Naast duurzaam stadskantoor ook circulaire werkomgeving in Hengelo

 

Naast duurzaam stadskantoor ook circulaire werkomgeving in Hengelo

De gemeente Hengelo start voor het nieuwe stadskantoor een serie van circulaire aanbestedingen, te beginnen met de kantoorinventaris. Behalve een duurzaam gebouwd stadskantoor wordt ook de werkomgeving circulair ingericht.

Na de bouwvak van 2019 worden het nieuwe stadskantoor en het gerenoveerde stadhuis opgeleverd. In deze panden zullen het ‘Hengelo’s werken’ van medewerkers en de optimale dienstverlening aan burgers centraal staan. Een belangrijk aspect bij de inrichting is het toepassen van nieuwe, circulaire oplossingen. Vandaar dat de gemeente een vijftal circulaire aanbestedingen uitzet in 2018.

Bouw in volle gang

Met een volledig gerenoveerd stadhuis, een modern stadskantoor en een als evenementenplein heringericht Burgemeester Jansenplein luidt de gemeente een duurzame toekomst in. Zo heeft de gemeente bewust gekozen voor duurzame en energiebesparende toepassingen zoals driedubbelglas, LED-verlichting, warmtepomp, natuurlijk isolatiemateriaal, slim gestuurd klimaatsysteem en zonnepanelen. Ook is de installatie voorbereid op een toekomstige aansluiting op Warmtenet.

“In mijn vorige functie heb ik circulaire aanbestedingen opgezet. Bij mijn overstap naar Hengelo, greep ik de kans om de nieuwbouw te verbinden aan het circulaire gedachtegoed. Zo komt huidig inventaris straks ‘refurbished’ terug. Ik ben blij dat ik de opgedane kennis kan toepassen in Hengelo”, legt Mark Vrugteveen, projectleider Facilitair van de gemeente Hengelo, uit.

Marktpartijen uitdagen

Met vijf circulaire aanbestedingen – kantoorinventaris, catering, interieurbouw, koffieautomaten en een duurzaam wagenpark - daagt de gemeente Hengelo marktpartijen uit om circulaire economie te omarmen en op zoek te gaan naar onconventionele ketensamenwerkingen en innovatieve oplossingen.

Vorige week donderdag 22 maart is de eerste aanbesteding circulair kantoorinventaris van start gegaan met sluitingsdatum 23 april 2018 10:00 uur via Negometrix. De opdracht bestaat bijvoorbeeld uit het verduurzamen van de werk- en ontmoetingsplek voor 750 ambtenaren. Later in dit jaar volgen de aanbestedingen voor circulaire catering, interieurbouw, koffievoorziening en een duurzaam wagenpark.

Bron: Vonk sprankelend MVO
Artist impression: Nelissen

Delen:

Meer nieuws

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table van YNNO op 22 mei gingen professionals ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Terug naar boven