Het verandertraject bij de HvA en UvA

 

Het verandertraject bij de HvA en UvA

Aestate is nog steeds betrokken bij het verandertraject ten gevolge van de verhuizing van de HvA en UvA. Ongeveer 600 medewerkers van ICTS, Facility Services en het Administratief Centrum zijn destijds verhuisd.

Ontrafelexpert Tessa Butter, adviseur bij Aestate, is tijdens en na de verhuizing betrokken gebleven bij het verandertraject: het begeleiden van de gebruikers naar de nieuwe werkomgeving en de nieuwe manier van werken (Hybride Werken).

Evaluatie

Belangrijk onderdeel van dit verandertraject is het uitvoeren van evaluaties om de medewerkerservaringen binnen de werkomgeving te verzamelen.  “Na de verhuizing ben ik in samenwerking met de werkgroep Hybride Werken van de HvA en UvA een evaluatiecyclus gestart. Dit is gestart met een nulmeting die als basis diende voor de, tot nu toe twee uitgevoerde, vervolgmetingen.” Op basis van de uitkomsten van elke meting worden quick wins geformuleerd, acties die op korte termijn kunnen worden opgepakt om de knelpunten te verminderen of verhelpen. Uiteraard wordt ook stilgestaan bij de succesfactoren: hoe kunnen we deze vasthouden?

Gebruikerssessies

Na elke meting is een gebruikerssessie, ofwel klankbordgroep, georganiseerd om verdieping te verkrijgen op de gegeven antwoorden. “Wij als Aestate staan ervoor om de medewerkers zoveel mogelijk te betrekken, zodat gezamenlijk wordt gewerkt naar een steeds optimalere werkomgeving”. Zo heeft er drie weken geleden een sessie plaatsgevonden met als thema ‘Hoe kunnen we hybride werken nog plezieriger maken?’ Het maken van afspraken over de manier van werken en gebruik van de omgeving stond hierin centraal.

Stilstaan bij het in 2021 uitgerolde concept helpt om bij medewerkers de uitgangspunten voor de manier van werken weer scherp te krijgen. Hoe gebruiken we onze ruimtes? Hoe beheren we onze agenda? Door middel van stellingen zijn medewerkers aan het denken gezet over hoe zij de werkomgeving nu gebruiken, en hoe dit onderling tussen medewerkers kan verschillen. Door het met elkaar te hebben over het wenselijke gebruik van de omgeving ontstaat tevens meer begrip voor elkaar.. Uiteindelijk heeft deze sessie geleid tot meerdere gebruikersafspraken die het hybride werken nog plezieriger kunnen maken.

Meer lezen over deze case? Lees de hele blog hier!

Delen:

Meer hybride werken

Gewoon beginnen en uitproberen

Gewoon beginnen en uitproberen

donderdag 11 december

Half april 2025 ontving Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate, Workplace & Sustainability bij FrieslandCampina, ...

Lees meer

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

donderdag 4 december

Samenwerking is altijd een beetje een mysterie geweest. Iedereen voelde dat het belangrijk was, maar bijna niemand wist ...

Lees meer

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

woensdag 3 december

In Nederland werkt 83 procent gemiddeld één dag per week vanuit huis. Het onderzoek ‘Werkwereld 2025 ...

Lees meer

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd besparen

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd ...

dinsdag 2 december

Met de opkomst van AI, geavanceerde vergader- en samenwerkingstools zoals Microsoft Teams en Yealink én strengere ...

Lees meer

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

donderdag 20 november

Hybride werken mag dan de nieuwe norm zijn, het kantoor blijft het kloppend hart van iedere organisatie. Dat is de belangrijkste ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

dinsdag 26 augustus

Wat doe je als je te veel kantoorruimte hebt, maar toch strategisch aanwezig wilt blijven in de regio? Die vraag lag op ...

Lees meer

De vraag naar aanwezigheid

De vraag naar aanwezigheid

maandag 4 augustus

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

vrijdag 25 juli

Waarom zou iemand nog naar kantoor komen in 2025? In Sodexo's whitepaper 'De kracht van de werkplek' helpen ze onderzoeken ...

Lees meer

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

dinsdag 22 juli

In maart 2020 moest de kantoormens verplicht gaan thuiswerken. Wat is er sindsdien veranderd? In de BNW Index kijken ...

Lees meer

De kracht van een goed werkplekconcept

De kracht van een goed werkplekconcept

dinsdag 8 juli

Solved moest tijdelijk met het hele kantoor verhuizen, een nieuwe plek geeft ook ruimte voor nieuwe inzichten. Silvia de ...

Lees meer

Werk zonder omwegen: IWG stelt locaties gratis open tijdens de NAVO-top

Werk zonder omwegen: IWG stelt locaties gratis open tijdens de ...

dinsdag 24 juni

Terwijl Den Haag zich voorbereidt op zware verkeershinder tijdens de NAVO-top, houdt IWG professionals productief met gratis ...

Lees meer

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table gingen professionals van onder andere ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Inspiratiesessie hybride werken met HEVO

Inspiratiesessie hybride werken met HEVO

maandag 24 maart

Hybride werken: hoe organiseer je de juiste omgeving? Tijdens een inspirerende ochtend met HEVO op donderdag 1 mei ...

Lees meer

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

maandag 10 februari

Bij het ontwikkelen van de hybride werkomgeving waar samenwerken, ontmoeten en verbinden centraal staat, werken de gemeente ...

Lees meer

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

Terug naar boven