Mobiliteitskeuzes bij hybride werken

Mobiliteitskeuzes bij hybride werken

Een andere manier van werken leidt ook tot andere mobiliteitskeuzes. Vereniging Zakelijke Rijders zet de mogelijkheden op een rij.

We maken tegenwoordig minder woon-werkkilometers, werken meer vanuit huis en onderhouden onze zakelijke contacten via Zoom, Teams en Skype. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat we andere mobiliteitskeuzes maken. Kun je nog wel met je dieselauto bij klanten aankomen? Is een leaseauto nog wel zo vanzelfsprekend of gaan steeds meer mensen over op een mobiliteitsbudget? VZR neemt je mee in de mogelijkheden.

Nog wel een leaseauto nodig? 

Heb je nog wel een leaseauto nodig? Misschien dat je leaseauto tegenwoordig meer stilstaat dan rijdt. Wanneer je zonder leaseauto afkunt, heb je ook geen bijtelling als je hem privé gebruikt en misschien scheelt het ook een schaarse parkeerplek. Je kan ook voor een kleinere (goedkopere) of een elektrische leaseauto gaan. In beide gevallen bespaar je op de bijtelling.

Thuissituatie

Omdat een leasecontract al snel enkele jaren duurt, is het wel zaak om goed op je autokeuze te letten. Hij staat immers een paar jaar tot je beschikking. VZR ziet elk jaar bij het mobiliteitsonderzoek dat de leaseauto onderdeel is van de gezinsmobiliteit. Daarom adviseert VZR je om niet alleen naar de bijtelling te kijken, maar ook de auto te kiezen die past bij jouw thuissituatie.

Korter leasecontract

Je kan ook kiezen voor een korter leasecontract middels een shortleaseconstructie of occasionlease. Dan zit je minder lang aan een leasecontract vast dan de gebruikelijke vier of vijf jaar. Het kenmerk van een shortleaseconstructie is namelijk dat het leasecontract een looptijd heeft van twee maanden tot twee jaar. De kosten hiervoor zijn vaak wel hoger dan bij een langlopend contract.

Occasionleasecontract

Bij een occasionlease kan de looptijd variëren van een paar maanden tot meerdere jaren. Je rijdt dan wel in een gebruikte auto, maar je kunt wel het voordeel hebben dat je nog een auto rijdt met een lager bijtellingspercentage. Bij beide leaseconstructies kan de looptijd behoorlijk variëren.

Mobiliteitsbudget

Bij een mobiliteitsbudget krijg je een fictief bruto maandbedrag. Je kunt zelf bepalen hoe je je zakelijke kilometers aflegt.  Dit kan zijn per fiets, eigen auto, openbaar vervoer etc. Afhankelijk van het gekozen vervoersmiddel zal je budget verlaagd worden met de kosten die je daarvoor maakt. Aan het einde van de maand wordt het bruto bedrag wat over blijft bij je inkomen opgeteld en kun je het, na aftrek van belastingen, netto ontvangen. Bekijk hier enkele rekenvoorbeelden. Bereken dit wel goed door, het kan zijn dat een leasebudget voordeliger is dan een mobiliteitsbudget.

Per kilometer betaalt krijgen

De kilometervergoeding heeft als kenmerk dat deze tot € 0,19 per kilometer onbelast is. Je werkgever betaalt je dan per zakelijk gereden kilometer. Wanneer je elke dag naar je werkgever rijdt (vaste locatie), dan is het een vast bedrag per maand. Deze € 0,19 is al jaren een te lage vergoeding voor de daadwerkelijke variabele autokosten. Mede dankzij de intensive VZR-lobby in Den Haag wordt deze kilometervergoeding verhoogt. Nog niet helemaal naar de zin van VZR, maar een begin is er. In 2023 wordt het bedrag verhoogd naar € 0,21 en in 2024 waarschijnlijk naar € 0,24.

Private leaseauto

Wil je liever zelf je autokeuze bepalen maar toch voor gemak willen gaan, dan kun je niet om de populariteit van een private leaseauto heen. Met een private leaseauto kies je voor een nieuwe auto, waarbij de leasemaatschappij alle financiële zaken voor je regelt. Denk daarbij aan de wegenbelasting, verzekering, onderhoud, afschrijving. Je betaalt hiervoor één maandbedrag en je hoeft alleen nog maar te tanken. Jij bent degene die het private leasecontract aangaat en die dus verantwoordelijk is voor de maandelijkse leasebedragen. Ook nog indien je bij je werkgever vertrekt.

Pas wel op bij de combinatie mobiliteitsbudget én een private leaseauto. Als je met je mobiliteitsbudget alle kosten van een private leaseauto kunt vergoeden, dan kan er sprake zijn van bijtelling volgens de belastingdienst. Je werkgever betaalt namelijk de complete auto. Dat is dan niet direct als leaseauto, maar indirect via een mobiliteitsbudget in combinatie met een private leaseauto.

Er zijn dus veel mogelijkheden. Welke mogelijkheid het beste bij jou past, is afhankelijk van jouw situatie.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven