Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

2 min

 

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

Wat doe je als je te veel kantoorruimte hebt, maar toch strategisch aanwezig wilt blijven in de regio? Die vraag lag op tafel bij VGZ toen het huurcontract voor hun locatie in Eindhoven afliep. Het antwoord werd geen sluiting, maar een verhuizing en een stevige verandering – met hulp van YNNO.

De kantorenkwestie: blijven of sluiten?

“Het huidige pand was gewoon te groot,” zegt Simone Hulsteijn, interim-afdelingsmanager Facilitair & Organisatie bij VGZ. “Bijna 15.000 m², met structurele leegstand. We zouden de locatie eerst sluiten. Maar toen kwam het besef: we willen Eindhoven eigenlijk niet loslaten. Niet voor onze medewerkers en niet voor onze strategie.”

Toch moest het fors anders. “Als je premies voor onze leden betaalbaar wilt houden, moet je ook kritisch zijn op je kosten en daarmee ook je meters. Uiteindelijk zijn we verhuisd van kantoor en gingen we van 15.000 naar 5.000 m². Dat vraagt om een radicaal andere manier van werken.”

Met passie gelegd

De grootste uitdaging? “De tijd,” zegt Audri stellig. “We hadden 13 maanden. Dat is razendsnel. Natuurlijk kom je dan onderweg puntjes tegen waarvan je achteraf denkt: hadden we maar meer tijd voor gehad. Maar we wisten: dit is de tijd, dit is het budget en daarbinnen gáán we het doen.” Dat lukte, dankzij een gedeeld doel en een hechte samenwerking. “Er was echt chemie,” aldus Audri. “VGZ durfde te kiezen. Ze bleven geloven in hun verhaal. Dat gaf houvast.”

Ook Simone kijkt met voldoening terug: “Iedereen droeg verantwoordelijkheid voor zijn of haar deel. YNNO hielp ons steeds prioriteren als er onverwachte dingen opdoken. En het voelde alsof ze collega’s waren, geen externen.” Wat voor haar het verschil maakte? “Hun vakinhoudelijke kennis was écht van meerwaarde. Ze brachten een vracht aan ervaring mee, waar wij als organisatie ontzettend veel van hebben geleerd. En wat ik ook waardeerde: er werd altijd geluisterd. Naar elk perspectief. Zo bleef het doel van het project voor iedereen helder en haalbaar.”

Op naar afronding en eigenaarschap

Nu de verbouwing klaar is, begint het pas echt. “De echte verandering merken we nu,” zegt Simone. “Medewerkers hebben hun vaste ritmes moeten aanpassen. Dat vraagt veel. Maar het is mooi om te zien dat ze nu zelf het roer pakken.” De focus ligt nu op gedragsverandering: hoe maak je teambased werken écht eigen? “We begeleiden nog op de werkvloer, vooral in communicatie,” zegt Audri. “Maar het eigenaarschap ligt bij de teams. En dat is precies de bedoeling."

Of zoals Simone het verwoordt: “Bevlogenheid en inclusie zijn belangrijke waarden voor ons. Die komen nu tot leven, doordat medewerkers zelf verantwoordelijkheid nemen. Daar mogen we ontzettend trots op zijn!”

Lees het volledige artikel hier.

Delen:

Meer hybride werken

De vraag naar aanwezigheid

De vraag naar aanwezigheid

maandag 4 augustus

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

vrijdag 25 juli

Waarom zou iemand nog naar kantoor komen in 2025? In Sodexo's whitepaper 'De kracht van de werkplek' helpen ze onderzoeken ...

Lees meer

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

dinsdag 22 juli

In maart 2020 moest de kantoormens verplicht gaan thuiswerken. Wat is er sindsdien veranderd? In de BNW Index kijken ...

Lees meer

De kracht van een goed werkplekconcept

De kracht van een goed werkplekconcept

dinsdag 8 juli

Solved moest tijdelijk met het hele kantoor verhuizen, een nieuwe plek geeft ook ruimte voor nieuwe inzichten. Silvia de ...

Lees meer

Werk zonder omwegen: IWG stelt locaties gratis open tijdens de NAVO-top

Werk zonder omwegen: IWG stelt locaties gratis open tijdens de ...

dinsdag 24 juni

Terwijl Den Haag zich voorbereidt op zware verkeershinder tijdens de NAVO-top, houdt IWG professionals productief met gratis ...

Lees meer

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table gingen professionals van onder andere ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Inspiratiesessie hybride werken met HEVO

Inspiratiesessie hybride werken met HEVO

maandag 24 maart

Hybride werken: hoe organiseer je de juiste omgeving? Tijdens een inspirerende ochtend met HEVO op donderdag 1 mei ...

Lees meer

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

maandag 10 februari

Bij het ontwikkelen van de hybride werkomgeving waar samenwerken, ontmoeten en verbinden centraal staat, werken de gemeente ...

Lees meer

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Het belang van een sterk team op kantoor

Het belang van een sterk team op kantoor

dinsdag 14 januari

Hoe creëer je een sterk team op kantoor? En hoe ziet het kantoor waar zij werken er uit? Ellis ten Dam besprak deze ...

Lees meer

Acht op tien bedrijven monitoren de kantoorbezetting

Acht op tien bedrijven monitoren de kantoorbezetting

donderdag 9 januari

In de nasleep van de COVID-19-pandemie heeft de kantoorbezetting een aanzienlijke transformatie ondergaan. Bedrijven herzien ...

Lees meer

Samenkomst op kantoor stimuleren

Samenkomst op kantoor stimuleren

dinsdag 7 januari

“Hoe stimuleer je samenkomst op kantoor?” Die vraag stelde Hans Schekermans van gemeente Amstelveen tijdens ...

Lees meer

Grote bedrijven stoten vastgoed af

Grote bedrijven stoten vastgoed af

dinsdag 10 december

Bedrijven zijn bezig met manieren om samenwerking, flexibiliteit en operationele efficiëntie te verbeteren. Onderzoek ...

Lees meer

Kantoormedewerkers besparen duizenden euro's door lokaal te werken

Kantoormedewerkers besparen duizenden euro's door lokaal te werken

maandag 2 december

Deze besparingen blijken uit onderzoek van de International Workplace Group naar het woon-werkverkeer en de uitgavenpatronen ...

Lees meer

Een geweldige plek om te werken

Een geweldige plek om te werken

woensdag 6 november

Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt een strategische heroriëntatie plaats. Bij de huisvestingsopgave ...

Lees meer

Nooit meer 5 dagen op kantoor volgens CEO's

Nooit meer 5 dagen op kantoor volgens CEO's

vrijdag 1 november

Nieuw onderzoek onder Nederlandse CEO's toont aan dat 76% geen prioriteit geeft aan dagelijkse kantoorbezoeken voor medewerkers, ...

Lees meer

Hoe Experience Based Working de activiteitgerichte aanpak vervangt

Hoe Experience Based Working de activiteitgerichte aanpak vervangt

donderdag 24 oktober

De wereld van werk is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Waar Activity Based Working (ABW) ooit werd gezien als de ...

Lees meer

Terug naar boven