'The road to....'

 

'The road to....'

Smart WorkPlace partner TwynstraGudde begeleidt diverse organisaties bij hun huisvestingstraject. Nu gaan ze zelf verhuizen. Waar lopen ze tegenaan? Daarover vertellen ze in een serie blogs. Dit is de eerste.

In onze dagelijkse praktijk begeleiden wij diverse organisaties bij hun huisvestingstraject. In oktober van dit jaar verhuizen wij naar onze nieuwe huisvesting in Amersfoort en doorlopen wij zelf een groot huisvestingstraject. Hoe ervaren wij dit? Waar lopen we tegenaan? Wat leren we hiervan en wat nemen we mee in onze adviezen aan u? In een blogserie nemen we u mee in dit traject. Dit is het eerste blog, waarin we u meer vertellen over onze reis vanaf het moment dat we gingen nadenken over onze nieuwe huisvesting tot waar we nu staan.

Ons avontuur begon ongeveer 2 á 3 jaar geleden, in de zomer van 2016. Ruimschoots van te voren zagen wij de beëindiging van onze huurovereenkomst, per 1 januari 2019, aankomen. Misschien ook wel omdat we er al een tijdje reikhalzend naar uit keken. Niet zo zeer vanwege de plek, maar vooral vanwege het verouderde kantoor en de langlopende (financiële) verplichting. In de zomer van 2016 wisten we dus dat we uiterlijk 31 december 2017 onze huur moesten opzeggen op het Stationsplein (opzegtermijn van 1 jaar). We hadden dus ongeveer anderhalf jaar om te bedenken waarom, hoe en wat we wilden als Twynstra Gudde met onze huisvesting. “Hebben we überhaupt nog wel een kantoor nodig?” was één van de vragen.

Nieuwbouw kantoor

We hebben diverse mogelijkheden verkend: bestaande bouw, herontwikkeling en nieuwbouw. Uiteindelijk hebben we in juli 2017 de overeenkomst ondertekend met projectontwikkelaar Schipper Bosch, waarmee de keuze definitief viel om te verhuizen naar een nieuwbouw kantoor in De Nieuwe Stad in Amersfoort. Daarbij hebben we voor een vernieuwend concept genaamd ‘Vastgoed as a service’ gekozen waarbij we gebruiken maken van ‘pairing’ (binnen een co-working concept). Ook hebben we gekozen voor een duurzaam gebouw op een unieke plek in Amersfoort. We gaan ruim 50% besparen op onze oorspronkelijke huisvestingslasten en zelfs circa 80% op onze jaarlijkse CO2 uitstoot. In een andere blog gaan we hier dieper op in. De (verdere) afstand van het treinstation Amersfoort (circa 10-15 minuten in plaats van 2 minuten heeft ons wel lang doen twijfelen, maar uiteindelijk hebben we toch de knop doorgehakt. So far so good!).

Te optimistisch

Bij de ondertekening van de overeenkomst was een Voorlopig Ontwerp gemaakt van onze nieuwe huisvesting. De planning was dit in het tweede deel van het jaar (2017) uit te werken tot een Definitief Ontwerp en 1 januari 2018 te starten met de bouw, zodat onze nieuwe huisvesting op 1 januari 2019 gereed zou zijn. Een optimistische maar haalbare planning, dachten wij. Dat liep vervolgens toch anders. Het Definitieve Ontwerp was (pas) in mei 2018 gereed waardoor de bouw 5 maanden later aanving. Ons pand wordt nu deze zomer, medio augustus 2019, opgeleverd waarna we er in oktober 2019 onze intrek in zullen doen (9 maanden later). Al met al dus een vertraging van driekwart jaar. Ook hier schrijven we meer over in een ander blog.

Tijdelijke huisvesting

We hadden onze huur aan het Stationsplein natuurlijk al per 1 januari 2019 opgezegd, maar gelukkig konden we dit nog wat verlengen. Wel moesten we onze huur per 1 april 2019 alsnog beëindigen (het was helaas geen 1 april grap). Sinds het begin van het jaar tot en met oktober 2019 zitten we daarom in een tijdelijke huisvesting. Uiteraard een hoop geregel en gedoe maar uiteindelijk een ‘blessing in disguise’, waarover we later ook meer schrijven.

Ons gehele huisvestingstraject heeft straks dus uiteindelijk 3,5 jaar geduurd. In onderstaand overzicht zijn schematisch de verschillende stappen weergegeven.Blog Twynstra Gudde: 'The road to....'

In de komende maanden zullen wij over diverse thema’s en stappen onze ervaringen, hoogte- en dieptepunten, missers en successen met u delen. We gaan onder andere in op: ‘Programma van Eisen in one day’, ‘Vastgoed as a service’, Duurzaamheid, Smart Building, Mobiliteit, Architectuur, de Success, Fails, Do’s and Don’ts.

'The road to....'

Kom onze nieuwe huisvesting zelf bewonderen

Vanaf november 2019 mag u het eindresultaat ook zelf komen bewonderen. We organiseren voor de geïnteresseerden rondleidingen. Houd onze website en blogreeks in de gaten voor data en aanmeldingen.

'The road to....'

Delen:

Meer nieuws

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table van YNNO op 22 mei gingen professionals ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Terug naar boven