Corona Impact Assessment brengt uitdagingen in kaart

 

Corona Impact Assessment brengt uitdagingen in kaart

Welke uitdagingen brengt het met zich mee als je je kernactiviteiten opeens grotendeels thuis, zonder directe collega’s moet uitvoeren? Dat wil Smart WorkPlace partner WPA Analytics in kaart brengen.

WPA Analytics meette tien jaar voor honderden organisaties wereldwijd hoe men werk organiseerde. Daarbij werkte gemiddeld tussen de 5-10% van de 100.000’en medewerkers thuis. Nu is het tijdelijk de omgekeerde wereld. Bij opdrachtgevers van WPA Analytics werken 90% van de medewerkers thuis. En dat roept vragen op. Wat is er in zo’n situatie nodig per organisatie en team? En liever niet over een paar maanden maar morgen? Waar loopt het spaak en wat speelt er echt nadat Teams is uitgerold en iedereen die bureaustoel heeft (of nog niet).

Die vragen speelden de afgelopen weken steeds meer op. Daarom is er voor opdrachtgevers en partners van WPA Analytics nu de CIA WPA - Corona Impact Assessment. Deze WPA-versie richt zich op de uitdagingen die het met zich meebrengt als je je kernactiviteiten opeens grotendeels thuis, zonder directe collega’s moet uitvoeren.

De eerste CIA WPA heeft inmiddels afgelopen week gedraaid bij een specifieke opdrachtgever en leverde de volgende inzichten op.

Zo werkte 13% van de mensen nog nooit thuis. Dit vergt dus voor die doelgroep een steile leercurve om niet een paar uurtjes maar meerdere dagen thuis te werken.

De vier grootste ontevredenheidspunten voor deze thuiswerkende organisatie waren:

  • Gebrek aan goede randapparatuur (muis, scherm, toetsenbord, etc)
  • Concentratie tijdens de werkzaamheden
  • Ergonomie van de werkplek
  • Afstemming in de privésituatie om voldoende uren te maken

Daarnaast ervaarden de meeste mensen uit dit onderzoek de ochtendperiode als het meest productief.

Bij de medewerkers met kinderen werkte 25% in de slaapkamer, tegen 11% zonder kinderen.

Het grootste gemis op dit moment was voor deze eerste CIA gebruikers:

  • een goede bureaustoel (1 op 5)
  • een beeldscherm (1 op 7)

Belangrijk is dat bij de CIA WPA er onderscheid wordt gemaakt tussen onder andere:

  • Verschil in ervaring met thuiswerken
  • Generaties (waar staan mensen in het leven/woonsituatie)
  • Gezinssamenstelling: dit heeft grote impact op de mate van concentratie en planning en dus op effectiviteit.

Het doel van de CIA WPA is om organisaties morgen te laten te starten en binnen één of twee weken voor honderden of duizenden mensen een peilstok te hebben hoe het er nu voor staat. Wat heeft de meeste impact op de effectiviteit en wat levert voor mensen nu de meeste stress op? Een must voor goed werkgeverschap.

Eelco Voogd (foto), Chief Happy Customers bij WPA Analytics: “Deze tijd is bijzonder leerzaam. Leerzaam op korte termijn om te begrijpen hoe de komende maanden gelukkiger en effectiever kunnen zijn voor de medewerkers van de organisatie. Maar ook om na deze ‘crisis’ te begrijpen hoe deze nieuwe ervaring kan bijdragen aan flexibele manieren van werken.”

WPA heeft de CIA gestandaardiseerd. Belangrijk is daarbij dat men naar de data van de eigen organisatie kijkt in een visueel dashboard wat twaalf maanden beschikbaar blijft. Door de filtermogelijkheden kan elk team in gesprek gaan over hoe ze beter kunnen samenwerken en zichzelf organiseren op basis van hun teamresultaten.

Delen:

Meer nieuws

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

dinsdag 30 september

HEYDAY Consultancy organiseert op dinsdag 4 november 2025 het Facilitaire Kennisevent 2025, een evenement gericht op facility- ...

Lees meer

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu onmisbaar zijn

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu ...

dinsdag 30 september

In het e-zine 'Hybride Werken' nemen Nick en Sep van YNNO je mee in het belang van leiderschap in hybride werken. 

Lees meer

E-zine 'Hybride Werken'

E-zine 'Hybride Werken'

woensdag 24 september

Hybride werken is niet langer een experiment maar de nieuwe realiteit. In deze editie van ons e-zine ontdek je inzichten, ...

Lees meer

Grootschalige studie Werkwereld 2025

Grootschalige studie Werkwereld 2025

maandag 22 september

Hybride werken is blijvend, maar het fysieke kantoor krijgt een nieuwe betekenis. Uit het rapport Werkwereld 2025 – ...

Lees meer

Slimme inzameling in professionele keukens

Slimme inzameling in professionele keukens

vrijdag 19 september

In de Nederlandse restaurants en catering wordt jaarlijks zo’n 83 miljoen kilo voedsel verspild, blijkt uit cijfers ...

Lees meer

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende ...

donderdag 18 september

Nederlandse organisaties lopen onnodige risico’s doordat ze onvoldoende voorbereid zijn op de ingrijpende veranderingen ...

Lees meer

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael ...

donderdag 18 september

PHI Factory kondigt met trots de benoeming aan van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling. Met deze stap wordt ...

Lees meer

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

donderdag 18 september

Uit het webinar ‘Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving’ kwamen diverse inzichten: “Circulariteit ...

Lees meer

Vacature - <span class='TextRun SCXW59867826 BCX8' data-contrast='auto'><span class='NormalTextRun SCXW59867826 BCX8'>Projectmanager Events - tijdelijk</span></span>

Vacature - Projectmanager Events - tijdelijk

donderdag 18 september

Ben jij een geboren regelaar met een glimlach, die energie krijgt van organiseren en samenwerkingen laten slagen? Dan zoeken ...

Lees meer

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

donderdag 18 september

Upcycle Journey organiseerde 9 september zijn eerste kennisevent over duurzame oplossingen in de foodservicebranche. Dirk ...

Lees meer

Terug naar boven