Het nieuwe elektrisch rijden is de waterstofauto

Het nieuwe elektrisch rijden is de waterstofauto

Terwijl elektrisch rijden voor zakelijke rijders steeds meer ingeburgerd raakt, is het alternatief al in het vizier: de brandstofcelauto, ofwel de waterstofauto. Grootste voordeel: 665 km actieradius.

Hyundai was in 2013 de eerste die met de ix35 Fuel Cell een waterstofauto aanbood. Nu komt de Koreaanse autogigant met de opvolger, die van de grond af aan als brandstofcel-elektrische auto is ontwikkeld. Volgens gegevens van Hyundai is de NEXO 20 procent lichter, 10 procent efficiënter en 30 procent krachtiger dan zijn voorganger met een vermogen van 135 kW (184 pk). De actieradius met een volle accu bedraagt 665 km (volgens de meer realistisch verbruiks- en emissiemeting WLTP). En niet te vergeten: de uitstoot is niet meer dan waterdamp.

4% bijtelling 

De prijs is ook bekend:  69.995 euro en dat maakt hem nu de scherpst geprijsde waterstofauto. Voor zakelijke rijders is de Hyundai NEXO interessant. Zakelijk rijders betalen namelijk slechts 4 procent bijtelling voor het privégebruik wanneer zij de Hyundai NEXO leasen.

Waterstof tanken

Het nieuwe elektrisch rijden is de waterstofauto

Dan nog het kip-en-het-ei verhaal, want velen wachten eerst af met overstappen tot er meer mogelijkheden zijn om waterstof te kunnen tanken. Maar goed nieuws op dit front: aan meer waterstoftankstations wordt volop gewerkt. In Nederland zijn momenteel vier waterstoftankstations operationeel: in Rhoon, Arnhem, Delfzijl en Helmond. Nog dit jaar volgen tankstations in Den Haag, Groningen en Pesse en vanaf 2019 ook in Utrecht, Breda, Amsterdam, Schiphol, Rotterdam, Zwolle en Goeree-Overflakkee. In 2020 moeten in ons land ten minste twintig waterstoftankstations operationeel zijn. En minstens zo interessant: een volle tank heb je al binnen 5 minuten, en dat is nu nog niet mogelijk met elektrisch rijden. De levering van de NEXO staat gepland voor september 2018. ‘De vooruitstrevende brandstofcelauto kan rekenen op veel belangstelling’ , zo meldt Hyundai, ‘aangezien nu al 80 pre-orders geplaatst zijn’.

Hyundai is ook een van de zogeheten Steering Members van de Hydrogen Council. Dit initiatief is gelanceerd op het Wereld Economisch Forum 2017 in Davos waar industrie- en beleidsleiders uit Europa, Azië en de VS aanwezig waren. In de Hydrogen Council zitten toonaangevende bedrijven  in energie, transport en industrie met een verenigde visie en ambitie  om waterstof te bevorderen in de energietransitie. Eind juni heeft de Council samen met Chinese partners in Beijing een groot event georganiseerd. China wil flink inzetten op waterstof; zo heeft de Chinese regering onlangs aangekondigd om tegen 2025 300 waterstoftankstations te plaatsen en tegen 2030 1.000. Deze waterstofinfrastructuur moet er voor zorgen dat in 2025 ongeveer 50.000 waterstofauto's kunnen rijden in China, wat tegen 2030 moet leiden tot één miljoen auto's.

Bron: Hyundai

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven