Last mile voertuigen kunnen ook zakelijke rijder helpen

Steden willen emissievrij vervoer. Tegelijkertijd staat de zakelijke rijder voor de uitdaging hoe hij de last mile moet afleggen naar zijn bestemming. Speciale last mile voertuigen kunnen een oplossing hiervoor zijn.

Daarbij gaat het niet om personenbusjes, maar om elektrisch aangedreven busjes, die autonoom met een beperkte snelheid van rond de 25 km/uur rijden en die je door middel van een app op kunt roepen. Als ze modulair zijn uitgevoerd kunnen ze daarnaast ook worden ingezet voor het goederenvervoer in de stad. Op die manier kan bijna al het vervoer in een stad geheel emissievrij zijn.

Momenteel spelen er internationaal twee interessante pilots op dit gebied.

Allereerst is er de Accessible People Mover (APM) van Toyota. Dit voertuig dat momenteel wordt ontwikkeld wordt ingezet op de Olympische en Paralympische Spelen van 2020 in Tokyo. Het is een volledig elektrische, duurzame en veilige oplossing om maximaal zes personen gedurende een relatie korte afstand te vervoeren. In Tokyo gebeurt dat in het kader van ‘Mobility for All’. De voertuigen zijn beschikbaar voor atleten, medewerkers en bezoekers en zijn ook geschikt voor met een lichamelijke beperking. Toyota wil tijdens de spelen ongeveer 200 exemplaren van de APM inzetten om het vervoer van bezoekers en personeel rond verschillende faciliteiten te ondersteunen. 

In Ostprignitz-Ruppin, een dorpje van 6.000 inwoners even ten noordwesten van Berlijn, is medio juli begonnen met een pilot waarbij een soortgelijk busje autonoom pendeldiensten tussen het station en het centrum uitvoert. Dit gebeurt onder regie van het DEKRA Technology Center. De test wordt uitgevoerd in het kader van een door het federale Ministerie van Verkeer gefinancierd onderzoeksproject. Het busje rijdt zonder bestuurder op de openbare weg. Wel is er een begeleider aan boord die eventueel in kan grijpen.

Het voertuig dat voor de test wordt ingezet, is er een van de tweede generatie van de EasyMile EZ10 van de Franse fabrikant Ligier. Het busje heeft zes zitplaatsen en kan tot 45 km/u rijden. In deze pilot wordt de snelheid begrensd op 25 km/u. Met het accupakket van 30,72 kWh kan de Easymile zo’n 16 uur rijden.

Per 1 juli is in Nederland de Experimenteerwet van kracht gegaan. Dat houdt in dat zelfrijdende auto’s onder zeer strikte voorwaarden op de openbare weg mogen worden getest. Hierbij gaat het om testritten met autonoom rijdende voertuigen zonder bestuurder. De aanvraag voor zo’n experiment voor zo’n test dien te worden beoordeeld door de RDW, de politie, de wegbeheerder en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. 

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven