-verbouwing afgerond

Tweede fase van NRC-verbouwing afgerond

woensdag 19 maart

Na een succesvolle herinrichting van de kantoorruimte in 2023 heeft PD Group nu de tweede fase van de totaalverbouwing in ...

Lees meer

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

woensdag 12 maart

Een mooi project van PD Group in Amstelveen. Dit is een volgende stap in het moderniseren van het historische Raadhuis na ...

Lees meer

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

dinsdag 25 februari

Verhuizen van kantoor, extern maar ook intern, is een belangrijke onderneming. Daarom heeft Martsprojecten de belangrijkste ...

Lees meer

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

donderdag 16 januari

Bij BUREAU VANDERVORM weten ze als geen ander dat het aanbod aan werkplekmeubilair onoverzichtelijk groot is. Ook loopt ...

Lees meer

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

dinsdag 3 december

Je selectie van de cateraar is van grote invloed op de medewerkerstevredenheid en het succes van het werkplekconcept. Het ...

Lees meer

Terug naar boven