Onderzoek ONVZ: ‘Groepsproces en financiële prikkel leiden tot gezondere leefstijl’

 

Onderzoek ONVZ: ‘Groepsproces en financiële prikkel leiden tot gezondere leefstijl’

Met de krapte op de arbeidsmarkt wordt duurzame inzetbaarheid van medewerkers een steeds belangrijker item voor organisaties. Een gezondere leefstijl kan daarbij een belangrijke rol spelen.

Maar hoe stimuleer je als organisatie en als HR een gezondere leefstijl bij je medewerkers? Het pilotproject ‘Gezond leven is een teamsport’ van zorgverzekeraar ONVZ en zorginnovator Pluhz biedt daarvoor handvaten. Uit de pilot blijkt namelijk dat werken aan een gezondere leefstijl makkelijker gaat in groepsverband. Ook financiële prikkels helpen hierbij.

Kim van Veen (innovator bij ONVZ) en Tijn Elferink (communicatiemanager bij ONVZ) vertellen in Medisch Ondernemen over de pilot.

Wat was de aanleiding voor het onderzoek?

Kim van Veen: “Wij zijn dit onderzoek begonnen omdat we de zorg betaalbaar willen houden. We zien dat de zorgkosten stijgen. Deze stijging wordt veroorzaakt door onder andere de leefstijl. Op dit moment zijn er veel leefstijlcoaches en voedingsdeskundigen actief en doen veel mensen gezondheidschecks, maar deze methoden blijken lang niet altijd succesvol op langere termijn. Daarom onderzochten wij of samenwerking in combinatie met een financiële vergoeding wel werkt bij het verbeteren van leefstijl.”

Tijn Elferink: “Als zorgverzekeraar willen we mensen helpen die ziek zijn om weer beter te worden. Maar we willen ook dat gezonde mensen gezond blijven, zodat zij hun leven kunnen leiden zoals zij dat willen. We worden steeds ouder door betere behandelingen, maar door de hogere leeftijd neemt ook het aantal jaren in ongezondheid toe. Het is goed dat wij ouder worden, omdat de gezondheidszorg steeds beter wordt, maar we kunnen én moeten zelf ook wat doen.” 

Hoe heeft u de pilot opgezet?

Van Veen: “Wij gingen in gesprek met zorginnovator Pluhz om te kijken hoe wij de leefstijl van onze verzekerden, maar ook van niet-verzekerden konden verbeteren. Pluhz had de technieken al in huis en heeft een fysiotherapeut en verpleegkundige geregeld voor de BMI-metingen. Ook bood Pluhz de mogelijkheid om gebruik te maken van een digitale coaching app, waarin deelnemers hulpvragen konden stellen aan bijvoorbeeld fysiotherapeuten, coaches en verpleegkundigen. Binnen onze netwerken zochten wij mensen die gedurende drie maanden aan hun BMI wilden werken en bereid waren om dat met een groep anderen te doen. Uiteindelijk deden vijf groepen mee. Bij een daling van vijf procent van de groeps-BMI kregen de deelnemers per persoon een cadeaubon ter waarde van 50 euro. De groepen bepaalden zelf hoe zij aan hun BMI wilden werken. Zo ging de ene groep bijvoorbeeld gezamenlijk wandelen of fietsen en had een andere groep op de app Strava een competitie ingesteld, waarna iedereen zelf met zijn of haar BMI aan de slag ging. Wij stuurden de deelnemers drie keer een enquête met aanvullende vragen. Uit die vragen bleek dat 66 procent van de deelnemers vond dat door de daling van de BMI de kwaliteit van leven was verbeterd. Uiteindelijk haalde 46 procent de daling van 5 procent van de BMI. Bij nog eens 44 procent daalde de BMI wel, maar minder dan 5 procent.”

Wat is het belang van het groepsverband in de pilot?

Van Veen: “Het belang van het groepsverband is tweeledig. Aan de ene kant motiveren deelnemers elkaar om hun leefstijl te verbeteren door samen een activiteit uit te voeren. Zo houden deelnemers zich makkelijker aan het gezonde gedrag. Aan de andere kant had elke groep een gezamenlijk doel, namelijk een daling van de gemiddelde BMI van 5 procent. Als iemand helemaal geen verlaging in zijn of haar BMI laat zien, dan moet een ander een daling van 10 procent realiseren om het gemiddelde doel te halen. En je wilt niet degene zijn die ervoor zorgt dat de groep het doel niet haalt. Uit de enquête bleek dan ook dat voor 73 procent van de deelnemers het groepsproces de reden was om mee te doen aan de pilot. Verder bleek dat groepen die gezamenlijke activiteiten organiseerden een grotere daling in hun BMI lieten zien dan groepen die dit niet deden.”

Waarom is er gekozen voor een financiële vergoeding als motivatie?

Van Veen: “De meeste mensen zijn van nature geneigd om iets terug te verwachten wanneer zij iets goeds doen. Uit eerdere onderzoeken bleek dat kortingen en fysieke producten niet goed werken als motivatie. Geld of cadeaubonnen werken beter, waardoor wij kozen voor een financiële vergoeding als extra motivatie. Uiteindelijk bleek dat de financiële prikkel voor 37 procent van de deelnemers de belangrijkste motivatie was om mee te doen aan het onderzoek.” 

Wat is het vervolg?

Van Veen: “Wij zijn op dit moment vooral bezig met het onderzoeken van de mogelijkheden. De vakantieperiode is bijna voorbij, dus we zullen aan het einde van de maand om tafel gaan om te kijken hoe wij een vervolg aan dit onderzoek kunnen geven. Dat kost tijd, maar dat er een gevolg komt, staat in ieder geval vast!”

Elferink: “Het toepassen van een financiële vergoeding in de praktijk is bijvoorbeeld erg lastig. Het zorgstelsel is een solidair stelsel, waarbij het niet mogelijk is om korting te geven op de basisverzekering. Maar het is zeker interessant om te kijken naar de mogelijkheid om mensen korting te geven op een aanvullende verzekering. Op die manier motiveer je mensen om een gezondere leefstijl aan te nemen.”

Delen:

Meer nieuws

De vraag naar aanwezigheid

De vraag naar aanwezigheid

maandag 4 augustus

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 1 augustus

Bijzaak zet zich in voor een veilige, inspirerende en comfortabele werkomgeving. Om deze doelstelling nog beter tot leven ...

Lees meer

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

donderdag 31 juli

Een meerjaren onderhoudsplanning blijft vaak steken in een statische lijst, die te weinig bijdraagt aan belangrijke doelstellingen. In ...

Lees meer

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

woensdag 30 juli

Per 1 september komt Eric de Wit het team van FMXXL versterken als commercieel directeur. Een nieuwe rol binnen dit snelgroeiende ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Sven Toelen

WorkPlace Inside: Sven Toelen

woensdag 30 juli

Voor Sven Toelen zit ontspanning juist in actie. Wat fysieke inspanning doet voor zijn balans vertelt hij in deze WorkPlace ...

Lees meer

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

dinsdag 29 juli

De NAVO-top was een logistieke monsterklus. Alvero vertelt hoe zij voor dit soort evenementen gebruik boven bezit blijven ...

Lees meer

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 28 juli

DPD is de grootste speler op de Europese markt van pakketverzenders. Dagelijks staan er wereldwijd zo'n 57.000 medewerkers ...

Lees meer

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

vrijdag 25 juli

Waarom zou iemand nog naar kantoor komen in 2025? In Sodexo's whitepaper 'De kracht van de werkplek' helpen ze onderzoeken ...

Lees meer

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn onvoldoende voorbereid 

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn ...

donderdag 24 juli

Werkgevers onderschatten het effect van generatieverschillen op de werkvloer. Dat stelt HEYDAY Hospitality naar aanleiding ...

Lees meer

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering Programma

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering ...

donderdag 24 juli

Om ervoor te zorgen dat iedere site manager, ongeacht de locatie, beschikt over de juiste kennis, vaardigheden en het vertrouwen ...

Lees meer

SWP Talks #68: Inclusiviteit

SWP Talks #68: Inclusiviteit

woensdag 23 juli

In deze aflevering van SWP Talks kijken experts naar welke factoren bijdragen aan een inclusieve werkplek: van leiderschap ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Gerda Stelpstra 

WorkPlace Inside: Gerda Stelpstra 

woensdag 23 juli

Het opgroeien in verschillende landen en culturen vormde Gerda Stelpstra's blik op de werkplek en omgeving. Hoe die invloeden ...

Lees meer

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

dinsdag 22 juli

In maart 2020 moest de kantoormens verplicht gaan thuiswerken. Wat is er sindsdien veranderd? In de BNW Index kijken ...

Lees meer

''Herbruikbare koffiebekers zijn uiteindelijk goedkoper dan wegwerpbekers''

''Herbruikbare koffiebekers zijn uiteindelijk goedkoper dan wegwerpbekers''

dinsdag 22 juli

Het dagelijkse kopje koffie heeft veel gevolgen. Jaarlijks gooien we namelijk 3 tot 5 miljard koffiebekers weg. En die worden ...

Lees meer

Grip op slimme gebouwtechnologie

Grip op slimme gebouwtechnologie

dinsdag 22 juli

De digitalisering van kantoren is in volle gang. Veel organisaties zijn inmiddels deels of geheel voorzien van slimme toepassingen. ...

Lees meer

Gezonde en productieve medewerkers door biophilic design

Gezonde en productieve medewerkers door biophilic design

maandag 21 juli

Nederlanders brengen zo’n 90% van de tijd binnen door. In steriele omgevingen met TL-verlichting, kantoren zonder ...

Lees meer

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

woensdag 16 juli

Na de onlangs aangekondigde verkoop van Brink Software treedt de holdingdirectie, bestaande uit Adriaan Visser, Erik Deiman ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

woensdag 16 juli

Simpliciteit en rust, dat staat voor Bert Bagijn centraal als het gaat om een gezonde relatie met werk, relaties en zijn ...

Lees meer

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

dinsdag 15 juli

In deze klantcase blikken we samen met Maurice Verwer, Director Facility Management & Business Support bij PwC, terug ...

Lees meer

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

maandag 14 juli

Tijdens de Workplace Xperience 2025 presenteerde PHI Factory de Facility Circularity Index (FCI): de eerste methode die ...

Lees meer

Terug naar boven