MaaS moet beter alternatief voor auto worden

MaaS moet beter alternatief voor auto worden

Bijna tweederde van de Nederlanders wil zijn reisgedrag privé en naar het werk heroverwegen mits er een goed alternatief is. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO. Mobility as a Service kan dat alternatief zijn.

Het feit dat tweederde (64%) voor alternatieven openstaat, is volgens het rapport opmerkelijk: 60% reist nu incidenteel of helemaal niet met het openbaar vervoer. En hoewel 93% nog geen gebruik maakt van deelvervoer, verwacht 55% wel dat deelvervoer in de komende jaren populairder wordt.

MaaS, waarbij reizigers met behulp van een ‘real time’ app wordt geadviseerd over de meest efficiënte route, ongeacht het type vervoer, kan een goed alternatief zijn mits voldaan wordt aan een harde voorwaarde: het moet de reiziger net zo eenvoudig op de plaats van bestemming brengen als de eigen auto.

Volgens het rapport hebben twee belangrijke onderdelen van MaaS – OV en deelvervoer – nog wel de nodige gebreken. Zo is het OV te duur en sluit het onvoldoende aan bij de behoefte van deur tot deur. Bij deelvervoer is het grootste obstakel dat het nog niet bij iedereen in de directe omgeving beschikbaar is. Ondanks deze bezwaren staat echter nu al 15% van de Nederlanders open voor MaaS. Zij zijn bereid daarvoor maandelijks 200 euro te betalen en vertegenwoordigen daarmee een marktwaarde van 4,8 miljard euro. Als de bovengenoemde bezwaren worden weggenomen, verdrievoudigt het percentage en de marktwaarde.

MaaS-aanbieders moeten echter nog aan een voorwaarde voldoen: ze moeten OV en deelvervoer met elkaar verbinden. Om MaaS daarnaast ook buiten de stad en over landsgrenzen heen succesvol te maken, is een internationale standaard nodig. Zodat IT-systemen en betaalmethodes op elkaar worden afgestemd en alle (internationale) vervoersmiddelen met een of enkele app’s kunnen samenwerken.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Lees verder

Terug naar boven