Pilot combi auto-ov moet CO2-uitstoot op campus terugdringen

Pilot combi auto-ov moet CO2-uitstoot op campus terugdringen

De Radboud Universiteit begint een proef om medewerkers en studenten een nieuw reisadvies naar de campus aan te bieden waarbij auto en ov worden gecombineerd. Dit moet leiden tot minder CO2-uitstoot op de campus.

VOX, het onafhankelijk magazine van de Nijmeegse Radboud Universiteit, interviewde mobiliteitsmanager Carlo Buise over het initiatief, waarbij Radboud University, Radboudumc, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en ROC Nijmegen de handen ineenslaan.

Hoe ziet die pilot eruit?

“Stel, je woont in het Brabantse Nuenen en werkt op de Radboud Universiteit. Hoe kom je dan het snelst op kantoor? De routeplanner meldt dat je er ongeveer een uur over doet met de auto. Ga je uit van het reisadvies van 9292, dan ben je met het openbaar vervoer zo’n twee uur onderweg. Maar er is geen enkele app die auto en trein – of zelfs fiets – combineert. Terwijl je, als je bijvoorbeeld op de trein stapt in Boxmeer, dan óók ongeveer een uur onderweg bent, met minder COâ‚‚-uitstoot.

De mobiliteitsmedewerkers hebben voor de regio Nuenen en twee andere postcoderegio’s uitgezocht hoe reizigers met een combinatie van ov en eigen vervoer naar de universiteit kunnen komen. “Mensen die vanuit het zuiden komen, staan vaak toch stil vanaf Malden. Dan kunnen ze dat laatste stuk beter de Maaslijn pakken, in de trein alvast hun mails lezen en uitstappen op station Heyendaal. Dat scheelt een boel auto’s op de campus.”

Dus het doel is minder auto’s op de campus?

“Ja, want de Nijmeegse campus ligt tussen de woonwijken en kan dat verkeer helemaal niet aan. Er wordt al jaren gewerkt aan het terugdringen van het aantal auto’s. Een ander doel is de uitstoot van COâ‚‚ verminderen en de parkeerdruk rond Heyendaal en de omliggende wijken verlichten. Vergis je niet, er komen ook veel studenten met de auto. Bij de universiteit gaat het om 4 procent, bij de HAN zelfs om 10 procent.”

Hoe krijg je studenten en medewerkers zover dat ze meedoen aan de pilot?

“We kijken wie er in de betreffende postcodegebieden wonen en hopen ze AVG-proof te mogen aanschrijven. Wie meedoet bespaart kosten, omdat de universiteit tijdens de pilot de ov-kosten voor zijn rekening neemt.”

Maar wat nou als je eenmaal in Nijmegen weer een auto nodig hebt om naar een afspraak buiten de deur te gaan?

“Bij klooster Berchmanianum staan twee elektrische deelauto’s (aanmelden kan via Carlo.Buise@radboudumc.nl). En aan de Gerard van Swietenlaan staan elektrische deelfietsen en -auto’s. Het aantal deelauto’s en deelfietsen gaan we volgend jaar uitbreiden. Er komen verschillende hubs op de campus waar je ze kunt lenen.” Buise en zijn team denken momenteel over een app waarmee je de kosten voor de deelauto (of deelfiets) als medewerker meteen in het declaratiesysteem BASS kunt laten lopen. Met treinkaartjes zou dat dan ook makkelijker moeten worden.

Als die deelauto’s er toch staan, kun je ze dan ook pakken voor privégebruik in de avond?

“Bij voorkeur wel. Na werktijd of in het weekend moeten de auto’s ook te reserveren zijn, misschien ook zelfs voor niet-medewerkers die in Brakkenstein wonen. Kosten komen dan vanzelfsprekend voor eigen rekening. De universiteit gaat de wagens niet zelf aanschaffen, dat gaat via een aanbesteding. Een bedrijf à la Amber (voor zakelijke deelauto’s) zal er dan voor moeten zorgen dat er voldoende auto’s beschikbaar zijn. In 2023 moeten de deelauto’s en -fietsen (inclusief bakfietsen) er staan. De gemeente werkt momenteel aan het uitbreiden van het deelwagenpark met elektrische scooters, daar wil de universiteit ook bij aanhaken.”

Kan de universiteit medewerkers of studenten verbieden met de eigen auto naar de campus te komen?

“Niet zozeer verbieden, maar wel ontmoedigen door bijvoorbeeld een hoger parkeertarief te rekenen als er een reëel alternatief voorhanden is. Wat reëel is, moet je met elkaar bespreken.” Als voorbeeld noemt Buise het gebruik van een e-bike voor mensen die niet verder dan vijftien kilometer van de campus wonen of het reizen met trein en bus als de reistijd niet langer dan een uur bedraagt. “Of een combinatie als je totale reis niet langer is dan anderhalf keer de autoreistijd. Je kan ook de zakelijke kilometervergoeding voor het gebruik van de eigen auto verlagen om mensen te stimuleren een deelauto of het ov te pakken. En dat zijn keuzes die het college van bestuur en de medezeggenschap moeten maken.”

Een ander idee is volgens Buise potentiële nieuwe medewerkers al direct op te roepen met het openbaar vervoer naar een sollicitatiegesprek te komen en te voorzien van een op maat gemaakt reisadvies zodra ze in dienst zijn. “Nieuwe medewerkers hebben nog geen ingesleten reisgedrag, dus daar kun je invloed uitoefenen.”

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven