Versie 3.0 van MVO Prestatieladder

 

Versie 3.0 van MVO Prestatieladder

In september 2020 gaat de 3.0 versie van de MVO Prestatieladder in. TÜV Nederland zette de wijzigingen t.o.v. eerdere versies van dit managementsysteem op een rij.

De MVO Prestatieladder is een Managementsysteem en certificatienorm voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Het certificaat maakt de duurzame ontwikkeling concreet en objectief aantoonbaar. De MVO Prestatieladder is geïnspireerd op internationaal geaccepteerde documenten, zoals de ISO 26000, de ISO 9001:2015, AA1000 en het Global Report Initiative (GRI). De opbouw van de norm is identiek aan de structuur van ISO 9001 en ISO 14001. Het is opgezet volgens de zogenaamde High Level Structuur, en hierdoor als Managementsysteem in te richten en te integreren met reeds bestaande Managementsystemen. De MVO Prestatieladder wordt sinds 2010 in Nederland toegepast en is sinds 2015 ook internationaal erkend.

De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van eerdere versies zijn:

De Sustainable Development Goals (SDG's)

De Sustainable Development Goals (SDG’s) zijn 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen die in 2015 zijn vastgesteld door de VN en wereldwijd worden gepromoot als doelstellingen voor duurzame ontwikkeling. De opbouw in thema’s van de MVO Prestatieladder 3.0 is ophangen aan deze SDG’s. Hiermee kunnen bedrijven die de SDG’s als uitgangspunt nemen voor hun MVO-beleid meer baat hebben bij het implementeren van de MVO Prestatieladder.

Verhouding tot de sector

Een van de belangrijkste wijzigingen in de MVO-Prestatieladder 3.0 is dat bedrijven nu zelf moeten aantonen hoe zij zich verhouden tot de sector en daarmee hun niveaubepaling voor de MVO Prestatieladder onderbouwen. Voorheen was dit geen vereiste, maar nu moet de sector in zijn geheel worden meegenomen.  

Communiceren over kengetallen

In de voorgaande versie was het al zo dat de MVO-impact meetbaar moest worden gemaakt aan de hand van kengetallen. Als resultaat kwam hieruit een weergave van de indicatoren met bijbehorende doelstellingen en prestaties, veelal met gegevens die meetbaar zijn. Dit werd gedeeld met de externe auditor. Communicatie over de MVO-impact moest ook met stakeholders plaatsvinden. Deze eis is uitgebreid in versie 3.0. Versie 3.0 vereist dat een MVO-jaarverslag opgesteld wordt dat openbaar is en dus voor iedereen in te zien is.

Meer verantwoordelijkheid nemen op het gebied van inkoop

Op niveau vier is de ketenverantwoordelijkheid verder versterkt met een paragraaf over MVO bij inkoop en omgaan met leveranciers. Dit houdt in dat leveranciers aangestuurd moeten worden op MVO-werkwijzen. Ten opzichte van de vorige versie wordt in met versie 3.0 van de norm daarin meer verantwoordelijkheid van de te certificeren organisatie geëist.

PDCA-cyclus

De MVO-waarden of bedrijfsprincipes, die al onderdeel waren van ‘good governance’ zijn nu gekoppeld aan de PDCA-cyclus en krijgen daardoor een grotere betekenis. Hiermee is het duidelijker dat voor het implementeren van de norm de PDCA-cyclus moet worden toegepast. Wanneer we bijvoorbeeld kijken naar het thema ‘Behoorlijk bestuur’, deze is uitgebreid. Nieuw daarin is de eis om kernwaarden of bedrijfsprincipes voor behoorlijk bestuur en MVO op te stellen (en vervolgens te implementeren). Wanneer u dit doet, moet u de PDCA-cyclus toepassen en daarvoor worden nu meer handvaten gegeven in de norm.

Overgang naar de versie 3.0

De nieuwe versie van de MVO Prestatieladder gaat in per september 2020, vanaf dan kunnen er audits plaatsvinden aan de hand van deze nieuwe versie. Tot maart 2021 is er een overgangsperiode, dat betekent dat per 1 maart 2021 er enkel nog audits vanuit versie 3 uitgevoerd worden. Certificaten afgegeven tegen versie 2 van de MVO Prestatieladder zijn niet meer geldig per 1 maart 2022.

Relevante informatie

MVO Prestatieladder versie 3.0 – 2020

MVO Prestatieladder versie 3.0 – deel A

MVO Prestatieladder versie 3.0 – deel B

MVO Prestatieladder versie 3.0 – Overgangsregeling 1.0

Conversietabel versie 2 (2013) naar versie 3 (2020)

Conversietabel eisen MVO Prestatieladder 2013 – 2020 versie 3.0

Conversietabel thema’s MVO Prestatieladder 2013 – 2020 versie 3.0

Benieuwd hoe de MVO thema’s gekoppeld zijn met de SDGs?

Bekijk de koppeling MVO thema’s met Sustainable Development Goals versie 3.0

Delen:

Meer nieuws

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

dinsdag 17 juni

Het Definitief Ontwerp voor het nieuwe gemeentekantoor van de ABG-organisatie is afgerond. HEVO bereikt daarmee een belangrijke ...

Lees meer

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table gingen professionals van onder andere ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Terug naar boven