Winnaars tweede editie Creative Heroes Awards  

 

De Creative Heroes Awards is een relevant platform voor creatieve professionals/ondernemers/bedrijven die een blijvende positieve verandering voor mens, maatschappij en/of milieu weten te realiseren.

De Awards werden voor de tweede keer uitgereikt en kennen verschillende schaalniveaus:

De 1:1 Award: impact op persoonlijke schaal

Winnaar: Ronald Carpentier met mindaffect.nl.

Mentaal alert zijn maar toch niet kunnen communiceren met je geliefden, kan extreem frustrerend zijn. Daar moet een oplossing voor komen, dacht Ronald Carpentier van MindAffect. Samen met zijn team heeft hij de eerste Brain Computer Interface (BCI) ontworpen voor zogenoemde locked-in-patiënten. Dit zijn mensen die als gevolg van onder andere ALS of een beroerte, compleet verlamd zijn, niet kunnen praten, en vanwege het niet kunnen controleren van hun spieren, moeilijk hun behoeftes en emoties kunnen overbrengen. Met de baanbrekende technologie die hersengolven detecteert, kunnen ze met de BCI op een eenvoudige manier communiceren met hun omgeving.

De 1:100 Award: impact op kleine sociale schaal (gezin, school, bedrijf, vereniging, etc.)

Winnaars: Pim van Baarsen en Luc van Hoeckel

In niet-ontwikkelde economieën sluit de vraag van de bevolking naar producten en diensten meestal niet aan op het aanbod. Hierdoor worden er minder aankopen gedaan en groeit de economie langzaam. Als alternatief probeert Super Local lokale producties op te zetten. In Malawi realiseerden de ontwerpers onder andere de Care Collection als oplossing voor verouderd ziekenhuismeubilair. Zo vervaardigden ze bedden, operatietafels en nachtkastjes van lokale materialen in lokale werkplaatsen. Super Local verschaft zodoende nieuwe banen die bijdragen aan de groei van de economie. En ziekenhuizen kunnen betaalbare producten aanschaffen van een goede kwaliteit die bovendien eenvoudig te repareren zijn.

De 1:10.000 Award: impact op grote sociale schaal (corporate, franchise/keten, wijk, etc.)

Winnaar: Shahar Livne met shaharlivnedesign.com

De jonge zelfbenoemde ‘conceptuele materiaalontwerper’ Shahar Livne heeft een missie: grote wereldproblemen onderzoeken en aanpakken via de verhalen die verstopt zitten in materialen. Van The Meat Factory, namaakleer van bioplastics op basis van voedseladditieven met varkensbloed van de slager als kleurstof, tot Lithoplast, een kleiachtig nieuw materiaal gemaakt van plastic afval. Shahar ziet plastic als een grondstof van de toekomst, zoals olie dat nu is. Haar research is gebaseerd op voorspellingen van geologen over wat er met plastic in de toekomst gebeurt: het vermengt zich nu al met de natuur.

De 1:100.000 Award: impact op stedelijke schaal

Winnaar: Simone Post met simonepost.nl

Simone Post heeft een eigen designbenadering ontwikkeld die wordt gekarakteriseerd door diepgaand onderzoek en een voorliefde voor kleuren- en materialenexperimenten. Ze heeft een oog voor de esthetiek en de schoonheid van afval waarbij ze het traditionele handwerk en een circulaire manier van denken combineert en vertaalt in nieuwe processen en producten. Hierbij zoekt ze altijd de succesvolle samenwerking met de industrie, zoals ze met Vlisco, Adidas, ECO-oh! en Finsa. Ze weet die bedrijven verder te helpen in een nieuwe manier van denken en omgaan met restafval.

De 1:1.000.000 Award: impact op landelijke schaal

Winnaar: Claudy Jongstra met claudyjongstra.com

Kunstenaar Claudy Jongstra lanceerde dit voorjaar Farm Flower Fragrances, een volledig biologisch parfum op vaste basis van bijenwas, geheel in lijn met haar circulaire beroepspraktijk. Jongstra creëert de omvangrijke kunstwerken in haar Friese studio en boerderij, waar de principes van duurzaamheid, biodiversiteit, inclusiviteit, samenwerking, onderzoek en kennisoverdracht de leidraad vormen. Voor haar kunstwerken verft Jongstra de natuurlijke garens met pigmenten uit ter plekke gekweekte historische plantsoorten. Nu gaan de biologische inheemse bloemen en planten voor Farm Flower Fragrances nog meer kleur en biodiversiteit aan het Nederlandse landschap verlenen. Met inzet van louter lokale bronnen en arbeidskrachten, ook inclusief door betrokkenheid van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt, komen de Farm Flower Fragrances op de zuiverste manier en met de grootste impact voor natuur, mens en dier, tot stand.

De 1:1.000.000.000 Award: impact op wereldschaal

Winnaar: Lex Hoefsloot met lightyear.one

Lex Hoefsloot is samen met Martijn Lammers, Qurein Biewenga, Arjo van der Ham en Koen van Ham medeoprichter van Lightyear One, een Nederlandse start-up die op dezelfde dag als de awardavond van de Creative Heroes Award het eerste rijdende prototype van de eerste solar familieauto ter wereld lanceert. Dat betekent niet dat de auto geheel op de in de motorkap en het dak geïntegreerde zonnecellen rijdt. De auto wordt deels opgeladen via het stopcontact. De ambitie is dan ook om de gewonnen energie meer in balans te brengen. Lightyear One heeft de potentie om de CO2-emissie terug te dringen, kan veel zon omzetten in kilometers en is het grootste deel van het jaar zelfvoorzienend. “Dit is onze bijdrage aan een betere wereld”, zeggen de oprichters.

De winnaar van de Super Hero Award: Lex Hoefsloot.

Het belang van Creative Heroes Award

Op hun site leggen de initiatiefnemers het belang van Creative Heroes Award uit:

“De creatieve industrie is in veel opzichten een voorloper. Zowel in haar innovatieve vermogen als in haar manier van werken en bedrijfsvoering. Om het creatieve vermogen van de sector maximaal te benutten, is het van belang dat ze zich verder uitbreidt naar andere sectoren van de Nederlandse economie. Dit geldt voor zowel de individuele creatieve ondernemer, de studio’s/bedrijven als de sector als geheel.

Voor het bedrijfsleven, in de breedste zin van het woord, wordt strategische inzet van design en het samenwerken met creatieven steeds belangrijker. De maakindustrie, branding, design en maatschappelijke ontwikkelingen zijn meer en meer onlosmakelijk met elkaar verbonden. Goede designers en creatieven kunnen die cross-over faciliteren. Wil je daar als creative professional een rol in spelen, dan moet je het spelletje ‘hoe de business werkt’ snappen. Hoe zit het met cijfers? Hoe bewijs je concreet je waarde? Welke maatschappelijke vraagstukken spelen er? En wat zijn de processen, methodes en tools die ontwerpers en bureaus nodig hebben om hun toegevoegde waarde te blijven leveren?

De samenwerking tussen partijen binnen en buiten de creatieve industrie is nog lang niet altijd vanzelfsprekend in inhoudelijke noch in financiële zin. Hun werelden en werkpraktijk naderen elkaar langzaam, maar liggen nog altijd ver uit elkaar. Relevante inzichten en ontwikkelingen uit de creatieve sector vinden nog onvoldoende hun weg buiten de sector. Er is daarom nog een wereld te winnen om het bedrijfsleven buiten de creatieve sector te innoveren met creativiteit als motor.  Wij zien hier een belangrijke rol weggelegd voor Creative Heroes Award.”

Delen:

Meer nieuws

Top 5 van 2025: Tweede editie van de BNW Index (1)

Top 5 van 2025: Tweede editie van de BNW Index (1)

woensdag 24 december

Nummer 1 van de vijf best gelezen artikelen van Smart WorkPlace: de tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace ...

Lees meer

Top 5 van 2025: Circulaire oplossingen voor kantoor (2)

Top 5 van 2025: Circulaire oplossingen voor kantoor (2)

woensdag 24 december

Terugblik op de best gelezen artikelen in 2025 van Smart WorkPlace, met als nummer 2: Webinar: circulaire oplossingen in ...

Lees meer

Top 5 van 2025: De Radboud campus wordt vernieuwd (3)

Top 5 van 2025: De Radboud campus wordt vernieuwd (3)

woensdag 24 december

In de top 5 van de in 2025 best gelezen artikelen staat het artikel: Metamorfose voor universiteitscampus Radboud Nijmegen, ...

Lees meer

Top 5 van 2025: wat leveren slimme werkplekken op (4)?

Top 5 van 2025: wat leveren slimme werkplekken op (4)?

dinsdag 23 december

We blikken terug op de best gelezen artikelen van Smart WorkPlace. Nummer 4 is het online debat: Slimme werkplekken, wat ...

Lees meer

Top 5 van 2025: Campus Day 2025 (5)

Top 5 van 2025: Campus Day 2025 (5)

dinsdag 23 december

We blikken terug op de best gelezen artikelen van Smart WorkPlace. Op nummer 5 staat de aankondiging van de meest recente ...

Lees meer

Vitaliteit als toegang tot de markt

Vitaliteit als toegang tot de markt

donderdag 18 december

Binnen organisaties is er steeds meer aandacht voor de gezondheid en vitaliteit van werknemers, voor goed werkgeverschap ...

Lees meer

Diversiteit in huisvestingsconcept gemeente Amsterdam

Diversiteit in huisvestingsconcept gemeente Amsterdam

woensdag 17 december

De gemeente Amsterdam gaat de komende jaren werken aan het verduurzamen en moderniseren van de huisvesting van een deel ...

Lees meer

De onmisbaarheid van datagedreven én ethisch werken

De onmisbaarheid van datagedreven én ethisch werken

dinsdag 16 december

De snelle groei van kunstmatige intelligentie verandert het werkveld in een razendsnel tempo. Steeds meer keuzes worden ...

Lees meer

De criteria van de Vebego Workplace Innovation Award

De criteria van de Vebego Workplace Innovation Award

dinsdag 16 december

De Vebego WorkPlace Innovation Award zet innovatie in de schijnwerpers. In dit artikel laten we zien welke criteria gelden.  ...

Lees meer

Een optimale werkbeleving

Een optimale werkbeleving

maandag 15 december

De manier waarop we werken verandert razendsnel. Flexibiliteit, beleving en welzijn staan centraal. Moderne bedrijven kijken ...

Lees meer

Kroon op drie jaar succes

Kroon op drie jaar succes

maandag 15 december

PHI Factory is voor de derde keer uitgeroepen tot nummer 1 van de categorie ‘zakelijke dienstverlening in sustainability’ ...

Lees meer

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

donderdag 11 december

Toegankelijk onderwijs voor iedereen, het klinkt vanzelfsprekend maar in de praktijk is dat helaas niet altijd zo. Nu technologie ...

Lees meer

Gewoon beginnen en uitproberen

Gewoon beginnen en uitproberen

donderdag 11 december

Half april 2025 ontving Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate, Workplace & Sustainability bij FrieslandCampina, ...

Lees meer

De impact van geluid op de werkvloer

De impact van geluid op de werkvloer

woensdag 10 december

Van alle werknemers ergert 52 procent zich aan hinderlijk geluid op de werkplek en 34 procent ervaart hier ook echt klachten ...

Lees meer

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

woensdag 10 december

Donderdag 5 februari 2026 vindt de SWP Stand Up 2026 plaats op de locatie HNK/NSI Sloterdijk. De Stand Up begint om 14:00 ...

Lees meer

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

dinsdag 9 december

Key Quality en The Food Office sloegen de handen ineen en introduceren het Facilitair Samenwerkingskompas: een onafhankelijk ...

Lees meer

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame werkomgeving

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame ...

dinsdag 9 december

Vebego Facility Solutions en Smart WorkPlace introduceren een gloednieuwe award die innovatie in de schijnwerpers zet: de ...

Lees meer

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

vrijdag 5 december

Als je van één ding zeker kunt zijn, dan is het wel dat workplace management altijd in beweging is. IT, HR ...

Lees meer

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

donderdag 4 december

Samenwerking is altijd een beetje een mysterie geweest. Iedereen voelde dat het belangrijk was, maar bijna niemand wist ...

Lees meer

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

woensdag 3 december

Met een gezond binnenklimaat werken docenten prettiger en leren kinderen beter. Op de Montessorischool in Capelle aan den ...

Lees meer

Terug naar boven